De titel zegt het al, wat is normaal (ongeveer dan he). Ons zoontje is zes weken te vroeg geboren. Is qua lengte en gewicht nu bovengemiddeld. Ze zeiden vorige keer op het cb al dat hij beter op zijn buik moest kunnen liggen. Hij vindt het maar een paar tellen ok en begint dan te huilen/schreeuwen en houdt niet meer op. Hij vindt het echt-niet-leuk zeg maar. Volgens het cb (weet dat ik me er niet teveel van moet aantrekken) moest hij wel een half uur lang zijn hoofd en borst omhoog kunnen houden als hij op zijn buik lag. Nou, zo lang ligt hij uberhaupt niet op zijn buik, hooguit vijf minuten. Dit is ook, omdat hij best veel last heeft van reflux en daar medicatie voor gebruikt. WE konden eerder ook niet veel met hem oefenen daarmee, omdat de reflux te erg was en al zijn melk er weer uitkwam. Maar goed, hij is nu zeven en een halve maand ongecorrigeerd. Hij vindt er nog steeds helemaal niets aan, op de buik. Zij is ook niet zo, maar toe maar..... Maar uit zichzelf doet hij dus helemaal niets! Ik vraag me dan ook af of zijn ontwikkeling motorisch gezien nu achter gaat lopen? Heb geen idee wanneer iets 'moet' op welke leeftijd, zal het binnenkort eens nazoeken. Hij doet zijn voeten omhoog,en benen als hij op zijn rug ligt, maar pakt niet zijn voeten vast. Kan wel goed dingen vastpakken met zijn handen en stopt ze in zijn mond. Kan ook dingetjes laten ronddraaien en met rammelaars meppen. Hij volgt en hij brabbelt. (ze vroeg of hij a geluiden maakt, ik kan er nog geen a van maken, meer alles door elkaar) Hij wil steeds meer zitten merk ik, en met steun zit hij dus ook vaak (ook goed voor zijn achterhoofdje, want dat is wel wat plat van al dat liggen). Mooie vindt hij toch nog onder het activity centre liggen op zijn rug met de speeltjes spelen..... Maar van rug naar buik rollen doet hij ook niet. Soms als ik hem zo neerleg, maar eigenlijk alleen van zij naar rug. En van buik naar rug dus ook nog niet...... Moet ik me nu zorgen maken, of zijn sommige kindjes gewoon geen buikliggers misschien?
Ik zou me er niet al te druk om maken hoor! Ik heb er zelf een van 6 weken te vroeg (40 cm en 1900gram), die is net 2 geworden.... Uiteindelijk trekt het weer 'recht'. Tegen ons werd ook zoveel gezegd! Ze loopt normaal, beweegt normaal, poept en eet normaal, alleen is ze erg klein voor haar leeftijd... Het duurde hier en daar wat langer met alles, maar dat zegt HELEMAAL niets! Ze kunnen daar zo zeiken om niets! Jouw gevoel is daarin wel belangrijk! Als je echt het gevoel hebt/ krijgt dat er iets niet klopt, of te lang duurt dan moet je aan de bel trekken.... Laat je niet gek maken meiske!
Ze hadden het al over naar de fysio, ik dacht onee gatverdamme (we komen net uit zo'n medisch circus, hij is ontslagen alles was goed). Denken ze dat als zo'n fysio hem op de buik legt, de melk er niet uitkomt dan en dat hij niet gaat schreeuwen? En tis een pittig kereltje, hij stopt ook niet meer met huilen en schreeuwen en is dan zo overstuur, dat je hem wel MOET oppakken. ZUcht.....tis gewoon, ik lees regelmatig maar over rollen en buikliggen, hij doet t gewoon niet.
Je zou kunnen proberen om hem over dwars over je benen heen te leggen (als je begrijpt wat ik bedoel), dus zijn hoofdje aan een kant van je benen, zijn rompje op je benen en zijn benen naast jouw benen. Misschien vindt hij het zo wat minder erg om op zijn buik te liggen, je kunt er evt zijn rugje een beetje bij masseren, en traint hij toch zijn nekspieren. Ik zou anders toch fysio proberen. Ga zelf met Jesse ook naar een kinderfysiotherapeute ivm een voorkeurshouding en een lichte afplatting. Ik vind het juist wel prettig om wat tips te krijgen over welke dingen ik het beste kan doen om hem lichamelijk zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Ik denk maar zo, beter nu wat extra aandacht eraan besteden dan straks echt in de mallemolen terecht te komen. Maar je moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt.
Oh, en voor wat betreft de Reflux, Jesse heeft hier ook last van en dit weet de fysio ook en ze houdt hier ook rekening mee. Hij heeft er nog niet een keer flink moeten spugen.
onze kleine was ook echt geen buikligger...tot 8 maanden en toen draaide hij ineens van rug naar buikm en rolde hij de hele kamer door! (onze vent is een maand te vroeg geboren) nu speelt hij ook wel langer op z'n buikje. maar het is nooit echt favoriet geweest. hij wil alleen maar staan staan staan!!hahaha!maak je niet druk, alle kindjes hebben hun eigen ritme en onze spruit kruipt echt nog niet hoor, hij vertikt het gewoon!! (nu 9 mnd)terwijl hij al vanaf 2 weken z'n hoofdje goed rechtop hield...alles op z'n tijd!
Als je je baby op je borst/buik legt en zelf achterover leunt ( op de bank of in bed ) dan moet je baby ook al zn hoofd flink omhoog houden he. Dat is een beetje een tussenweg om te oefenen.
Hoi Loe, Het is net alsof ik het verhaal lees van Mees toen de tijd. Niet luisteren naar wat zij denken of willen of wat dan ook. Bij Mees is het ook goed gekomen. Hij wilde echt niet op zijn buik gaan liggen en spugen was hij een meester in en huilen en kreunen ook. Het komt wel goed Met Mees is het goed gekomen en hij loopt met genoeg dingen juist voor.