Mijn schoonzusje heeft 2 honden (herder en saarloze wolfshond) en die geeft ze precies afgemeten voer (dus precies zoveel staat op de verpakking dat ze mogen hebben en meer krijgen ze ook niet) Nu zijn die honden (vooral de saarloze) totaal gefixeerd op voedsel. Zo heeft hij laatst al een rauwe snitzel van het aanrecht afgepikt (terwijl zij erbij stond), die hij niet meer wilde afgeven en dus uiteindelijk opgegeten heeft. Gisteren griste hij een soesje uit mijn handen (waarbij mijn vinger ook pijnlijk getroffen werd, gelukkig geen wondjes alleen druk pijn van de kaken) en later griste hij zijn vrouwtje een hapje uit de handen waarna hij in de bench is opgesloten. Wij hebben het idee dat dit gedrag komt uit het feit dat ze gewoon niet genoeg hebben aan hun dagelijkse portie. Kan dat, kan het zo zijn dat die hond gewoon zo'n honger heeft dat hij dit doet of zit dit gewoon in het karakter van de hond (zoals mijn schoonzus dus zegt omdat hij helft wolf helft herder is) Groetjes anita
Hoi het kan heel goed dat hij niet genoeg krijgt. misschien als hij wat meer krijgt dat hij wat rustiger wordt doordat hij z'n buikje lekker vol heeft. het is te proberen, wat er op dat pak staat is natuurlijk een gemiddelde hij heeft misschien meer nodig. als hij gewoon niet verzadigd is, is het logisch dat hij zijn eten ergens anders probeert te halen tenminste dat lijkt mij! succes Lonneke
De hond krijgt idd niet genoeg eten en daarom gaat hij dit ongewenst gedrag vertonen. De afmetingen achter op de brokken is idd maar een richtlijn. Als die hond vaak actief is zorgt dat ook dat hij mee honger heeft, dus mijn advies meer eten geven en wellicht dat dit gedrag verdwijnt! Suc6
Als je meer voer gaat geven bestaat de kans dat de honden ineens te dik worden. van de dierenarts kreeg ik de tip om spersiebonen te geven door het voer heen. dit vult enorm, maar ze worden er niet dik van. Je hoeft niet te gaan staan koken, want die goedkope blikken of potten zijn voeldoende. Onze labrador was ook nooit vol genoeg en at idd zelf iets uit e handen of van het aanrecht. Bij ons heeft het echt geholpen.
Ik geef mijn hond ook niet afgemeten wat op de verpakking staat. Onze hond is bijvoorbeeld heel actief, en we wandelen aardig wat met hem. Hij heeft ook meer eten nodig. Ik geef s'ochtends zijn brokken, en s'avonds krijgt hij ook nog, en dat vul ik aan met groenten. Wellicht kan ze dat ook proberen. Ik weet natuurlijk niet hoe actief de honden zijn. Mijn vader heeft vroeger herdershonden getraind voor de politie, douane etc, en geen van die honden was gefixeerd op eten. Ze hebben wel meer nodig om verzadigd te raken. Dus denk echt dat de hond meer nodig heeft hoor.
sowieso moet je een hond op het oog voeren en niet wat op de verpakking staat. Dus denk je dat je hond te mager wordt geef wat meer en andersom. Sommige honden zijn altijd gefixeerd op eten en kunnen zich letterlijk dood eten. Zolang die honden niet mager zijn denk ik niet dat ze meer nodig hebben. Eten jatten , niet af willen geven en zo uit je hand pakken is gewoon ongewenst gedrag. Mag gewoon niet getolereerd worden. Je schoonzus is roedelleider en die bepaalt wanneer en hoeveel er gegeten wordt
Ik heb twee jachthonden, de dames zijn even oud, zusjes uit één nest en ze krijgen precies hetzelfde te eten. Eentje heeft altijd honger en jat ook alles wat ze te pakken krijgt. Ik geef haar wel eens wat extra's maar toch is zij ook de slankste van de twee. Misschien heeft ze een snellere verbranding, komt bij mensen toch ook voor. Eerder genoemde sperciebonentruk heb ik ook al geprobeerd, ze vond ze geweldig maar gedrag bleef hetzelfde.
De aangegeven hoeveelheden op een verpakking moeten altijd gebruikt worden als richtlijnen, voeren doe je met je ogen. Is een hond te dik, krijgt ie minder dan de richtlijn, te dun, dan natuurlijk wat meer. Voor mij moeten bij een hond de ribben niet echt te zien zijn (eventueel laatsten net wel), maar wel goed te voelen. Wij hebben twee Amerikaanse Bulldoggen, die we flink schraal houden. Het is gezonder om slank te zijn en ook veel beter voor de gewrichten! Wij hebben één hond die ook enorm gefixeerd is op eten. Van pup af aan al. Met trainen handig, want ze doet álles voor eten. Een saarloos staat inderdaad dichter bij de wolf dan de meeste andere "huishonden" en daarmee is de rangorde ook nóg belangrijker. Het feit dat deze hond het kennelijk geoorloofd vindt om bij je vriendin en jou het eten te jatten, betekent voor hem dat jullie minder voorstellen of in ieder geval gelijk staan. Om een hond een duidelijke plek in de rangorde te geven, moet je heel erg consequent zijn. De hond krijgt altijd pas eten nadat je zelf hebt gegeten, jij gaat altijd eerst door een deur, de hond moet aan de kant als je er langs wil en je stapt niet over hem heen, de hond mag niet op de bank of het bed en (hoe raar het ook klinkt) laat de hond niet in de buurt als je gaat plassen (deur open ofzo), want gaan plassen in bijzijn van de hond is een teken van onderdanigheid naar hem. De ene hond zal nooit proberen de roedelleider-positie over te nemen, de ander wel!
Een hond kan dit snaai gedrag vertonen vanuit vershillende redenen. Laat je zus zich gaan verdiepen in hondenvoeding. En tevens het gedrag aanpakken. Het jatten van eten is enorm zelfbelonend. Laat de hond niet de kans krijgen om iets te jatten. Leer de hond dat jezelf bepaald wanneer hij iets tussendoor of eten krijgt. En kijk kritisch naar de zak met brokken. Al die goekope meuk zit barstensvol granen,kleur-geur-smaak stoffen en bewaarmiddelen. Dat kan ook allemaal het gedrag beinvloeden. Ook een tekort in de voeding kan het jat gedrag bevorderen. De hond gaat zelf op zoek naar aanvullingen en daardoor jatten. Denk na over wat een hond nu is. Een tip om de hond beter de voeding te laten verteren: geef regelmatig een kompleet versvlees op basis van vuile pens( uit de diepvries speciaal voor de hond) . De vuile pens bevat de goede bacterien en enzymen die als enigste de zure honden maag kunnen paseren. Met die vuile pens bouw je de darmflora goed op en zorg je ervoor dat de voeding beter verteerd en opgenomen kan worden , de tekorten aangevuld worden. De darmflora speelt een hele grote rol in de opname van de vitamines , mineralen en aminozuren. Wanneer dit verstoord is kunnen er tekorten ontstaan en ook gedrags problemen ontstaan. Iedere brok is steriel en als jezelf ervoor zorgt dat de darmflora " gevoed" wordt gaat de hond minder ronsnaaien. En voer op het oog, het advies op de zak is gebasseerd op een hond die heel de dag voor de kachel ligt. Geen enkele hond is hetzelfde. Ik kan nog wel paginas volschrijven over hondenvoeding en gedrag maar ga eerst zelf logisch nadenken. En het boek " uw hond natuurlijk de baas" van Jan Fennell is een aanrader.
hoi hoi dit gedrag heeft absoluut niets te maken met eten het heeft alles te maken met baas hond relatie de hond voelt zich duidelijk boven de baas gesteld en laat hierdoor zien dat hij de macht over wilt nemen in huis wat zij moet doen is consequent zijn en blijven dus geen extra tussendoortjes meer haar eten is haar eten en die moet ze niet delen met de hond voordat je zus gaat eten hond op de plaats en commando blijf aanleren zodoende moet hij dus eerst opstaan alvorens hij bij het eten kan komen dit consequent blijven doen dat zal misschien betekenen dat je zus wel 20 x moet zeggen plaats maar geloof me hij leert het wel nadat je zus klaar is met eten en de hond netjes op zijn plaats is gebleven kan ze hem roepen en belonen zij moet dus niet naar de hond toegaan hij moet naar haar komen laten zitten braaf en koekje of aai over de bol allerbelangrijkste bij dat soort honden is een strakke consequente maar liefdevolle aanpak dan komt het helemaal goed succes groetjes nathalie
Onze hond is ook een vreetzakkie hoor, maar ze hoeft het niet te flikken om iets van het aanrecht of uit mijn handen te grissen. Zoals al eerder gezegd, het zijn richtlijnen op het pak. Ik voer ook op zicht, wij hebben een mooie slanke dame en de dierenarts is er ook blij mee, want die ziet eerder te dikke honden. Let ook op het merk, van die goedkopere brokken moet je veel meer voeren, zit gewoon weinig voedingswaarde aan. En bovendien, wat er in gaat, moet er ook weer uit . Verder goed aan de rangorde werken, want dit gedrag mag je niet toestaan. Je zus kan ze af en toe een mergpijp geven. Onze hond kan daar uren op kluiven. Succes hoor!
hier iemand die ook een Saarloos heeft gehad ( helaas in augustus overleden ) Een Saarloos wolfhond heeft nog heel veel wolf in zich en zijn ERG op eten! Dus ookal geef je hem meer dan nog zal ie geficceerd zijn op eten. Als de hond er goed uitziet ( niet te dik en niet te mager ) dan krijgt ie genoeg voer. Een saarloos is nu eenmaal een etenjatter. En ze zijn heel slim. Toen ik nog 2 saarlozen had ging de ene mij afleiden terwijl de ander het eten jatte Dat zit nu eenmaal in de hond. Net als de eigenaar uitdagen. De wolf zit er nog zo in, ook een wolf zal altijd kijken of de leider niet verslapt. En als dat wel zo is dan proberen de leiding over te nemen. Ook zijn ze meesters in ontsnappen! Kortom: een Saarloos wolfhond is nu eenmaal een hond met handleiding. En bepaalde dingen zitten erin en moet je voor lief nemen. Beter op je eten letten bijvoorbeeld, niks op het aanrecht laten staan en niks onbewaakt op tafel. Africhten kan je een saarloos zeker wel. Dus ze kan leren dat als ze aanhet eten zijn dat de honden dan in de bench gaan liggen of op een kleed. Maar als ze moment van zwakte toont ofzo zal de saarloos die kans zeker benutten om het eten te gaan jatten! Zoals ik lees dat de hond het eten niet wilt afgeven en het gewoon uit de handen hapt wijst erop dat je schoonzus niet de baas is over de wolfhond. Dit is gevaarlijk ( zoals bij elke hond ) Er moet weer duidelijk worden wie de leiding heeft. Op dit moment is dat de hond en dat is zeker niet de bedoeling ookal is het een Saarloos Wolfhond! Ze moet sterk zijn en consequent! Misschien een cursus een idee? Of anders de fokker vragen om tips. Want zoals het nu gaat is zeker niet goed.
Als je gaat toevoegen zou ik het ook op spersiebonen houden... honden zijn gauw te dik, en nooit echt voldaan, dus anders blijf je aan het proberen. Zeker niet meer brokken/vlees geven dan nu, tenzij hij nu te mager is.
De honden zijn zeker niet te dik, de herder is aan de magere kant (vind ik) maar de saarloos ziet er goed uit. Helaas is mijn schoonzus er niet over aan te spreken, de hond (de saarloos is van haar de herder van haar man) is haar alles en zij vind dat dit het gedrag is van een saarloos en dat ze daar dus gewoon niets aan kan doen. De honden slapen bij hun op de slaapkamer, liggen overdag gewoon op de bank en zitten naast de tafel tijdens het eten (het is mij onduidelijk of ze dan ook wat krijgen of niet), 2x per dag krijgen ze hun brokken (voer dat ze bij een fokker halen) en af en toe een hondenkoekje (wat de saarloos weigerd te eten) Na curcus ging ze wel met de herder maar met de saarloos is ze nooit geweest want volgens haar zijn die niet te trainen. De herder (die jonger is) begint dus duidelijk het gedrag van de saarloos over te nemen. Ze wil er wel weer mee naar curcus maar wij denken niet dat ze gaat. Ik nam Kylian altijd al zelden mee naar hun juist om dit gedrag, stel dat Kylian toch een keer iets te eten in de handen heeft en de hond dit ook doet. Eergisteren zat mijn vinger dus klem tussen zijn kaken moet er neit aan denken wat er met Kylian's hand kan gebeuren. Daarnaast heeft ze ook nog 6 katten. Groetjes Anita
hoi Anita, wat vind ik dat triest om te lezen dat je schoonzus zo overde saarloos denkt Met beide saarlozen heb ik veel gehoorzaamheidsdiploma's gehaald en ik ken saarlozen die zelfs heel goed zijn in behendigheid. Het was ook immers de bedoeling van de heer Leendert Saarloos ( de man die het ras heeft doen ontstaan ) om de ideale werkhond te creeren. Menig saarlozen hebben gediend als speurhond, reddingshond en zelfs blindegeleidehond. In de meeste gevallen werkte dat niet maar niet omdat ze niet te trainen zijn maar omdat door de wolf in hun zijn ze schuw in onbekende situaties en bij vreemde mensen. En daarom zijn het geen goede werkhonden. En niet omdat ze niet te trainen zijn. Het is wel zo dat er een bepaalde grens zit aan het vermogen van de Saarloos. Zo zal ie alleen dat doen waar ie het nut van inziet. Dus 100 keer een bal apporteren daar ziet ie het nut niet van in. Maar net als gehoorzaamheid en behendigheid kan en doet ie dat best mits de hond respect voor je heeft en je ziet als zijn leider. Een saarloos is ook niet voor de helft wolf. Die percentage is er helemaal uit door de doorfok. Denk als je kan spreken over een percentage dat dat zoiets zal zijn als 10 procent ofzo. Een husky is moeilijker in de omgang dan een saarloos. Vind het echt heel triest hoe ze met de saarloos omgaat Het is zo'n prachtig ras waarmee je heel veel kunt en je kan er een heerlijke hond aanhebben die je trouw is en je goed zal gehoorzamen! Ze zal hem wel niet van de rasvereniging hebben of wel?
Als ik je laatste stukje zo lees, denk ik dat het in dit geval een pure rangordeprobleem is. Je hond op de slaapkamer is allemaal leuk misschien, maar je verstoort daar al de onderlinge rangorde verhoudingen. Dat geld ook voor je hond gewoon op de bank laten etc. Nu zullen er mensen zijn die denken: Joh, ik ga ook zo met mijn labrador om, en dat gaat hartstikke goed! Kan allemaal, maar sommige honden, en juist honden als een Saarloos wolfshond, kunnen best van slag raken van zo'n onduidelijkheid binnen de 'roedel'. Nu weet ik wel dat, ivm maagtorsies, je je hond afgemeten hoeveelheden moet geven, maar ik heb mijn hondje vanaf het begin af aan onbeperkt toegang gegeven tot zijn voer, en die eet precies wat hij nodig heeft. Hij ziet er perfect uit. Vrienden van ons hebben dit nu ook met hun Rottweiler gedaan, vanaf pup af aan, en die eet ook precies wat hij nodig heeft. Dit kun je nu alleen nooit meer doen, want een hond zal zich wanneer het die vrijheid niet gewend is, overeten. Maar ik denk dat het overgrote deel in het geval van je zus echt voort komt uit een verstoorde roedel.
Het is eigenlijk ook niet aan te bevelen om een saarloos in een bench op te sluiten. Heb al eens gezien dat dit rampzalig kan zijn. Deze honden houden helemaal niet van opsluiting. Jouw schoonzus zou zich toch wat meer moeten verdiepen in het ras, het is echt geen hond die voor iedereen geschikt is. En inderdaad, de hond heeft blijkbaar een hogere rang dan je schoonzus. Als jouw schoonzus de alfa zou zijn, zou de hond nooit en te nimmer ook maar een poging doen om eten te jatten en niet meer af te geven, tenzij ze haar 'positie' zou laten verzwakken en de hond dat merkt.
Ik ben het niet geheel met je eens, Sandra. In de 'echte' wolvenroedel zal een ranglagere ook pogingen doen om bij het voedsel te komen, echter het wordt steeds weer opnieuw verjaagd door de alpha. Maar door te zorgen dat je als baas weer een waardige leider wordt kun je die situaties wel voorkomen. Je kunt de hond dan waarschuwen waardoor hij weer zal 'afdruipen'.
Mamzie ze heeft de hond gekocht bij een fokker in belgie/frankerijk (tis 1 van de 2 ) en die mw fokte alleen saarlozen. Ik denk ook dat ze voor deze hond gekozen heeft omdat ze gek is van wolfen. Dat de honden schuw zijn voor nieuwe mensen is ons geheel duidelijk, vooral bij mijn man wou die niet komen, maar die keek hem ook gewoon strak aan. Het rare is dat hij nu wel bij mijn man komt, geen enkele poging doet om wat dan ook van hem af te pakken. Ik heb hem niet zien aankomen (richting soesje) want hij kwam van schuin achter mij weg, anders had ik hem wel een tik over zijn snoet gegeven. En dat de honden wel te trainen zijn, die mening delen we ook met je want in een oude aflevering van de verloskundigen praktijk had een vk ook een saarloos en die liep gewoon los met haar mee als ze aan het joggen was. En er is een tijd terug een reklame geweest met wolven en daarvoor hebben ze ook saarlozen voor gebruikt. We hebben gisteren geprobeert haar over te halen om met de saarloos naar een curcus te gaan maar ze zegt gewoon dat dit niet nodig is, tja dan weten wij ook niet wat we eraan kunnen doen. In ieder geval heel goed opletten als we er zijn en als Kylian meegaat ervoor zorgen dat hij niets eetbaars in zijn handjes heeft. (wij hebben gelukkig een stokke wandelwagen waar Kylian bij hun altijd in zit en op die manier zit hij in ieder geval hoger dan de honden.) Wij zelf hebben trouwens een Jack russel en die hebben we ook vanaf pup onbeperkt bij zijn voer gelaten en nooit geen problemen mee gehad. Ja toen hij pup was heeft hij 1 keer geprobeert een hapje van tafel te pikken . Bij Kylian probeert hij het nog wel eens maar als hij het al te pakken krijgt (Kylian begint bij het horen van zijn pootjes op het parket bij voorbaat al te gillen ) dan laat hij het wel meteen los als wij dat commando geven en dan pakken we het af, sturen hem terug naar de mand en Kylian krijgt een nieuw koekje. Groetjes anita
Hihi ja maar dat weet je ook met een pup natuurlijk.... Wij hoeven bij ons hondje ook niet een paar uur lang weg te gaan en dan een stuk verse worst op tafel te laten liggen. Nog steeds niet. En toch zijn wij de baas