kriebels voor een tweede kindje maar ook "zorgen"

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door snoebeltje, 4 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    O ik weet het, het is misschien wel het 1000e topic over een tweede kindje en wat voor gevoelens daarmee gepaard gaan maar ik hoop dat jullie me toch willen aanhoren:D

Ervaringsdeskundigen, hoe doen jullie dat?
    - voeden van een babytje en een groter kindje hebben rondlopen
    - pureren enz enz van voeding met een baby en een groter kindje
    - boodschappen doen met 2 kinderen
    - huishouden!!!
    - aan jezelf toekomen...

Misschien vinden jullie het rare vragen, maar het zijn wel echt dingen waar ik tegenop zie.

Mijn dochtertje is nu 19 maanden en we heb zo in ons hoofd om te kijken of we een tweede mogen krijgen als dochtertje 2 is...
    Ze gaat niet naar het kdv,de oma's passen op en willen dat ook doen als er een tweede komt. Dochtertje staat wel aangemeld voor de psz, vind het belangrijk dat ze ook met andere kindjes kan spelen, het is een heel sociaal kindje. Dus als er dan een tweede komt, is dochtertje 2 ochtenden naar de psz.
    Oja ik werk 3 dagen per week en dat kan echt niet minder ivm financieen.
    Zo nu kunnen jullie de situatie ook nog een beetje inschatten ;)

Bedankt

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    gewoon samen aan tafel, de oudste eet zelf en de kleine zette ik op tafel in een maxicosi in het begin en naderhand met de stoel aan tafel. hapje voor mama en af en toe hapje voor de baby :)
    pureren heb ik niet lang aan gedaan. replay zodra het mogelijk was. scheeld tijd en kinderen aten hie rook snel met de pot mee
    ik zoek winkels met kleine wagentjes. dan kon me dochter mama helpen met der eigen lijstje en nando kon dan met maxicosi in de wagen zitten. nu renne ze bijde achter de kleine wagentjes aan.
    - huishouden!!!
    tussendoor. als ik thuis ben zijn de kids dat ook. oudste sliep al niet meer toen de jongste kwam. dit was dus vaak tussendoor eventjes
    - aan jezelf toekomen...
    sorry nog geen ervaring mee. begint nu wel te breken. tijd voor mezelf heb ik haast nooit. vaak douche ik zelfs met de kids voor het gemak. even alleen boodschappen doen is mijn uitje voor mezelf erg he. als de kids savonds op bed liggen ben ik vak zo moe dat ik in bed ga liggen om wat tv te kijken. (half 9 soms al) en anders ruim ik nog even wat op voor ik op de bank neer plof. nu is papa thuis en zit ik vlug even achter de pc

mijn kids verschillen 21 maanden. ze hebben tot de zomer samen bij dezelfde oppas gezetten. (dochter is meteen overgestapt toen ik zwanger bleek want gastouder wilde geen kindjes meer erbij). nu gaat me dochter naar school en zoontje 3 ochtende kinderopvang en 2 ochtende oppas.

ik werk 5 ochtende per week. soms minder en max 70 uur per maand.

3. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    dank je!

Zijn er nog meer ervaringen?
    Vast wel als ik zie hoe vaak dit onderwerp is bekeken...

4. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Onze kinderen schelen 2 jaar en 8 maanden.

Voeden: als ik mijn zoon de fles gaf keek mijn dochter na de tv. Onze zoon eet warm voor ons aan, hij kan dan ook niet langer wachten hoor.
    Pureren: kun je toch gewoon doen? Zie het probleem niet.
    Boodschappen doen: Vond ik ook eerst lastig, moest er echt een weg in vinden. Ben gewoon op boodschap gegaan en mijn dochter liep gewoon naast me aan de hand en ze hield de kinderwagen vast. Zo hielp ze me op haar manier om de kinderwagen te duwen.
    Huishouden: dat komt er niet altijd van. Meestal doen we dat als de kids in bed liggen. Strijken, stoffen en stofzuigen doe ik meestal ff tussendoor, maar krijg niet alles overdag klaar.
    Aan jezelf toekomen: s'avonds, s'middags soms een uurtje. En in het weekend als vriendlief thuis is en ik dat weekend vrij ben (werk het weekend om en om, werk in de zorg).

Het is even wennen maar je vind vanzelf een ritme. Ik vind het wel een stuk drukker 2 kids maar geniet er wel volop van!

5. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik lees mee :D

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Je kindje is nu nog best klein met 19 mnd, maar als je er met haar 2de voor gaat en het is meteen raak zit er sowieso 2 jaar en 9 maanden tussen. Je kleintje is dan niet meer zo klein en zeker niet als je de baby in je armen hebt.

Mijn zoon en dochter schelen 2j8mnd en dochter kon echt al veel zelf. Zo was ze al lang zindelijk, zelf naar de wc,kon zelf trap lopen, zichzelf aan en uitkleden. In mijn geval wel fijn met weer eens ks.

Fles geven: dochter kwam dan gezellig erbij zitten kletsen of ging spelen. Is nooit een probleem geweest. Als de kleine dan weer sliep kreeg ze even 100% aandacht van mama.

Fruit eten/pureren: kinderen aan tafel en dan gaf ik dochter een banaan/stukjes fruit en de baby eerst ook een potje/gepureerd vers en later at hij ook stukjes net als dochter. Ik maakte het klaar als ze zaten te spelen.

Boodschappen: meestal lopend met de kinderwagen, dochter liep mee of ging met haar loopfiets mee.

huishouden: tussendoor of `s avonds na het eten als de kinderen in bed liggen. Als je het bij houdt valt het wel mee. En in het begin kwam ik ook weleens nergens aan toe, manlief helpt altijd `s avonds mee en samen in het zo gepiept.

Eigen tijd: ook tussendoor als de kleine sliep en de grote zelf speelde. Mijn dochter kon en kan ook heel goed zelf spelen. Mijn zoontje is inmiddels alweer 1 en kan ook al zo lekker spelen, ook niet altijd soms heeft hij z`n plakbuien en heb ik 0,0 eigen tijd ;).

7. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    De tv staat gewoon iets vaker aan, maar meestal gaat dochterlief haar eigen gang, puzzeltjes maken etc.
    Nog geen ervaring mee, ik ben meer van de potjes de eerste periode :)
    Mijn dochter is 2,5 en loopt met mij mee door de supermarkt, de kleine in een draagzak. Moet zeggen dat ik de maanden voor de geboorte heel veel heb geoefend met mijn dochter om haar bij me te laten blijven. Ze luisterd in de supermarkt heel goed gelukkig. De grote boodschappen doe ik samen met mijn man savonds of in het weekend (kindjes dan mee natuurlijk)
    - huishouden!!!
    Savonds en als de kindjes slapen. Ze slapen allebei tussen 1 en 3 over het algemeen en dan ga ik als een malle door het huis.
    - aan jezelf toekomen...
    Ik vind het wel meevallen hoor, niet zwaarder dan met 1 kindje. Na half 8 liggen ze allebei in bed en hebben we gewoon tijd voor onszelf.

Ik werk 32 uur en het valt me allemaal heel erg mee. Moet zeggen dat ik wel een supermakkelijk kindje heb (de jongste), dat scheelt al heel veel. Hij is er bijgekomen en ons ritme gaat gewoon verder, met wat meer regelmaat.
    Mijn dochter was 2,5 toen de jongste geboren werd en ik zou dit echt niet eerder gewild hebben. Ze is nu precies op de leeftijd dat ik haar alles uit kan leggen, de peuterpubertijd is zo goed als voorbij. Een jaar geleden had ik het echt niet getrokken denk ik, maar nu is het echt een feestje met 2 kindjes!

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ervaringsdeskundigen, hoe doen jullie dat?
    Gewoon op de bank zitten met baby aan de borst, terwijl peuter zelf speelt of een boekje leest. Soms kwam hij naast me zitten, zodat ik hem nog kon voorlezen. Of we kletsten wat, of zongen samen. Voor de tv zetten om hem maar bezig te houden deed ik niet, maar was voor mijn gevoel ook niet nodig. Natuurlijk ging hij wel eens 'extra' stout doen tijdens het voeden, maar na een paar keer ingrijpen en een gesprekje (niet lief om dat te doen terwijl ik je zusje drinken geef) was het weer goed te doen.
    Daar zie ik geen probleem in. M'n jongste was niet zo'n rapley-kindje (te gulzig, slikte grote brokken door en moest daarna overgeven). Zij kreeg soms een potje en soms hetzelfde als wij maar dan geprakt. Onze peuter at allang met ons mee.
    Dat vond ik wel eens lastig. Meestal deden we dit met z'n tweeën, of een van ons zonder kinderen. Wat kleinere boodschappen halen ging wel met jongste in de draagbuidel, en oudste in de buggy of zelf lopend (in de winkel ging hij dan in de winkelwagen). Een duowagen had ook gekund, met een winkelmandje.
    - huishouden!!!
    Bwaaahaaahaaa, is sowieso niet mijn sterkste punt.... Even snel stofzuigen of de keuken opruimen en schoonmaken, en héél veel wassen draaien. Veel meer deed ik niet. Kan op zich prima met een baby en een peuter. Enige lastige was toen baby net ging lopen, en het érg interessant vond om te helpen met de vaatwasser. Dat deed ik dus alleen nog maar als zij op bed of in de box was. Sowieso is een box wel handig als je 2 kindjes hebt.
    - aan jezelf toekomen...
    met hulp van je partner, (schoon)ouders en andere hulptroepen. Niet te veel wensen hebben, en dan af en toe een uurtje (of een middag) voor jezelf.

Het eerste jaar vond ik het erg pittig. Nu is de jongste alweer 1,5 en ik vind het heerlijk met die 2.

O ja. Mijn kinderen schelen 23 mnd. Ze gaan 4 dagen per week naar het kdv. Ik werk 24 uur in loondienst en daarnaast nog wat uren voor mezelf (varieert sterk hoeveel). Partner is zelfstandige. Samen kunnen we héél flexibel zijn met ons werk.

9. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    - voeden van een babytje en een groter kindje hebben rondlopen Overdag met voeden gewoon beneden. De oudste is dan aan het spelen. Het wil ook nog wel eens zo zijn dat hij dan express dingen gaat doen die niet mag. Ja daar zit je dan je kleine te voeden en politieagentje te spelen tegelijkertijd.

Nog geen ervaring mee, m'n dochtertje is pas 4 maanden en krijgt nog geen bijvoeding.

Pfff, praat me er niet van. Ik werk zelf in een supermarkt dus probeer zoveel mogelijk boodschappen van 't werk mee te nemen. En voor de grote dingen gaat mijn vriend meestal mee. De oudste in het karretje en ik met Quinte met de kinderwagen erachteraan. Of ik loop ff snel als ze in bed liggen. (De AH zit hier vlakbij). Of ik wandel met beide kids naar de supermarkt, Quinte in de kinderwagen en Ryan op het meerijdplankje. Al moet ik dan wel oppassen dat hij er onderweg niet vandoor gaat en ook in de winkel blijft staan anders wordt 't een kat en muis spelletje midden in de winkel :cool:

- huishouden!!!
    Ja dat schiet er nog wel eens bij in. De was probeer ik wel goed bij te houden. Maar wij hebben de wasmachine op zolder staan en daar vouw ik 't ook op dus dat moet ik doen als de kids op bed liggen.
    En de rest doe ik tussendoor gewoon als de kids beneden zijn. Ryan wilt altijd helpen dus dat scheelt :p

- aan jezelf toekomen...
    s'avonds als de kids op bed liggen (en dan ook nog netjes gaan slapen) dan heb ik tijd voor mezelf. Of als mijn vriend ergens heen moet neemt 'ie Ryan vaak mee dus dan heb ik ook ff rust.

Ik werk 3 dagen in de week, maandag-woensdag en vrijdag.
    De woensdag en de vrijdag gaan ze beide naar het kdv. Maandag zijn ze bij mijn moeder.
    Ze schelen trouwens 20 maanden met elkaar.

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    hier het zelfde. 1e jaar was echt erg druk. kids verschillen 21 maanden en hoewel de oudste al veel zelfstandig kon voor haar leeftijd en al zindelijk was voor haar 2e waren de praktische dingen ineens niet meer zo praktisch. ook was de 2e een "probleem"kindje en had veel fysio nodig, huilde 24/7 en moest na 1 maande fultime kolven om hem de borstvoeding te kunnen geven (toch ngo totaal 3 maanden volgehouden). gelukkig kwam dit allemaal goed en na 1 jaar was hij van alle problemen af en is eigenlijk altijd vrolijk. dit alles erbij dat is iets wat je van te voren niet bedenkt. niet doorslapen daar had ik rekening meegehoude:D want dat deed me dochter ook pas met precies 1,5 en zoontje dus pas met 2 jaar. ook verliep me zwangerschap met veel problemen terwijl de zwangerschap van de oudste probleemloos is verlopen. ook al iets waar je niet bij na denkt van te voren.

op den duur na al die drukte vind je een ritme, dit duurt echt wel even maar nu de jongste 2 is en de oudste bijna 4 wordt het allemaal een stuk makkelijker en rustiger. kids gaan samen spelen, hoeven niet continu je zorg te hebben waardoor je nog is tussendoor andere dingen kunt doen en erkomen zelfs momentjes dat je even tijd hebt voor jezelf.

ik zou het hier niet voor laten want wat je er voor terug krijgt is geweldig. even doorbijten

11. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Wat een ontzettend lieve, uitgebreide nuttige reacties meiden!
    Daar kan ik wat mee en voel ik me ook gerustgesteld door.
    Ik ben zelf niet zo'n kei in loslaten en wil het liefst alles van tevoren weten, ben een erge controlfreak...
    Ik heb sinds mijn kindje er is al veel van haar geleerd ;)

12. misa

misa Niet meer actief

Herkenbaar hoor, die twijfels. Heb ik ook even gehad, maar ik probeer dat soort dingen al praktisch te zien. :)
    Ik heb er dus nog geen ervaring mee, maar zo denk ik er een beetje over:

je kindje erbij betrekken. Misschien met een pop interessant maken en een flesje (oid) geven. En op die leeftijd kunnen ze echt al wel leren dat er nu even aandacht is voor de baby.

Je oudste hoeft dan toch geen pureert eten meer? :)

Lijkt me ook heel lastig! Ik doe het met eentje al bijna nooit. Wij wachten vaak tot we samen zijn en dan doet één van ons de (grote) boodschappen alleen. Of wanneer de opa's en oma's nog oppassen even snel na je werk gaan. :)

- huishouden!!!
    Geen idee..! Niet..? Wordt je vanzelf weer handig in.

- aan jezelf toekomen...
    Af en toe uit logeren als ze oud genoeg zijn.

Als je wel graag een tweede kindje wil, zou ik proberen deze praktische dingen even opzij te zetten. Dat loopt vanzelf wel en je wordt er vanzelf wel handig in..!

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    hier ook een wens voor een 2e, het zijn hier niet de dagen waar ik me druk om maak, maar de nachten ;) dochter heeft 5 maanden nachtvoedingen gehad en tot 7 maanden vaak wakker 's nachts, nu nog regelmatig. Overdag zal het allemaal wel loslopen, voeden als de andere speelt, samen aan tafel, boodschappen samen met je man of kleine boodschapjes met 2 kids. Maar die nachten, daar zie ik tegenop!

14. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem

Oja die was ik nog vergeten:$:$
    Hier sliep kindje ook pas door met dik 1 jaar...:$
    Oja....pfffffff dat ook nog.......

15. Bri

Bri Niet meer actief

Ieder kind is anders. Dat je eerste pas laat ging doorslapen zegt niets over wat de tweede gaat doen.
    Hier heb ik de ervaring andersom: oudste sliep hele nacht door vanaf 3 mnd, daarna nooit meer gedoe mee gehad. Jongste heeft even doorgeslapen van 2 tot 4 mnd, daarna iedere nacht 1 tot 3 keer wakker tot 11 mnd. En áls ze dan een keertje wel doorsliep, ging de oudste spoken....
    We waren kapot, na dat eerste jaar. Maar weet je: dat eerste jaar duurt één jaar. Daarna wordt het weer makkelijker.

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik had die twijfels ook enorm. Wel of niet? Maar ik wist daarnaast ook dat ik hoe dan ook nog een tweede wilde. Dus dan maar even doorzetten... Ik had mezelf voorgenomen dat het eerste jaar zwaar zou worden en maakte me absoluut geen illusies. En ik vond het inderdaad net zo zwaar als ik het had ingeschat.

Mijn jongste was geen makkelijke baby. Veel gehuild, heel ontevreden, zeer onrustig. Hij bleek uiteindelijk last te hebben van reflux. Vanaf dat hij 4 maanden oud is, is het langzaam steeds beter gegaan en nu is hij een vrolijke jongen. :) Ik vind het nu alweer zoveel makkelijker dan in het begin. Hij kruipt lekker rond, kan zichzelf goed vermaken en kletst de hele dag door. Hij gaat rustig zonder te huilen slapen, wat een verademing! Toen hij net geboren was huilde hij standaard als hij naar bed ging...

Het voeden vond ik goed te doen. Boodschappen doen ook. Alleen in het begin liep ik wel eens gestresst rond omdat mijn jongste vaak ging huilen in de kinderwagen. Maar sinds dat voorbij is, ga ik graag alleen met beide jongens op pad. Geen probleem! We hebben een meerijplankje voor de oudste en de jongste vermaakt zich prima in de wagen.

Ik vond met name de spitsmomenten heftig: 's ochtends en rondom het avondeten. Vooral 's avonds het in bad doen van de kinderen etc. Pfff! De paar keer dat ik het alleen doe, bereid ik me goed voor. Ik zorg dat ik niet hoef te koken maar dat ik nog wat over heb van de dag daarvoor, en ik doe de jongens niet in bad voor een avond. Maar ik ben heel blij dat ik meestal mijn man heb om te helpen.

Mijn advies: ga er voor. Het zal vast even zwaar zijn, en misschien ook niet, maar het wordt al snel makkelijker. En uiteindelijk heb je er denk ik alleen maar plezier van dat je 2 lieve kinderen hebt!

17. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    448
    83
    Limburg
    Hier sinds kort 2 kindjes en tot nog toe valt het me op zich mee. Ze schelen ong 2 jaar en de oudste slaapt nog tussen de middag.
    Hier gewoon lekker laten spelen, ze gaat dan vaak boekjes lezen en we hebben zo'n boek met magneetjes wat ze erg leuk vind om te doen. En evt de tv aan, maar meestal gaat ze gewoon lief spelen.
    Hier deed ik bij de 1e gewoon af en toe apart dingen koken en dan invriezen, dat ga ik nu denk ik weer doen.
    Hier ga ik naar de plaatselijke supermarkt te voet met de wandelwagen, oudste kan op krukje (kid sit) gaan zitten. Ze mag af en toe wat in het mandje doen. Hebben dan ook nooit veel nodig. Als ik veel nodig heb dan ga ik wel een keer 's avonds ff alleen als mijn man thuis is of hij gaat mee met beiden kids.
    - huishouden!!!
    Hier gaat de oudste nu gewoon 2 dagen naar kdv dus die benut ik nu voor huishouden, straks doe ik dat tussendoor evt als ze beiden slapen en in het weekend. Daarbij kan manlief ook heel goed helpen als ik straks weer aan het werk ben.
    - aan jezelf toekomen...
    Doe ik nu vooral als beiden lekker slapen en af en toe wat afspreken zonder kids, zeker straks als ik weer moet gaan werken zal ik dat zeker doen.

Verder hier de nachten, mijn oudste is heel lang voor zelfs 2 voedingen (op begin) in de nacht gekomen. De jongste kwam eigenlijk al gelijk maar voor 1 voeding. De oudste heeft op een paar nachten na tot 1 1/2 jaar niet doorgeslapen. Daarna wel. Nu dat de jongste er is wordt ze meestal 1 keer per nacht wakker. Maar als ik haar dan ff een knuffel en een kus geef en even zeg dat het nog midden in de nacht is dan is het weer goed.

18. Alita

Alita Niet meer actief

Ik geef bv en deed dit gewoon altijd ... nooit echt problemen gehad
    De oudste eet met ons mee maar de jongste natuurlijk niet in het begin dus het eten voor haar maakte ik altijd apart
    wij gaan altijd samen met zijn allen voor de grote boodschappen
    - huishouden!!!
    hier lagen ze samen in bed s`middags
    - aan jezelf toekomen...
    als ze in bed liggen...en de oudste gaat een dagje altijd naar opa en oma...

Mijn ervaring is dat het allemaal gewoon hartstikke te doen is! Mijn baby werd geboren toen de oudste nog net geen twee was....ja soms is het druk maar ik kan daar goed mee omgaan! Nu gaat de oudste sinds 3 weken naar de psz....superleuk! Niet dat ik tijd voor mij heb want het is maar van 9tot 11:30

Maar ik heb het gewoon allemaal laten gebeuren en het gaat hartstikke goed! Ik zit zelfs alweer aan een derde te denken! Alleen papa zite dat niet zo zitten .. nog niet ...hahahah

19. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    situatie hier: 1,5jaar ertussen, geen kdv/psz/oppasoma oid, beide "altijd" thuis omdat we varen

20. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Meiden ik wou dat ik dit kon afdrukken en elke keer lezen als ik twijfel....doet me zo goed jullie reacties...blijf schrijven hoor! Lief!

Deel Deze Pagina