Hallo allemaal, Zit sinds enige tijd bij een verloskundige waarbij ik had aangegeven in bad te willen bevallen. volgens de verloskundige doen hen geen bevalling in bad vanwege de hygiëne. Hebben meer mensen meegemaakt dat het niet mogelijk was vanwege bijvoorbeeld hygiënische reden? ( ben nu aan het overwegen gewoon thuis te bevallen op bed).... Ik hoor het graag!
Ik ben van mijn eerste in Duitsland bevallen en daar zou ik speciaal met 37/38 weken nog een keer bloed moeten laten prikken op HIV besmetting als ik in het bad zou willen bevallen. Dat kon daar in het ziekenhuis, daar hadden ze een bevallingsbad, maar dat deden ze dus alleen als je aan kon tonen dat je niet HIV besmet was. Heeft iets te maken met dat het bloed in het water komt en je je daar niet tegen kunt kleden (plastic handschoenen is dan niet genoeg en je kunt toch nat worden). Volgens mij was dat het. Dus ik kan het me wel voorstellen dat niet alle verloskundigen het doen.
Je wordt standaard in NL op HIV getest dus dat moet probleem niet zijn. Ook moet verloskundige hoge handschoenen (echt lange dus) hebben voor badbevalling, die krijg je meestal bij huur van bad. Dat niet iedereen eraan meewerkt, klopt. Maar ivm hygiëne nog niet gehoord. Ik mag wel in bad (moet beneden ivm BMI) voor ontsluitingsweeën, maar voor geboorte kon ze nog niet toezeggen omdat een eerste kindje vaak langer duurde. Dus dat bekeken ze op moment zelf. Heb wel bevallingsbad gekocht. In eigen bad mag sowieso vaker niet...
Ik heb wel eens gehoord dat ze niet altijd mee willen werken aan allerlei soorten bevallingen ivm houdingen enzo. Maar als je het echt heel belangrijk vind en toch wilt proberen, kun je misschien ook een andere verloskundige zoeken?
Dat een verloskundige het niet wil om hygiënische redenen, heb ik nog niet eerder gehoord eigenlijk. Er zijn wel verloskundigen die er niet voor openstaan idd, om wat voor reden dan ook. Op deze site is een lijst te vinden van de verloskundigen en praktijken die wel aan waterbevalling doen: http://www.dewaterbevalling.nl/ Je moet voor jezelf bepalen wat je belangrijk vind. Wil je echt graag in bad bevallen, dan kun je op zoek naar een andere verloskundige. Maar ben je verder heel tevreden over deze verloskundige en vind je het ook prima om op een andere manier te bevallen, dan kun je overwegen bij deze verloskundige te blijven. Maar je hebt dus wel gewoon zelf een keuze daarin.
Ik wou het ook maar ook hier doen ze dat niet. Heb er veder ook geen werk meer van gemaakt. Vond het niet zo erg....Dus gewoon op bed bevallen.
In principe moet je gewoon in bad kunnen bevallen en als je verloskundige er niet aan meewerkt misschien overstappen naar andere verloskundige?
Ik zou het voor mezelf niet zo hygienisch vinden, laat staan voor een ander (de verloskundige)... De meeste vrouwen verliezen nogal eens urine en ontlasting tijdens het persen. Dat ligt dan ook in het bad waarin je ligt te bevallen. Maar goed, er zijn verloskundigen die er niet aan willen, en verloskundigen die het wel willen begeleiden. Als het voor jou belangrijk is om de mogelijkheid te hebben, zou ik op zoek gaan naar een verloskundige (in de buurt) die het wel wil doen.