Het halen van een rijbewijs, hoe gaat dat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ssaarr, 23 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Ik wil graag voor m'n rijbewijs gaan.

Maar hoe gaat dat precies.
    Je krijgt lesboeken, praktijklessen, examens..
    Mar zijn er ook theorielessen die je tussendoor krijgt op de rijschool zelf?

2. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Sommige rijscholen bieden theorielessen aan.
    Maar dat is aan jou de keus of je dat wel of niet doet.

Ik ben op dit moment bezig met mijn rijbewijs.
    Heb in december mijn theorie behaald, zonder theorielessen, met het boek en online oefenexamens etc.
    Ik had 1 fout, dus dat was prima te doen :)

3. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik heb mijn theorie gehaald, zelf, zonder dat ik nog aan het auto rijden was begonnen. Met een boek en online examens. In één keer geslaagd. Vervolgens na het behalen begonnen aan mn praktijk. In 10 weken 40 lessen gedaan en ook wederom in één keer geslaagd. Ik vond het een ontzettend leuke tijd samen met begeleider, hoop dat jij het ook zo gaat ervaren en niet als iets vervelends, wat je ook nog wel eens hoort. Succes!

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Ik heb een theorie cursus gedaan bij mijn rijschool, was een weekend lang. Eerste keer wel gezakt helaas, 2de keer geslaagd. Was al wel bezig met rijlessen. Had een boek van de anwb en deed daarnaast oefeningen in een progamma. De rijlessen zijn rijlessen, steeds een stapje verder. Eerst op het industrie in de buurt, alleen sturen hij deed de rest. Op den duur leerde ik zelf koppelen, gas geven etc. Als dat steeds beter gaat ga je " moeilijkere" dingen doen wat bij mij in hield de stad in ( alkmaar). Tussendoor veel handelingen doen zoals parkeren, keren, hellingproef. Snelweg deed ik pas op het eind, dat steld niks voor in feite. Je kijk gedrag is heel belangrijk! Tussendoor een tussentijdse toets gedaan om te kijken hoe ver je staat. Op den duur ben je er klaaar voor volgens de instucteur en mag je afrijden. Ik vond het ondanks mijn faalangst Achteraf leuk om te doen, en gezellig ;) Belangrijk is wel dat je een klik hebt met de persoon die je les geeft! Uiteindelijk eerste keer gezakt (faalangst examen) 2de keer gehaald ( normaal examen)

5. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Het is maar net wat jij wilt en wat voor jou het beste werk qua leren.

Ik heb mijn theorie alleen geoefend met de DVD van de ANWB en haalde hem in 1 x.
    Daarna ben ik begonnen met de praktijklessen. Na 40 of 45 rijuren ben ik afgereden en heb ik het in 1 x gehaald, 37 weken zwanger :D Nu heb ik al bijna een jaar mijn rijbewijs :)

Mijn enige tip: probeer altijd lessen van 2 uur in te plannen en probeer twee lessen per week te plannen. Zo rijd je vaak en daar leer je toch het beste van. Ik vond die paar keer dat er een week, of twee weken tussen de lessen zat echt niet fijn.

Overigens heeft iedere instructeur zijn/haar eigen manier van werken. Ik moest vanaf les 1 gewoon ALLES zelf doen en niet alleen op een industrieterrein, maar gewoon op de openbare weg.

Veel plezier! Ik vond rijlessen echt heel leuk :)

6. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik moest ook vanaf rijles 1 alles zelf doen! Heel fijn vond ik zelf.

Zelf heb ik geen tijd om 2 x per week te lessen, al zou ik dat wel graag willen.

In februari ben ik begonnen met praktijklessen. Ik wou graag eerst mijn theorie en dan pas aan de praktijk beginnen. 1 van mijn collega's had nog geen theorie-examen op zak en was al een tijdje aan het rijden. Vervolgens mocht ze afrijden, maar bleef ze maar aanhikken tegen dat 'stomme' theorie-examen.
    Dat examen is 1,5 jr geldig en het is wel fijn dat wanneer je er aan toe bent, ook gewoon direct kan inplannen met je rij-instructeur.

7. beebj

beebj Niet meer actief

Ik run samen met mijn man een eigen rijschool, dus kan je wel de nodige informatie geven.

Ik adviseer je om eerst je theorie examen te gaan behalen en daarna pas te starten met rijlessen.

Dit examen kun je zelf kopen bij het CBR (is het goedkoopste namelijk, via een rijschool willen hun er natuurlijk ook iets aan verdienen). Hoe je je voorbereid voor dat examen, is ieder voor zich. Er zijn theorieboekjes te koop en cd-rom's met bv. oefenexamens. Die twee verkopen wij over het algemeen het meest. Uiteraard zijn er op sommige locaties ook theorielessen of theoriecursussen te volgen, maar ik zelf vind het zonde van je geld. Even góed er voor gaan zitten zelf, dan lukt dat écht wel. Zo heb je bv. ook dag cursussen. In onze regio zit er eentje waar je €175,- aan betaald en krijg je de hele dag les met aansluitend examen. Over 't algemeen merken wij dat mensen met bv. faalangst hier wel heel veel baadt bij hebben.

Nja, mocht je nog vragen hebben; stel ze gerust. PB mag ook altijd,

8. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Heb je toevallig nog tips voor het kiezen van een rijschool? ;) ik zie door de bomen het bos niet meer... Er zijn er zoveel en de ene vriend raad een school aan die de andere juist weer af raad!

9. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik had eerst een lespakket cadeau gekregen van 35 lessen en 1x het examen (wow :$ leuk cadeautje hè? :D) en ben in de tussentijd zelfstandig mijn theorie gaan leren. Heb theorie helaas in 2x moeten doen, maar ach. Heb de tussentijdse toets gedaan maar daar heb ik spijt van achteraf - duur grapje, maar wel gehaald natuurlijk. Daarna heb ik zelf nog een les of tien gedaan en heb ik praktijkexamen gedaan. De eerste keer was voor de zomer afrijden - toen reed ik vrijwel foutloos (1 of 2 schoonheidsfoutjes) en ben ik gezakt. Dan is je tussentijdse toets dus ook voor niks, want dan heb je die bijzondere verrichtingen weer bij je tweede poging praktijk afrijden.

Later hoorde ik dat mensen vaak het meest zakken voor de zomervakantie omdat ze bang zijn dat de jongeren direct op autovakantie gaan, dus die info had mij zo 225 euro kunnen besparen. Na de zomervakantie reed ik voor mijn gevoel onwijs crappy van de zenuwen en heeft de instructeur zelfs een keertje (in mijn optiek TE SNEL) het stuur vastgegrepen omdat hij dacht dat het fout zou gaan (maar dat ging het niet, ik wist wat ik deed) en daarna was ik boos want ik dacht: tja, ingreep, dus dit heeft me weer 225 euro gekost. Toen ben ik letterlijk naar het CBR terug geracet alsof ik een circuit aan het rijden was en Max Verstappen wilde nadoen. Ik dacht: kan ik maar beter als een halve mongool rijden, want dan heb ik er tenminste nog een beetje lol aan; geldverspilling ;)

En bleek ik ineens geslaagd te zijn. Grootste wtf-belevenis van het jaar. Maar goed, gehaald en ik heb dit jaar in augustus 2 jaar mijn rijbewijs. Qua instructeur; kies iemand waar je een goed gevoel bij hebt. Vraag aan je vrienden/kennissen wie zij hadden en hoe hij als persoon was. En neem niet een onwijs lekker ding als instructeur; anders knal je tegen een boom aan ofzo.

10. beebj

beebj Niet meer actief

Ik denk dat het erg belangrijk is dat je je op je gemak voelt in de auto. En goed kijken wat de mogelijkheden zijn. Wij rijden bv. ook savonds en op zaterdag. Bij enorme drukte rijden we zelfs ook op zondag. Er zijn ook rijscholen die alleen op werkdagen rijden. Kijk ook daar naar; wanneer rijdt de instructeur en sluit dit aan bij jou rooster. Daarnaast, de financiën. Kun je het in 1x betalen of wil je in termijnen betalen? Wij accepteren termijn betalingen, maar de meeste rijscholen doen hier niet aan. Beetje onderzoeken welke rijschool aan jou wensen voldoet zeg maar. Wij zijn heel flexibel, alles kan. En waarom? Omdat wij willen dat íedereen z'n rijbewijs kan behalen. Bv. ook de mensen met beperkte vrije tijd of de mensen met wat minder centjes.

Wij wonen in de provincie Zeeland (West-Zeeuws-Vlaanderen) en hier merk ik heel erg dat iedereen snel kiest voor hetzelfde. Kleine boeren gehuchtjes, ons kent ons, hij gaat naar daar, dus ik ook. Slechtste wat je kan doen in mijn ogen, maar goed.. Gebeurd overigens niet alleen bij rijschool keuze hoor, qua scholen keuze is dat ook heel erg.

Wij zitten aangesloten bij een franchise onderneming genaamd NXXT. Zij rijden met 80 auto's door heel Nederland. Kijk maar eens op de website. Hele grote kans dat ze ook bij jou in de buurt rijden! Je kunt een gratis en geheel vrijblijvende proefles aanvragen. Zo kan de instructeur een inschatting maken van wat jij nodig zult hebben en dus ook qua kostenplaatje. Daarnaast ontmoet je de instructeur, leer je de auto kennen en kun je met al je vragen terrecht. Wij vinden dit echt een pluspunt en adviseren ook echt zo'n proefles te nemen!

11. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik heb hem pas voor het eerst moeten verlengen maar denk niet dat er veel verandert is..
    hier is het bij de meeste scholen dat je de eerste les naar een lege parkeerplaats of zo gaat en de eerste les bezig bent met optrekken en remmen.
    ik had het al van ml geleerd dus meteen de weg op.
    ik had een pakket van een x aantal lessen tussentijdse toets en afrijden.
    theorie halverwege gehaald in 2x en afrijden ook 2x moeten doen.
    het schijnt dat de theorie de laatste tijd flink moeilijker is gemaakt volgens het nieuws..
    ik had ook les in een grote auto wat ook wel fijn is want dan is een kleine auto alleen maar makkelijker.
    ik denk dat je online ook wel veel scholen kan vinden met reviews zodat je weet wat anderen er van vonden.
    je kan ook bij de anwb je rijbewijs halen.

12. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Super! Ik ga even googlen dank je! :)
    Dus toch idd eigen gevoel volgen ipv op gevoel van andere mee gaan... :)

13. beebj

beebj Niet meer actief

Ja, zou ik idd wel doen! En vooral alle verhalen niet te nauw nemen ;) Hoor vaak genoeg verhalen dat ze je expres laten zakken en weer ik het allemaal wat nog meer. Ze weten totaal niet hoe het er "achter de schermen" aan toe gaat, dus oordelen hou ik zelf niet zo van :)

14. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Theorie moet je gewoon zo nu en dan erbij pakken en serieus nemen. Zoek de logica, zoek de regels en je bent in orde. Ik denk dat het voor je verkeersinzicht goed is om je theorie te halen als je al een paar keer in de auto hebt gezeten. De weg ziet er vanuit een auto gewoon anders uit dan vanaf de fiets.

Lessen zou ik inkopen per pakket. Ik had een pakket van 32 uur. Met examen. Was voldoende. Zorg dat je al een afrijddatum vastzet, voor het te laat is. Les 2 keer per week. En doe vanaf het begin zo veel mogelijk zelf. Ik moest wegrijden bij het centraal station van een grote stad. Doodeng. Maar het kan gewoon. Er zit een instructeur naast je die wil inschatten hoe je bent. Gaat het niet, dan stelt hij bij. Maat in een auto heb je nooit de luxe om alleen te sturen of alleen te kijken. En hoewel je aan veel moet denken, zijn de handelingen in een auto eigenlijk zo dat ze een logische opeenvolging vormen. Zodra je weet dat het een kwestie is van kijken en vervolgens handelen, en weet dat dit handelen altijd bestaat uit een combinatie van snelheid, richting en plek op de weg, wordt het logisch.

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik heb op de cbr site gekeken naar de slagingspercentages. Zegt niet alles, maar als een school hem heel laag had staan viel hij voor mij al af. Zo bleven er een stuk of 5 over. Daarvan heb ik de sites bekeken en gekeken wat me het meeste aansprak. Zo bleef er 1 over. Gebeld voor een afspraak en ik heb nu 3 lessen gehad. Het is echt belangrijk dat het klikt met je instructeur.

Ik heb nu een theorieboek in de bieb geleend en die ga ik eens goed doornemen. Ik kies verder voor de online theoriecursus. Ook omdat je het examen online afneemt.

Ik mocht gelijk alles doen. Gewoon in de auto zitten en gaan rijden.
    We zijn nu bezig met ergens heenrijden en dan vooral rondjes rijden met kijken, richting aangeven, remmen , schakelen. Dat moet gewoon automatisme worden.
    Ik vind het erg leuk om te doen.

Ik betaal per les maar je kan ook pakketten afnemen.

16. Ovie83

Ovie83 Bekend lid

9 jun 2012
    573
    0
    16
    Ik heb vorige week mijn theorie examen gehaald, als je goed jou theorieboek doorneemt en vragen maakt, ik had een boek gehaald met theorie-examen vragen, daar heb ik zoveel aan gehad.

17. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Ik heb in 2001 mijn rijbewijs gehaald. Ik ben gelijk met theorie begonnen toen ik ging rijlessen. Na een tijdje mn theorie gehaald en paar weken daarna had ik praktijkexamen. Helaas 3x gezakt (door hele stomme fouten), en vlak voordat mn theorie af liep dan toch eindelijk mn praktijkexamen gehaald.
    Het was in die periode ook ontzettend druk bij het cbr waardoor er tussen mijn examens steeds een paar maanden zat.

18. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Het ligt aan je rijschool. Sommige doen oefen theorielessen en bij sommigen is dat apart.

Bij mij waren het echt enkel de rijlessen en praktijk rijexamen in het pakket. Theorie had ik zelf betaald.

Ik ben echt blij dat ik er vanaf ben. Bah bah. Ik heb het echt als een hel ervaren.. Nu rijd ik heeerlijk en ook al maak ik een foutje ik schiet niet in de stress zoals toen..

19. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb een theoriecursus van 2 dagen gedaan en op de tweede dag examen. In 1 keer gehaald.

Daarna begonnen met rijlessen. Eerst een keer gereden waarin werd bekeken hoeveel lessen ik nodig zou hebben (33 uur) en daarna de lessen ingepland. Ik had 3 keer per week 3 uur les, dus in totaal 11 dagen in 4 weken. Laatste dag had ik eerst 2 uur les en daarna examen, en ook deze de eerste keer gehaald.

2 uurtjes later met rijbewijs op zak direct naar een vriendin gereden 30km verderop. En op de terugweg een afslag gemist en daardoor bijna een uur omgereden :D

Inmiddels heb ik mijn rijbewijs iets meer dan 12 jaar. Zat bij dezelfde rijschool als mijn zus en had dezelfde instructrice.

20. beebj

beebj Niet meer actief

Slagingspercentage bij het cbr zegt inderdaad vrij weinig. Een rijschool die bv. 80% slagingspercentage heeft, kan bij wijze van ook maar 5 examens dat jaar hebben afgenomen. Een rijschool met bv. 100 examens, met meer geslaagden, heeft misschien maar 60% slagingspercentage. Ligt heel erg aan het volume van je rijschool. Want die rijschool met 80% kan bv. ook er heeeeel veel lessen over doen, voordat je examenklaar bent. En tja, waar ben je dan goedkoped/beter uit ;) Veel ouders vooral pinnen zich enorm op percentages vast, zonde, is echt zonde.

Deel Deze Pagina