Zwanger en (geen) contractverlening

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nienkelein, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nienkelein

25 mrt 2014
    9
    0
    0
    Brooddame bij de leukste supermarkt van Borger!
    Emmen
    Hoi dames!

Even een vraagje. Ik ben 14.5 weken zwanger en werk momenteel in een supermarkt op de broodafdeling voor 32uur. Nu verloopt mijn contract in augustus, ze moeten mij een vast contract geven omdat het mijn 3e verlening is.
    Nu kwam de bedrijfsleider met het verhaal dat het hoofdkantoor in eerste instantie gezegd heeft, dat ik dus geen contractverlening zou krijgen omdat ik dus zwanger ben :( Ik ben 28 november uitgerekend en zou dus eind oktober met verlof gaan (als alles gaat zoals het nu gaat ;)), wat betekend dat ze 'maar' 2 maanden 'iets' aan mij hebben.

Gelukkig kwam de bedrijfsleider vrij snel met goed nieuws dat ze me tot zover 20uur willen geven vanaf augustus en dat hij zijn best gaat doen om er 24uur van te maken (meer zou ik ook niet willen werken als de baby er eenmaal is).

Nu is mijn vraag; wat als het hoofdkantoor toch zegt dat ze mij uiteindelijk geen contractverlening willen geven vanwege de zwangerschap. Mag dit zomaar???

Sorry, lang verhaal maar het zit me best wel hoog! :x

Groetjes Nienke

2. lil

lil Bekend lid

3 apr 2014
    766
    0
    0
    Arnhem
    Ik heb het zelfde probleem als jou. 1 oktober zou ik een vast contract moeten krijgen of de zaak moeten verlaten. Als ze je contract niet willen verlengen hoeven ze hier eigelijk geen reden voor te geven. Maar meestal word dit wel gedaan! De reden mag niet zijn dat je zwanger bent en je daarom ontslag krijgt. Dat is discriminatie, wel mogen ze je slecht beoordelen, bijvoorbeeld te laat komen of niet goed functioneren. Bij mij zijn ze begonnen om mij een mindere beoordeling te geven zodat ze vast een stok achter de deur hebben. Gezien je straks een 20 uur contract krijgt moet je wel weten dat als je 3 maanden meer uur werkt dan die 20 op je contract zonder dat daar een reden voor is, ( zwangere of zieke collega's ) je recht hebt op een aanpassing van je contract uren. Het staat ook allemaal op de website van de overheid succes

3. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Je werkgever hoeft helemaal geen slechte beoordelingen te gaan geven of iets dergelijks. Een tijdelijk contract kan zonder enige reden opgezegd worden.

Wel moet dit tegenwoordig schriftelijk gebeuren en 1 maand voor het contract afgelopen is. Voorheen kon dit mondeling op de laatste dag.

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Helaas mogen ze 'gewoon' besluiten om je geen vast contract te geven als jouw huidige contract afloopt..

5. JJaylinn

JJaylinn Bekend lid

19 dec 2013
    517
    0
    0
    NULL
    NULL
    Contract loopt af via rechtswege. Geen reden is hiervoor nodig. Vind het wel een slechte zaak dat jouw werkgever zwangerschap noemt als reden dat jouw contract niet verlengd wordt.
    Het was al voldoende geweest om te zeggen 'we mogen jouw contract niet verlengen'.

6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Wat ik trouwens op mijn werk veel zie is dat ze contracten 3x verlengen en als het tijd word om iemand een vast contract te geven doen ze dat niet.. Dat heeft weinig met zwangerschap te maken overigens. Dus misschien ligt het er niet aan dat je zwanger bent maar gewoon aan het feit dat ze mensen in deze tijd geen vast contract willen geven..

Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!

7. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Krijg net een nieuwsbrief binnen dat dit tegenspreekt. Alleen bij nieuwe contracten aangegaan vanaf 1 juli 2014 geldt deze maand opzegtermijn. Het mag dus nog steeds op de laatste dag.

8. lil

lil Bekend lid

3 apr 2014
    766
    0
    0
    Arnhem
    Klopt ze hoeven ook geen reden te geven omdat het gewoon afsloopt. Maar het is wel zo netjes! Ze kunnen tegen mij als leiding gevende niet zegge dat het niet kan, want ik ben zelf ook niet achterlijk.

En inderdaad op de laatsten dag kunnen zeggen bedankt en je hoeft niet meer terug te komen.

9. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Ja dit mag en kan ook gebeuren helaas....
    Ik heb het zelfde meegemaakt, 5 mnd zwanger, 3de contractverlenging, een goede beoordeling maar uiteindelijk niet verlengt ..wel waren ze bij mij nog wel çoulant' genoeg om me een maand van te voren mede te delen. ..tuurlijk hebben ze een andere reden opgegeven (vanwege bezuinigingen) maar ben ook niet van gister. Dus een bedrijf kan van alles...en jij als werknemer bent altijd de zwakste schakel (zeker als je ook nog eens zwanger bent) ....
    Zo gaan die dingen nu meestal :(
    Hoop echter dat het voor jou misschien niet zo is...maar houd er rekening mee dat het wel kan en mag ..

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Nee dat mogen ze niet zeggen. Dat is discriminatie. Maar wat wil je ermee? Als je het gaat spelen tot de rechter kan je misschien wel gelijk krijgen en je werkgever een tik op de vingers, maar dan heb je een verstoorde arbeidsrelatie en ben je je baan alsnog kwijt. Is dat al de stress terwijl je zwanger bent waard?

Ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt en ik heb ervoor gekozen, na even heel kwaad te zijn geweest, het te laten gaan. T was me de stress niet waard, m'n kind was belangrijker :)

11. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Dan heb je een oude verkeerde nieuwsbrief gehad. Het kabinet heeft 10 juni jl besloten dat de aanzegtermijn van 1 maand ingaat voor contracten die verlopen vanaf 1 januari 2015

12. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Sorry, had de verkeerde gequote...

13. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    En dat geldt alleen voor contracten >6 mnd

14. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Ja..bij mij dus nog niet van toepassing toen ;)

15. Nienkelein

25 mrt 2014
    9
    0
    0
    Brooddame bij de leukste supermarkt van Borger!
    Emmen

Ze hebben gezegd dat, dat de reden is om mij geen contractverlening te geven. Hebben ze bij een oud collegaatje van me ook gedaan. Het enige verschil tussen ons is dat zij heel erg ziek is geweest gedurende de hele zwangerschap en ik nergens 'last' van heb.

En wat Eppo82 zegt (sorry, kan je niet quoten in een reactie geloof ik??), ik heb helemaal geen zin in gezeik en wil het beste voor mij en mijn baby. Maar heb nogal het gevoel dat 'men' mij een schop na geven, terwijl ik zoveel voor de zaak over heb en doe.

Thnx voor de reacties!!

16. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Normaal gesproken hoeft een werkgever geen reden te noemen bij het niet verlengen van een contract.

Maar dit is toch wel een aparte gang van zaken. TO haar leidinggevende geeft openlijk toe dat de reden om geen vast contract te geven, haar zwangerschap is. Erg dom van die persoon om dat te zeggen. Als je deze reden op schrift kan krijgen van je leidinggevende of van het hoofdkantoor, dan kan je aantonen dat jij bent gediscrimineerd op basis van je geslacht. Stuur desnoods een e-mail naar het hoofdkantoor met een brief waarin je stelt dat je altijd met veel plezier hebt gewerkt, dat je altijd positief bent beoordeeld, en dat je graag wilt weten waarom je geen vast contract krijgt.

Er zijn rechtszaken bekend waarbij zulke niet-verlengingen om onwettige redenen met succes zijn aangevochten, door mensen die altijd aantoonbaar positief beoordeeld waren.

17. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Nee dat hoeft nog steeds niet. De nieuwe wet werk en zekerheid is nog niet ingegaan. Pas per 1 jan. 2015.

Oh sorry, zie dat dat al is gezegd.

Deel Deze Pagina