Contract niet verlengen wegens zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Vogeltje, 23 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Hoi,

Ik heb een vraagje, wegens een niet zo'n makkelijke zwangerschap werk ik minder uren dan ik volgens contract zou moeten.
    Bij mijn baan heb ik een jaarcontract die op 31 januari '12 afloopt.
    Er werd altijd gezegt dat het verlengt zou worden, het maakte niet uit dat ik zwanger ben want mijn functioneren was erg goed.
    Natuurlijk begonnen deze week de problemen, ik mocht niet meer werken van mijn werkgever want ik zag er te wit uit en daar kwamen klachten over door collega's en patienten (werk in een ziekenhuis)
    Dit vond ik al belachelijk aangezien ik van nature erg wit ben en dat weten ze.
    Gisteren werd ik gebeld door mijn baas dat mijn contract niet verlengd gaat worden en als reden gaven ze op de zwangerschap.
    Ze betalen dan voor geen arbeid, onzien want ik wil wel werken maar ik mag van hun niet.
    Mijn funtioneren was echt erg goed kreeg ik weer te horen en daar lag het niet aan.
    Ik wordt er dus uitgegooid omdat ik zwanger ben.
    Kan ik hier nu iets mee of heb ik gewoon pech en moet het maar slikken.

Alvast bedankt voor het lezen.
    Vogeltje

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Vogeltje,

Wat een vervelend bericht dat je contract niet wordt verlengd! Als je zwanger bent mag een contract niet tussentijds worden opgezegd, omdat je dan ontslagbescherming hebt. Maar als je tijdelijke contract eindigt, hoeft je werkgever dit niet te verlengen. Helaas kun je hier niets tegen doen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik kan me voorstellen dat je het vreemd vindt dat je niet meer mag werken. Maar de arbo-wet verplicht je werkgever om jou en je ongeboren baby te beschermen tegen mogelijke gevaren op het werk. Dit kan de reden zijn dat je momenteel niet mag werken. Als je graag wilt werken kun je het beste met je werkgever overleggen of je gedeeltelijk kunt blijven werken of aangepast werk kunt doen.

Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over de Arbo-wet.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina