Mirena en zwanger ?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by monique75, Oct 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. monique75

monique75 Actief lid

May 4, 2007
    407
    1
    0
    Hallo,

Afgelopen februari heb ik de mirena laten plaatsen. Ben nog twee keer op controle geweest. Laatste keer in juni en de mirena zat op zijn plek.

Nu heb ik twee weken last van een "ongesteldsheids"gevoel. Sinds zaterdag heb ik ook wat oud bloedverlies. Dit heb ik nooit eerder gehad. Ook een paar jaar geleden heb ik de mirena gehad en nooit van deze klachten gehad.
    Wordt door de mirena ook niet ongesteld, dus kan ik me niet voorstellen dat ik ongesteld moet worden.

Heb uiteindelijk vanmiddag dus een zwangerschapstest gedaan, waarom weet ik eigenlijk niet, laten we het maar op een gevoel dat ik het moest doen houden en deze test was héél licht positief.

Tja wat nu ? Heb mezelf voorgenomen om over 2 dagen nog maar eens te testen, maar maak me wel een beetje ongerust. Kan het wel, zwanger raken ondanks een mirena en zo ja, wat dan. Ik neem aan dat de mirena er dan uit moet en dat je dan weer kans hebt op een miskraam..... Nu loop ik wel erg op de zaken vooruit geloof ik.....

Kunnen jullie mij meer vertellen ?

Groetjes van een ongeruste Monique

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Monique,

ja het kan wel, zwanger worden met een mirena. Dat komt omdat de eisprong niet in alle gevallen helemaal geremd wordt. Dan kan er wel een bevruchting plaatsvinden maar de innesteling niet omdat het baarmoederslijmvlies vaak onvoldoende is opgebouwd. De kans op zwangerschap is overigens wel heel klein. Als je test positief is moet je wel actie ondernemen. Neem contact op met je huisarts.
    Je hebt inderdaad wel veel meer kans op een miskraam omdat de mirena er zit. Maar je hebt ook meer kans op een buitenbaarmoederlijke zwanngerschap en dat moet wel uitegsloten worden.
    Dus: geen paniek maar bel wel je huisarts.

Mirjam

Share This Page