uitzeburo vraagje *contractbreuk* voordat je begint?

Discussie in 'De lounge' gestart door piri piri, 1 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Ik zit een beetje met een vaag probleem en ik hoop dat iemand van bijv uitzendburo hier mij over kan informeren.

Ik heb afgelopen week een contract bij uitzend/ bemiddelings buro getekend voor 20 uur.
    Nou ben ik vanmorgen begonnen en mijn 'baas' zegt maar voor 15 uur werk te hebben, een verschil van 5 uur, wat mij door de neus geboort gaat worden, terwijl ik wel voor 20 uur gastouderkosten heb.

Wat nou als ik mijn contractbreuk wil ? en bijv dan direct bij mijn nieuwe 'baas' kom werken.

Mijn 'baas' heeft nog geen contract oid dergelijks getekend met het uitzendburo, hij wilde het eerst een maandje proberen.

Ik heb er geen problemen mee om nu 15 uur te gaan werken en in voorjaar wel 20 ( het is seizoenswerk). Tegen een ander salaris dan wat ik nu via bemiddelingsburo krijg. Als ik het met mijn nieuwe baas op een accoord kan gooien, zijn we beiden van dat bemiddelingsburo af.
    Klinkt misschien niet zo netjes, maar hun hebben mij voor 20 uur laten tekenen terwijl er maar voor 15 uur werk is....

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Ja, dat doen sommige bedrijven wel, maar de meesten niet, geloof namelijk dat ze toch wel een aardige boete riskiren als het uitzendbureau daar achter komt. Anders zul jij eerst een x-aantal uren gewerkt moeten hebben om een contract via dat bedrijf zelf te krijgen.
    Los van dit contract met jou, is er wel een contract met het uitzendbureau getekend lijkt me.

3. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    volgens mij staat in je contracct hoeveel uur je via hun moet werken voor je er af kan, ongeacht het aantal getekende uren zal je daar toch aan moeten gaan voldoen, (athans was bij mijn man het geval)

4. futuremama

futuremama Fanatiek lid

10 okt 2008
    2.507
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    lekkerkerk
    Het klopt dat er dan een boete op zit voor je werkgever.. Heb in een grijs verleden op een uitzendbureau gewerkt!

5. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    je kan afgekocht worden van het uitzendbureau, als het bedrijf jou graag wil hebben en je hebt nog niet het aantal uren gemaakt wat contractueel vast gelegd is (uit mn hoofd zijn dat zo'n 900-1000 uur??) waarbij het bedrijf jou "gratis" overneemt, dan kunnen ze je dus 'kopen" van het uitzendbureau.

Maar als jij getekend hebt voor 20 uur, moet je ook gewoon 20 uur werken lijkt mij, seizoensgebonden of niet...

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.432
    36.323
    113
    Dan zit er idd een boete aan vast waarschijnlijk.

Maar.. als jij een contract hebt van 20 uur bij het uitzendbureau, moeten zij jou dan niet gewoon 20 uur betalen, ondanks dat je maar 15 uur moet werken?

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.884
    2.891
    113
    Noord-Holland
    Hoe kqn je baas geen contract hebben nog met het uzb? Wie betaalt jou dan nu? Op grond van wat? Het lijkt me sterk dat je al aan de slag bent zonder dat het uzb en het bedrijf een contract hebben.

8. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Mijn baas wilde t eerst n maandje proberen zegt hij...vandaar dat hij nog niks getekend heeft.

Ik vind t ook nogal vreemd...
    Maar feit is, dat ik me nu best gefietst voel. Ik heb speciaal mijn uitekering stopgezet, een contract bij gastouderburo en belastingdienst enzo allemaao geraamt op die 20 uur per week..

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Geen zuivere koffie dan. Dat is gewoon bullshit, wou hij jou zonder enige vorm van een contract (niet zwart) laten werken? Hij moet sowieso een contract hebben met het uitzendbureau, zij gaan niet voor niets personeel voor hem zoeken etc.
    Handig ook voor jezelf als hij besluit je na een maand toch niets te vinden en je wilt uitbetaald krijgen etc. Klopt niets van dat verhaal.

10. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Hij (mijn baas) wil nix tekenen.... Schiet lekkr op zo

Hij zegt dat als hij mij zelf wil aannemen, dat datbte duur is mef verzekeringen enzo. Als ik nu zwanger word bijv, zijn de kosten voor t uitzendburo en niet voor hem...is zijn theori

11. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Jij hebt een contract bij het uitzend bureau... wat staat daarin?
    Staat daarin dat ze je voor 20 uur in dienst nemen? Want dan moeten ze je 20 uur uitbetalen, of je ze nu werkt of niet.
    Of heb je een gewoon contract zonder uren erin en hebben ze je mondeling 20 uur toegezegt?
    Dan is het nl zo dat ze je uitbetalen wat je werkt.

12. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Ik ben door hen benaderd voor de vacature van 20 uur t kon miss wel eens voorkomen evt wat minder, maar miss ook eens wat meer... Maar we gingen uit van 20 uur, dat is vastgelegt in contract.
    Ik ben echt niet beroerd om evt eens wat meer/minder te werken...maar dit komt nu neer op structueel 4mnd maar 15 uur... Ja dat was niet de afspraak.

13. glimworm

glimworm Niet meer actief

#13 glimworm, 1 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 nov 2012
    ja dat lijkt mij ook sterk!

ik denk dat geen enkele uzb in zee gaat met klanten die geen contract met hun willen tekenen.
    Stel je voor dat een potentiele werkgever bij een uzb aanklopt en door hun personeel aangeboden krijgt en dan gelijk zegt nou bedankt he! was gezellig? ik hou het personeel voor mezelf en heb jullie niet meer nodig

zo werkt het niet in de uitzendbusiness

kun je niet onderhandelen met je "baas" dat je zoveel mogelijk uren draait, desnoods van collega's wat uren overneemt?

Ik heb ook als uzk gewerkt in een bedrijf dat in de zomer praktisch geen werk meer had, ze stuurden dan afwisselend mensen (eerder)naar huis om de uren voor iedereen zoveel mogelijk gelijk te houden

14. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.884
    2.891
    113
    Noord-Holland
    Maar dat kan helemaal niet :)
    Hij kan niets proberen zonder een contract. Wat wél kan: je hebt een proeftijd van een maand. Dat heeft je baas dan wrs ook met het uzb zo vastgelegd. Punt is dat ik vanuit je verhaal vermoed dat het níet zo is vastgelegd.
    Dan is de vraag... hoe doe je het nu? Schrijf je elke week je uren op, tekent je baas die en stuur je dat naar het uzb? Of betaalt je baas nu die uren zelf? Of krijg je soms helemaal niets voor deze eerste maand?

En, wanneer gaat je contract met het uzb in?

Deel Deze Pagina