Het zit me hoog? Omgang zoon/vader

Discussie in 'De lounge' gestart door Monique1985, 29 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Het speelt al een tijdje en gaat echt niet over 1 dag ijs .. Mijn Zoon wilt al tijden niet meer naar zijn vader .. De omgang loopt nog van vrijdag tot zondag .. Maar het lijkt steeds erger te worden .. Hij is pas 7 jaar en vele van jullie zullen vast zeggen dat het aan de leeftijd ligt of dat hij bog te jong is omdat zelf te beslissen.. Maar elke omgang weekend weer dat hij niet wilt.. En zegt ook dat papa hem pest ? Dat zijn andere kinderen voorgetrokken worden.. Voorbeeld : hun kind mag op de tablet mijn zoon niet .. Kind 4 jaar mijn zoon 7 jaar.. Hij zegt duidelijk dat hij bij mama wilt blijven.. Laatste omgang weekend whats app van ex.. Kom hem maar halen.. Was zaterdag ochtend .. Steeds huilen , stil zijn als het omhang weekend is.. Maar ik kan niks , het zit me zo hoog.. Ik heb geprobeerd om met ex daarover in gesprek te gaan .. Maar ex geeft meer het gevoel van ; het boeit me niet zijn gevoel., ik ben recht op omgang .. Dat hij recht heeft begrijp ik.. Niet dat hij niet over zijn gevoel wil praten wat zoon heeft.. Ik heb tegen zoon gezegd dat ik er voor ga zorgen dat hij met iemand over de kwestie gaat praten .. Iber van school maar.. Zelf kan ik zo weinig en durft mijn zoon zo weinig ., durft het niet tegen papa te zeggen.. Bang dat papa boos word ??? Dan zegt ex ja zal wel komen omdat hij straf krijgt en niet alles mag.. Maar hier krijgt hij ook straf mocht dat nodig zijn en ik hoor niet van ik wil niet meer naar mama toe.. Ik weer niet zo goed wat ik moet en kan doen hier aan . Hij is over duidelijk niet gelukkig bij papa.. En praten erover wilt papa niet .. De omgang komt er weer aan en ik heb er nu al pijn in me buik van.. Van de week zij me zoon ' mama ik wil echt niet naar papa' ppfff wat moet ik nou ?? Het breek zo mijn hart als ik hem Zie gaan.. En iedereen denkt in het belang van het kind.. Maar is dit het belang van het kind vraag ik me dan af.. Elk kind heeft recht op zijn vader ja daar ben ik voor.. Maar ex dreigt ook meteen om dan geen alimitatie over te maken.. Tja ik zei meteen dan niet tja het gaat om me kind hoor en die 166 euro kan me dan gestolen worden hoor.. Ik weet het ff niet meer., ik lig er ook echt wakker van.. En heb van de week ook echt ff gehuild., ik wil zo veel doen maar kan zo weinig .. De raad van kinderbescherming is er een tijdje geleden bij geweest zo'n 3 jaar geleden toen legde ik een kwestie bij hun neer.. Dat iemand zich beter voor kunnen doen dan ze werkelijk zijn ? En idd de raad beaamde dat.. Je schiet er dus niks mee op met die gasten ... Ik zit echt met mijn handen in mijn haren .. Ik wil hem helpen maar hoe ? Ja ik luister naar hem.. Ik troost hem en praat met hem maar tot zijn 12e gaat de kinder rechter hem niet horen.. Maar nog zolang ? Hoe kom ik er achter wat daar gebeurt ? Want ex zegt dan ' gaat je niks aan ' voel me zo machteloos., meer mensen er mee te maken gehad? Of tips of wat dan ook? Gesprek met ex heb ik al geprobeerd ., rechtszaak om de omgang stop te zetten verlies ik., heb niks zwart op wit nog.. Daar wil ik school voor in schakelen maar heeft dat nut? Gaat het ons geld kosten voor niks, ik geef er zo duizenden euro's voor uit., of de omgang inkorten ? Van zaterdag tot zondag! Hij zwemt elke zaterdag en wilt echt dat vriend of ik komen.. Daar is ex mee akkoord gegaan.. Dat zegt toch ook wel wat ? Denk ik ? Ppffff wat moeilijk dit..

Sorry voor het lange verhaal .. Dit is nog maar een klein deel ervan .. Hoop dat iemand tips heeft voor mij.. Want voel me er zo slecht onder ...

2. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Hoi,
    Ik snap je verhaal heel goed.
    Ik was namelijk zo'n kindje, als dat jou zoon nu is.
    Ieder weekend was ik zo ontzettend verdrietig omdat ik naar mijn vader moest.
    Echt met tegenzin ging ik er heen.
    Er is bij mij ook ontzettend veel gebeurd en inmiddels heb ik ook al jaren geen contact meer met mijn vader.
    Mijn moeder heeft mij nooit thuis gehouden, omdat er ook immers een contactregeling was.
    Voor haar was het ontzettend moeilijk om haar kind ieder weekend, met veel verdriet, naar vader te moeten sturen.
    Achteraf vraagt ze zichzelf af of ze daar wel goed aan heeft gedaan.
    Aan de andere kant, ben ik er uiteindelijk wel zelf achter gekomen, hoe mijn vader in elkaar steekt.
    Toen ik zelf de keuze mocht maken om niet meer te gaan, ben ik er dan ook gelijk mee gestopt.
    Het maakte me doodongelukkig om daar te zijn.
    Ik ben er zelf achter gekomen wat voor man mijn vader is en ik denk dat dat heel belangrijk is geweest.

Het blijft natuurlijk een afweging die je moet maken.
    Aan de ene kant is het belangrijk dat jou zoontje contact blijft houden met zijn vader, aan de andere kant moet dat contact natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn.
    Het is onwijs moeilijk, maar ik denk niet dat je meer kunt doen dan dat je nu doet.
    Hem steunen, troosten, luisteren.
    Let wel op, dat je nooit kwaad praat over zijn vader in bijzijn van zoontje.
    Dat maakt zijn negatieve gevoelens over papa juist alleen maar sterker en dan maak je het voor hem alleen nog maar lastiger.
    Moedig je zoontje juist aan om de positieve dingen van papa in te zien.
    Pas als er echt iets ergs aan de hand is daar, dan zou ik ingrijpen.
    Ik zou er wel voor zorgen dat je zoontje met iemand kan gaan praten.
    Misschien laat hij dan dingen los die daar gebeuren en kun jij daar eventueel op inspringen.

3. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Misschien kun je kletsen met de vrouw/vriendin van zijn vader? Wie weet heeft zij tips of ideeën.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is voor je zoontje. Thuis zijn er andere regels dan bij papa. Misschien dat hij zich daarom niet op zijn gemak voelt.
    Je kunt hem uitleggen dat papa veel van hem houdt, maar dat de regels soms anders of strenger zijn ergens anders.

Probeer ook met je zoontje te praten, maar leg hem geen woorden in de mond. Dat maakt dingen alleen maar erger. Want als hij het niet heel erg naar zijn zin heeft, en mama is daar heeeeel bezorgd om, dan kunnen kinderen daarnaar handelen.

Succes TS!

4. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Lastig verhaal.

Nou ja lastig begrijp je verhaal wel.

Wat je er aan kunt doen? Misschien kijken of je eens privé met je ex kan praten.
    Niet via de telefoon. Kijk veel mensen doen zich anders voor.
    En ik geloof je gelijk dat het zo gaat. En toch denk ik dat je moet blijven stimuleren dat hij wel naar zijn vader gaat. Misschien voorstellen om het alleen op zaterdag op zondag te laten. Niet meer van vrijdag tot maandag? Kijken of je ex daar voor open staat.
    Misschien voelt je zoon zich ook niet helemaal welkom daar.
    Dat met die alimentatie, hij mag het proberen stop te zetten maar is niet zo makkelijk als hij denkt. En toch misschien voorstellen om het dan minder per maand te laten betalen.? Elkaar te gemoed komen?
    Weet niet of je het kunt missen hoor minder alimentatie maar ergens zeg je van zou wel een mogelijkheid zijn.
    En eens met je ha of maatschappelijk werker praten?

5. Evientje

Evientje Niet meer actief

Neem eens contact op met het cjg of jeugdzorg, en vraag hen letterlijk advies wat je hiermee aan moet. Hoe zij daarin staan en hoe jij kan zorgen dat je zoon wel weer met plezier naar vader gaat. En welke hulp zij daarin aanraden of aan kunnen bieden. Zo krijg je ook zaken op papier (welliswaar op termijn) mogelijk is omgangsbegeleiding wat, zodat een pedagogisch medewerker kan bekijken en uitvinden hoe en wat en een evt een advies kan geven. Zij horen daarin naar je zoon te kijken en zijn daarmee dan eigenlijk de stem van je zoon.
    Weet hoe machteloos je je voelt als je kind het aangeeft en je als moeder niet gehoord wordt want je bent 'maar' de moeder. Het lijkt inderdaad alsof je dan tegen een muur blijft lopen, juist als vader het ontkent, bagataliseert, niet serieus neemt (en dus niet bespreekbaar is), of moeder daar de schuld van geeft. Die medewerkers weten precies hoe ze erachter kunnen komen of iets aangegeven is door moeder, eigen beleving of verzonnen.
    Hoop dat je er iets aan hebt. Overigens is mijn ervaring met de kinderbescherming dat het er maar net aan ligt hoe hun pet staat en ze niet zozeer kijken naar bewijs tenzij het van dit soort instellingen afkomt!

6. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Wij hebben dit ook een hele poos gehad met mijn vriend zijn vooral
    oudste

oorzaken vriend woonde net samen met mij (dat kan erg moeilijk voor de kinderen zijn die verandering)
    wij waren strenger en consequenter dan de moeder zelf.
    onbewust gaf de moeder de negatieve gevoelens aan de kinderen over (zijn ex had nog enorme wrok gevoelens voor mijn vriend en hierdoor veel discussies van beide kanten)

ik zou niet gelijk de vader de schuld geven kinderen gaan uit nature de ouders uittesten om zich veilig te voelen

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Beste advies van dit topic.

8. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Jeetje wat lastig.

Ik denk dat je het ex eens goed moet laten doordringen dat het menis is;

Zeg dat je hierover wil en moet praten omdat het over het welzijn van jullie kind gaat. Reageert hij zoals altijd (boeit me niet, is mijn recht) dan geef je aan dat je de regeling gaat aanpassen en dat instanties WEL gevoelig zijn voor de wensen van het kind.

Dat maakt hem misschien duidelijk dat het serieus is.

Sterkte!

9. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Dank jullie wel .. De omgang loopt al een tijdje dus wennen zal het niet zijn. Dat dacht ik ook op het begin.. Maar het word alleen maar erger.. En als moeder kan je echt niks.. Maar je kind vertrouwd je wel.. En zal hij mij later niet kwaad op mijn zijn dat ik hem met tegen zin laat gaan..
    Idd laten praten met instanties.. En de omgang inkorten heb ik gevraagd aan hem.. Helaas hij zegt gewoon ik heb recht op vrijdag tot zondag.. Hij moet de zomer vakantie wel voor het eerst 3 weken naar papa .. Duurt nog lang maar om hem te laten gaan.. En daarbij het gaat zo goed op school.. Ben ook bang dat het zijn school prestaties gaat beïnvloeden.. Het is zo moeilijk.. Ik wil m'n kind zo graag helpen , maar sta met mijn rug tegen de muur.. En ik zeg nooit iets verkeerds over papa zie het nut er niet van in .. Ik heb geprobeerd om zoon blij te maken als hij naar papa ging. Maar die tijd is nu geweest.. Ex zorgt daar nu maar Zelf voor.. Ik luister alleen naar me kind.. Je wilt zoveel maar kan zo weinig ... En ex gooit er met zijn schoen naar.. Want hij heeft recht.. De alimitatie jan die in zijn .... Steken als ik daar me Zoon mee kan helpen .. Maar je hoort het ook los van elkaar te zien maar zo werkt dat niet ohhh bah 😢 wat verschrikkelijk dit zeg..

10. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    ehm alimentatie valt niet samen met omgangsregeling! hij is sowieso verplicht alimentatie te betalen ook al zou er geen omgang zijn! Je kan het LBIO inschakelen zodra hij niet betaald. (mits je wel ouderschapsplan hebt of iets waar de alimentatie zwart op wit staat)

en de omgang. hmmm geen advies zit zelf in een procedure voor omgang met begeleiding en ondanks dat de situatie heel anders ligt en de kinderen al beschadigd zijn door ex (aantoonbaar) worden ze dadelijk gewoon weer gedwongen naar vader te gaan terwijl ze doodsbang voor die vent zijn. mag eigenlijk de naam vader niet eens dragen! dus helaas geen advies. maar weet wel hoe je je voelt als je zoon zegt ik wil niet naar papa en je kan er niets aan doen.

maar ik heb gekozen om te vechten voor mijn kinderen en ga door tot de opties echt op zijn

11. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik ga ook verder vechten tot er geen opties meer zijn idd.. Hier ligt alles vast .. Omgang en allimitatie maar als ik het weer te winnen dat mijn kind niet meer hoeft te gaan , dan hoef ik de allimitatie ook niet meer.. Het is ook zo zielig.. Binnenkort gaat vriend en ik trouwen .. Hij weet dat ik dan de zelfde achternaam krijg als zijn broers en vriend en hij niet.. Hij was daar echt verdrietig over omdat ook zo wilt heten .. Net als zijn broers en mama .. Je lijkt machteloos toe en ben bijna vanplan om hem morgen thuis te houden .. Maar verspeel ik dan mijn rechten ? Ex heeft het alleen maar over een dwang som maar me kind wilt echt niet morgen naar papa ... Ik weet het echt niet meer.. En vriend en ik hebben echt besloten om samen de strijd aan te gaan.. Maar moet er niet aan denken dat me kind door politie opgehaald word om naar papa te gaan.. Dat zal echt een groot drama zijn en zou hij echt een trauma aan over houden.. Het is al zo'n gevoelig kind. Ik heb echt geen idee meer..

12. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Kan je hem niet elke dag even naar jou laten bellen misschien dat hij dat een fijn idee vind?

13. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Daar gaat ex dus niet mee akkoord.. Ik bel me zoon wel is omdat ik iets zoek wat hij heeft gehad ofzo me zoon.. Ik krijg eerst een hele preek van ex dat het zijn weekend is en ik niet mag bellen .. Na de preek krijg ik eindelijk zoonlief 2 tellen aan de foon waarop ex hem daarna weer afpakt ... Hij is zoooo koppig.. Het is zijn weekend zolang hij het maar naar zijn zin heeft, gevoelens van zoon doen er niet toe.. Zelfde als ik hem ophaal . Zoon rent meteen naar mij en lijkt en zegt niks meer tegen papa.. Komt ex hem halen zegt ex niet eens hallo hoe gaat het ofzo tegen zoon is gewoon stil.. Meestal begin ik iets te zeggen.. Wat is het ook moeilijk.. Hij is nog zo jong .. En ik heb echt alles geprobeerd maar eens houd het voor mij ook op..

14. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Met je zoon naar een kinderpsycholoog gaan (heeft ex gezag? Zo ja, als hij hiervoor geen toestemming geeft kun je dit via de rechter afdwingen met een kort geding) en daar laten uitzoeken waarom je zoon niet naar ex wil. Misschien heeft het met iets heel anders te maken dan je denkt, je weet het gewoon niet want je bent er niet bij.
    Jeugdzorg kun je benaderen, wij hebben dit onlangs gedaan omdat mijn stiefzoon probleemgedrag vertoont en zijn moeder niet wil meewerken aan een kinderpscycholoog. Er is toen een gezinsbegeleider geweest die zowel bij ons als bij moeder thuis gesprekken heeft gevoerd en daar zijn we veel wijzer van geworden. We weten nh waarom stiefzoon bepaald gedrag vertoont maar helaas was het vrijwillige hulpverlening en heeft moeder besloten ermee te stoppen dus zijn we terug bij af. Toch hebben we wel veel nuttige tips gekregen over hoe we stiefzoon het beste kunnen aanspreken enz zodat hij zich gelukkiger voelt ondanks het verdriet dat hij voor zijn gevoel altijd moet kiezen tussen papa en mama.

Hou je zoon niet thuis als er een omgangsregeling is vastgesteld. Je mag dit nooit op eigen houtje veranderen en het gaat in je nadeel werken tijdens de verdere procedures. Over het algemeen zijn rechters niet happig op vrouwen die hun expartner omgang ontzeggen ookal willen kinderen zelf niet. Doe het via de officiele weg ook al zal het nog zo moeilijk zijn je zoontje te dwingen. Uiteindelijk help je hem ermee.

Verder: praat positief over papa, benoem de leuke dingen daar, koop voor mijn part een tablet voor hem die hij meeneemt in de weekenden zodat hij ook op de tablet kan spelen als zijn halfbroer dat ook mag (ik verzin maar wat) en leg uit dat papa toch zijn papa is en dat papa hem heel graag wil zien. Laat niet aan hem merken dat jij hem eigenlijk thuis wilt houden want dat maakt het alleen maar moeilijker. En onthou dat jij de situatie bij papa thuis niet kunt beinvloeden, alleen bevoegde instanties kunnen dat. Alles wat jij doet of zegt tegen ex zal verkeerd opgepakt worden

15. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    sowieso komt de politie niet om je kind op te halen dat is mij heel duidelijk gemaakt toen vader hier na 5 minuten de deur uitstormde toen het niet ging zoals hij wilde (hij heeft begeleide omgang) ex wilde de kinderen meenemen naar zijn huis terwijl dit tegen alle afspraken was. hierop de politie gebeld of het kan zijn dat ze voor de deur staan om kids op te halen naar vader toe, maar dat zullen ze nooit doen teveel impact op de kinderen. Ookal zou vader wel de afspraak hebben kinderen mee te mogen nemen en ik geef ze niet mee komt de politie niet. Dan moet hij naar de rechtbank om het af te dwingen.

het is echt heel moeilijk allemaal. Hier helaas een ex met meerdere diagnoses die desastreus zijn voor de opvoeding van de kinderen. hij kan gewoonweg niet omgaan met de verantwoordelijkheid alleen met de kinderen te zijn. overziet consequenties niet en ga zo maar door. En toch neigt nu de rechtbank naar omgang zonder begeleiding want ja hij maakt er zo'n zielig verhaal van dat zelfs de kinderbescherming voor het gemak maar ff vergeet te checken of meneer überhaupt wel in therapie is. Ik snap dat ze moeite hebben met vrouwen die kinderen thuis houden, maar nu draaien ze soms teveel door. en daardoor komen er kinderen in de knel. Mijn kinderen willen vader wel graag zien, maar wel met de veiligheid van een 3e persoon die zorgt dat papa niet slaat! en daar word straal voorbij aan gegaan. dus helaas als er met je ex niets mis is en het alleen gaat om je zoontje die niet wilt vrees ik dat je bedrogen uitkomt :(

16. chntl

chntl Bekend lid

5 apr 2011
    540
    0
    0
    Friesland
    Zo herkenbaar!
    Dochter van mijn vriend wil ook niet naar dr moeder toe. Dochter komt zondags thuis en is dan boos op ons dat wij haar naar dr moeder hebben laten gaan. Dochter is 5 jaar. Dochter heeft zelfs al eens gezegt dat we haar maar moesten ziek melden op school en dan ook niet thuis zijn zodat moeder haar niet uit school kan halen en ook niet thuis kan ophalen. Verschrikkelijk!! Ik begrijp het heel goed. Wij zitten voor morgen ook weer zo van gaat het goed, vergeet moeder de zwemles niet, vergeet moeder haar niet uit school te halen, is moeder er wel op tijd.. etc etc etc etc...

17. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ja het is echt moeilijk.. Ik zeg meestal op donderdag je gaat morgen naar papa , maar hij blijft maar zeggen nee mama ik wil niet, echt niet mama.. Ik heb gister de iber van school gesproken en zij stuurt me naar de maatschappelijk werkster van school . Die ga ik zometeen bellen.. Maar ik vraag me af zelfs als ik het zwart op wit heb gaat de rechter daar in mee ? Kan ik er sowieso wat mee als school mee werkt.. Mijn zoon zit op speciaal onderwijs en ook de iber gaf aan dat ze me gelijk geeft om er achter aan te gaan het gaat zo goed op school zei ze.. Hun gedrag kan veranderen op school.. Maar ja in de wet staat elk kind heeft recht op vader en moeder. Daar ben ik voor maar toch moeten ze die regel aanpassen en het niet standaard aan nemen, maar naar elk kind in het bijzonder kijken.. De rechter heeft nooit mijn kind gezien of gehoord .. En mijn ex is erg zielig in de rechtszaal hoor.. En blijft benadrukken dat mijn zoon achter loopt met ontwikkeling zegt zelfs dat het mijn schult is terwijl het zwart op wit staat dat het niet zo is.. Door de onderzoeken die er zijn geweest.. Hij is zelfs bij de kinder psycholoog geweest hoorde bij de onderzoeken en ze vonden het heel vreemd dat hij geen woord gerept had over zijn vader en zijn half zusje.. Ze hebben het wel geprobeerd.. Maar niks.. Wel over mama en zijn broertje positief en onze thuis situatie ., ik heb alle documenten hier liggen, maar de rechter en/of kinderbescherming kijkt daar niet naar ?? Maar omgang moet toch in het voordeel van het kind zijn?? En gister zei je je moet morgen naar papa en vannacht had ik een nat bed.. Hij had in bed geplast dat doet hij echt nooit.. Moeilijk moeilijk .. Ik weet echt niet wat ik vanmiddag moet doen.. Ex op bellen zoon blijft thuis of niet ?? En iemand zij dat ik een tablet moet kopen voor bij papa thuis?? Sorry dat ga ik niet doen.. Hij mag hier op mijn iPad en die blijft hier.. Ik ben er klaar mee om mijn hand boven zijn hoofd te houden.. Hij moet er voor zorgen dat zoon graag komt daar.. Ik zorg er toch ook voor dat mijn zoon mij graag ziet , dat doet ex toch ook niet ... Ik zit al de hele dag te denken wat te doen.. Vannacht bijna niet geslapen ervan ook door zoons reactie en dat mama niks voor hem kan doen.. Hoop dat ik zo wat wijzer word van maatschappelijk werkster .. Die stress allemaal.. Ook nog 30 weekjes zwanger is niet echt bevoordelijk allemaal ...

18. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Wat een moeilijke kwestie! Heb geen advies behalve zoek inderdaad hulp! Maatschappelijk werk, jeugdzorg......wie dan ook!
    Veel sterkte, wat doet je moeder hart dan pijn!!

Deel Deze Pagina