Blijkbaar zijn ze gewoon druk met hun eigen leven? Als je ouders en schoonouders / opa's en oma's met elkaar gaat vergelijken, komt er altijd 1 het slechts vanaf... Schoonouders hebben gewoon andere gewoonten dan de gewoonten waar je zelf mee opgevoed bent
Wij vieren Sinterklaas altijd met de schoonfamilie. Schoonzussen schoonmoeder en 3 neefjes. Wij doen lootjes voor de grote die er niet meer in geloven. En voor de kleintjes kopen we allemaal een kado'tje. Dus S.andro krijgt van oma en zijn tantes een kado en van ons. Wij kopen ook weer voor een neefje een kado'tje. En bij mijn ouders vieren we kerst.
De eerste Sint was onze dochter 1,5 maand oud dus hebben we het nie gevierd. Ik zou niet weten wat ze straks zullen gaan doen. Ik vind het absoluut niet nodig dat ze met cadeaus aan komen zetten. Ze sparen al maandelijks mee op haar spaarrekening en krijgt met de feestdagen een mooi bedrag extra). Dit is al veel meer dan je mag verwachten dus bij extra cadeaus zal ik aangeven dat ik dat echt niet nodig vind. Sinterklaas was bij ons thuis altijd een grote happening met mooie cadeaus. Nu de taak aan mij om dat voor m'n eigen dochter te realiseren. Het is immers mijn kind.
Mijn schoonouders hebben altijd wel wat leuke (en vooral handige) dingetjes voor de kids. Pyjama's, thermowear en een speelgoedje voor alle kleinkinderen. Mijn eigen ouders hebben nog nooit wat gegeven, ook niet met kerst. Bij de kinderen van mijn zus hebben ze dat wel gedaan, maar nu hebben ze er geen zin meer in Wel een reden voor ons om ze in december zoveel mogelijk te mijden, op de verjaardagen van mijn man en dochter na.
Nou bij ons doen alleen mijn ouders zulke dingen. Schoonouders doen niks! En vroeger vierden wij altijd met beide opa's en oma's Sinterklaas. Ik vond het heerlijk!!
Wij vieren sinterklaas met mijn ouders en opa, alle zussen en aanhang. Erg gezellig. Voor elkaar doen we lootjes trekken, en mijn ouders kopen voor alle kleinkinderen een kadootje. Mijn zussen en ik kopen voor elkaars kinderen ook vaak een kleinigheidje. Bij mijn vriend gaat het anders: zijn ouders zijn gescheiden en zijn broer heeft geen kinderen. Het feest is daar dus sowieso minder groot, omdat er ook minder kids/mensen zijn. We gaan dus vaak een zondagmiddagje naar zijn moeder, omdat de sint daar wel kadootjes brengt. Ik weet dat ze het niet heel breed heeft, maar ze is wel een echte 'verwenoma'. Heeft lekker dingen voor de kids, en koopt af en toe kleinigheidjes. Zij en ik klikken niet zo, maar ik kan niet anders zeggen dan dat het echt een hele lieve oma is. Haar ex, mijn schoonvader dus, vind ik wat dat betreft wel een slappe zak. Die mag zichzelf geen opa noemen. Niet alleen zien of horen we hem nooit (behalve als het meneer uitkomt, zo'n 2 keer per jaar), maar hij zal nooit een kleinigheidje kopen. Als we daar op bezoek gaan is er ook nooit iets voor de kids (in de zin van: een snoepje of kinderdrinken of wat dan ook). En dat is nog tot daar aan toe, maar dit jaar had hij zelfs 'geen tijd' (en hij is met pensioen!) om naar de verjaardag van de jongste te komen: onze meid heeft ook geen telefoontje of kaartje gehad van die eikel, laat staan een presentje! Echt, ik word weer boos als ik daar aan denk. Van mij hoeven hij en zijn (zo mogelijk nog afweziger) partner niks meer te verwachten... Als je zo schittert door afwezigheid hoor je er niet meer bij hoor... Ik snap TS dus wel, het gaat natuurlijk niet om het kado an sich, maar om de betrokkenheid die je laat zien. Als het altijd maar van een kant moet komen, dan zorgt dat voor frustratie.
Mijn schoonouders doen zeker iets. Die hebben ook al 3 grotere kleinkinderen (3 t/m 7 jaar) en we vieren altijd met z'n allen sinterklaas. Mijn ouders weet ik niet. Ik denk niet dat wij bij hen echt sinterklaas gaan vieren dus misschien dat ze een kleinigheidje voor in de schoen kopen. Zij zijn gescheiden en ik ga geen 4x sinterklaas vieren (thuis, pa, ma en schoonfam.). Dus als mijn ouders niets doen vind ik dat helemaal prima. Dat komt later wel, als wij meer kinderen hebben en mijn zusje ook.
Hier krijgt onze dochter, zo jong als ze is, van beide opa's en oma's wat kleine cadeautjes op 5 dec Mijn schoonouders hebben dan weer een andere idiote mening, dat we 5 dec maar de hele avond bij hun moeten vieren nou daar pas ik voor. Ik heb ook nog ouders waar we langsgaan en wil gewoon ook thuis zijn met het gezin nou dat vinden ze niet kunnen, want zij zijn toch opa en oma??!
Mijn schoonouders ook niet, maar dat is verder prima. Ik kan sowieso niet bij een ander in de portemonnee kijken en heb prachtige kraamcadeaus van ze gehad. Dat ze 1 keer in de week op m'n dochter passen is ook al een cadeau op zich, anders had ik me scheel betaald aan een KDV.
Trouwens, ik merk dat de houding van zijn pa ook voor mijn vriend erg kwetsend is. Bij mijn ouders en zijn moeder gaat het zo anders... Toen we onze eerste hadden, is zijn vader in de kraamweek 1 keer geweest, en daarna maanden niets van zich laten horen! Dat is echt niet leuk hoor, als je dan ziet hoe mijn pa smelt als hij zijn kleindochter vasthoudt, en hoe trots hij op ze is, en hoe hij ze inderdaad wel graag verwent. Het gaat dan niet om grote dingen, maar inderdaad worden ze wel eens gehaald om frietjes bij opa en oma te eten, of hij neemt iets lekkers voor ze mee, en net was ik bij mijn ma en had ze weer leuke knutselspullen gekocht voor als we daar zijn. Zijn moeder doet dat ook... Als je eigen pa dan niet eens de moeite neemt om een kaartje te sturen of te bellen als je kind jarig is, dan is dat erg verdrietig.
Hier krijgen ze van de ene opa en oma wel kado's en de andere niet. Helemaal prima hoor, dat mogen ze toch zelf bepalen of ze daar wel of niet aan mee doen. Willen ze wel iets geven prima, doen ze het niet ook even goede vrienden hoor Ik ben daar nooit zo moeilijk in hoor, de meiden zien alle opa's en oma's graag en voor hun maakt het toch helemaal niet uit of opa of oma nou wel of niet iets geeft met 5 dec.
Ja dan is je gevoel al weer anders. Maar dat doen ze bij ons dus ook niet. Terwijl ze de echte kleinkids van zijn vrouw wel bijna dagelijks zien!! Dat steekt me gewoon.
Hier geven alleen schoonouders (en ooms en tantes ook)wat en mijn ouders niet. Ik vind dat helemaal prima hoor. Sterker nog, ik zou het ook helemaal niet erg vinden als schoonfamilie ook niks zou geven. Misschien ben ik dan heel raar, maar ik kan me soms best wel ergeren aan de hoeveelheid cadeaus die de kinderen dan krijgen. Zes of zeven cadeautjes per kind vind ik persoonlijk echt heel veel. Ik vind twee cadeautjes meer dan genoeg. Ik zie namelijk dat het bij het uitpakken bij de kinderen alleen maar gaat om 'meer meer meer'. Het ene cadeau is nog niet uitgepakt of er wordt alweer gekeken of er nog meer cadeautjes zijn. Zo vind ik dat ook van verjaardagen, maar gelukkig heb ik de familie redelijk zover dat ze samen 1 cadeau geven.
pfff, mijn schoonmoeder geeft teveel... Vorig jaar vroeg ze om een verlanglijstje van de kids voor sinterklaas. Dus om haar keuze te geven van alle kids meerdere dingen gegeven. Nou... ze had dus alles gekocht! Dan is sinterklaas niet leuk meer hoor... Maar nu zeg ik max 2 dingen en dan is het ook wel goed... We vieren het meestal met mijn familie, denk alleen dit jaar niet want mijn broertje zit dan in een verhuizing en mijn vader is net gaan samenwonen. Kerst vieren we niet met cadeautjes
Daarom hebben we dat ook met elkaar afgestemd: op het sintfeest met mijn ouders kregen ze ook altijd meerere kado's van iedere tante en opa en oma. Dat doen we niet meer... Ik heb gevraagd of ze niet meer dan 1 kadootje willen kopen voor ieder kind, en volgens mij is iedereen daar blij mee. Wijzelf kopen natuurlijk ook iets, dus in totaal krijgen onze kinderen 4 kado's. Dat is al redelijk veel, maar nog wel te doen vind ik. Het feest met de andere oma vieren ze weer op een andere dag, en die vraag ik nooit om te 'dimmen' , simpelweg omdat ze minder kleinkinderen heeft en ik merk dat zij die van ons dan graag extra verwent. Ze ziet ze ook niet zo vaak (woont ver weg) en krijgt er dus ook niet zo vaak de kans toe om ze te verwennen. En ze houdt het ook altijd wel binnen de perken. Alleen met snoepen kan ze wel eens los gaan, en dan zeg ik er wel wat van. Misselijke en spugende dreumesen en peuters vind ik dus echt niet nodig
Van mijn ouders wel, van schoonouders niet.. Die besteden het geld liever aan andere kleinkinderen.. Vind het niet heel erg, maar vind het erg flauw dat er onderscheid word gemaakt.. Helaas.. Maar ons zoontje krijgt genoeg!
Oh echt.... dat is hier precies zo!! Oudste kinderen zien het wel en vinden het stom, de jongste heeft het (nog) niet in de gaten. Wat zeg jij erover tegen je kinderen?