Ik wil er hier over een aantal jaren nog wel eens een paar horen, als hun kinderen een kranten of folderwijk hebben. Kijken of je dan nog zo'n grote meid bent als je kind van de deur af wordt gesnauwd. We hebben het hier veelal over kinderen en mensen die het erbij doen om extra te kunnen verdienen. Niet over een stel criminelen .
Ik snauw ze niet af, wens ze netjes een fijne kerstvakantie en daar is voor mij de kous mee af. Het is geen 'gratis dienst' zoals sommige mensen zeggen. Het zijn namelijk geen jongeren die gewoon betaalt worden voor dit werk. Niet eel, dat klopt. Maa goed: het is dan ook een jongerenbaantje. Daar moet je ook geen tientje per uur voor verwachten, toch? Ik voel me in ieder geval niet verantwoordelijk voor het mede-financieren van de reclamefolders. Die mogen van mij volledig betaald worden door de bedrijven die we willen verspreiden. Ik geef ook geen fooi aan de postbode, vuilnisman, gastouder, leerkracht, kapper, platsoenendienst, meteropnemer, cassière, .... En ga zo maar door.
Goh, wat een toestand wordt er hier gemaakt over 50 cent of een euro... Ik weet nog dat ik vroeger als 'klein' meisje van een jaar of 11 samen met mijn broertje een folderwijk had bij ons in het dorp... Op zaterdag of zondag waren we een hele dag bezig met invouwen (samen met mn moeder) en op maandagmiddag uit school gingen we ze rondbrengen, door weer en wind, grote zware tassen aan onze fiets en regelmatig bijladen... We verdienden er niet veel mee, maar dat kleine zakcentje was leuk, je kocht er eens een cd voor of spaarde voor die ene coole tas... Het hele jaar keken we uit naar de o&n tijd, want dan mochten we langs de deur om mensen een gelukkig nieuwjaar te wensen (kregen hier speciale kaartjes voor van het folderbedrijf) en zodoende een extra zakcentje op te halen... Wat waren wij gelukkig na 3 dagen door het hele dorp nieuwjaar wensen, de opbrengst was 200 gulden!!! Eerlijk delen, mijn moeder 50 gulden (die vouwde het hele jaar door mee en liep soms ook als wij ziek waren) en wij allebei 75 gulden... Ik weet nog steeds waar ik dat geld aan besteed heb... Bij dit soort baantjes heb je logischerwijs geen 13e maand of vakantiegeld, maar wij, plichtsgetrouw als we waren, liepen het hele jaar door, weer of geen weer, vakantie of niet... Heerlijk als je daarvoor aan het einde van het jaar waardering kreeg van de mensen die de folders met plezier lazen om zo op de koopjes af te kunnen! Kijk, als je het hele jaar door amper folders krijgt, of altijd te laat, dan kan ik me voorstellen dat je miept over 50 cent of een euro, maar kom op zeg, wat is nou 50 cent op een maandsalaris? De glimlach van een (dankbaar) kind is heel wat meer waard toch? Voor mij hoort het bij de traditie van kerst en o&n, delen wat je hebt en een ander blij maken met iets kleins... En ik snap dat de tijden veranderen, folders zijn online te lezen, net als de meeste kranten, maar daar hebben ze zo'n prachtige nee/ja of nee/nee sticker voor uitgevonden... Geen folders, geen gezeur, geen geleur aan de deur...
Denk ook niet dat het gaat om 1x 50ct of een euro, het gaat op de manier waarop en de hoeveelheid. Vorige jaar had ik echt zoiets alweer 1? Ennuh vroeger moest je wel mooi zelf alle folders in elkaar steken, tegenwoordig zitten bijna alles al netjes gesorteerd in een plasticje.
Ik liep vroeger ook folders, vreselijk dat insteken! Maar ik kreeg geen kaartjes om mee langs de deuren te gaan. Ieder jaar hoopte ik erop, maar helaas. Ik verdiende toen 30 gulden per maand met 3 dagen werk per week: 1 dag insteken en 2 middagen lopen. Hier komen ze nooit aan de deur, maar als ze dat doen geef ik ze echt wel wat.
Vorig jaar is er volgens mij niet aangebeld... Dit jaar ook nog niet doen ze dat wel dan zeg ik dat ze eerst maar eens een jaar de krantjes normaal moeten bezorgen en niet dan wel en dan niet en dat ik dan pas wat geef... Misschien gierig?? Maar we krijgen ze maar halve tijd en vind dan niet dat ze het dan verdienen (we wonen ook niet achteraf ofzo dat ze ons huis vergeten, wonen gewoon in een woonwijk met rijtjeshuizen
Ik heb ooit op mijn 15e een krantenwijkje gelopen en het is keihard werken voor heel weinig. December was dan ook extra leuk omdat je dan een extra zakcentje had. En inderdaad, het gaat om Een euro Per keer, echt een kleine moeite. Ik zie het als een soort fooi. Mijn ervaring was dat het overgrote deel van de mensen gewoon aadig deed en inderdaad wat gaf. Soms 50 cent maar heb ook weleens 10 euro gehad.
Als mijn kind later dat als baantje wilt gaan doen dan zal ik hem heel duidelijk mee geven dat hij gewoon net zoals ieder ander iedere maand zijn salaris krijgt, hij moet niet verwachten dat er met kerst mensen zijn die hem nog iets extra's geven. Hij mag van mij best langs deuren maar moet niet zeuren en het gewoon respecteren dat er mensen zijn die het niet willen geven.
Hier wordt gewoon altijd al geld klaar gelegd op een kastje in de gang, en dan ligt het alvast klaar voor als ze langs komen! Vind het altijd zo apart dat er mensen zijn die wel aan de bezorger geven die de betaalde kranten komt brengen, maar niet aan de mensen die gratis krantjes komen brengen!!!
er wordt hier veel als excuus gegeven: je geeft toch ook geen fooi aan de postbode, vuilnisman, enz... ik vind die vergelijking nergens op slaan. dit zijn vaak mensen die van hun werkgever een kerstpakket/ 13e maand krijgen. bovendien krijgt de postbode hier elke vrijdag een kopje koffie en geef ik mijn gastouder aan het eind van het jaar een zelf bij elkaar gezocht kerstpakket. ik vind het een kwestie van "aardig zijn voor elkaar". mijn moeder zei altijd: "wie goed doet, goed ontmoet" en dat is een waarheid als een koe!
Het zal wel liggen aan dat ik net in de stront getrapt heb dat ik me zo opwind maar wat een onzin weer dat als je geen geld geeft een gierige onaardig hufter bent. Tjonge jonge. Het gaat er met kerst helemaal niet om dat je geld geeft aan andere mensen, ja misschien aan mensen die het hard nodig hebben maar niet zodat iemand er een nieuw computerspel van kan komen. Dit is iedereen zijn eigen keus. Het gaat er toch om om aardig te zijn voor je medemens. Dus vriendelijk prettige feestdagen en een glimlach moet toch voldoende zijn. Mijn moeder zei altijd, geef niet om geld, als je maar liefde en vriendelijkheid kent.
Mijn dochter is 15 en loopt nu anderhalf jaar een krantenwijk. Ze loopt zo'n 170 huizen en krijgt daar ongeveer 6,50 per week voor. De route loopt ze in anderhalf uur, en voor die tijd moet ze de kranten nog vouwen. De ene keer zitten er folders bij, de andere keer niet. Soms heeft ze dus een week dat ze bijvoorbeeld 8 euro verdiend (hoera) Ik vind persoonlijk als je niet op deze folders zit te wachten dat je een sticker op je deur kan plakken. En de genoemde leraar, vuilnisman, kapper, enz die krijgen als het goed is een kerstpakket van hun werkgever. Vorig jaar ben ik toen het donker werd met mijn dochter meegegaan (ze moet dan toch met geld wat ze krijgt over straat en is in mijn ogen een makkelijk doelwit.) Ze gaat natuurlijk zelf naar de deur enzo, maar op een gegeven moment was er een oudere man die open deed en mij riep. Hij vroeg "is dit uw dochter?" eh ja.. Toen zei hij " uw dochter komt door weer en wind het krantje en de folders brengen, en mijn vrouw en ik lezen het altijd graag. Krijgen het gratis. Ik ben benieuwd of ze veel geld op haalt zo langs de deur. " Dus ik zei ook eerlijk, dat er heel veel mensen behoorlijk geïriteerd de deur openen, niets geven, en dan weer dicht toen. Die man (in de 80) vond dat de mensen tegenwoordig best wat vriendelijker konden zijn, gaf mijn dochter een tientje, en zei, "kind je hebt het verdiend, koop er maar iets leuks voor" Ik was zelf helemaal verbijsterd, vind dat echt veel, ik geef zelf meestal 50 cent of 1 euro, net wat ik bij de hand heb. Ik wil hier niet mee zeggen dat iedereen maar moet geven ofzo. Maar er zijn echt heel veel (vooral oudere) mensen, die echt blij worden van zo'n krantje. Ik kan heel goed begrijpen dat die mensen dus "graag" wat aan de bezorger geven. Iedereen moet voor zich weten of ze wat geven of niet, ik vind het een kleine moeite. En onze dochter wou echt niet zelf heel graag de krant gaan lopen, ze moest van mij op haar 14de een bijbaantje omdat juffertje het maar als normaal ziet dat ze alles maar krijgt. Nu word ze zich heel erg bewust van wat alles kost enzo. Vanavond gaat ze zelf langs de deur met de kaartjes en ik hoop dat ze een leuk bedrag ophaalt. Ze werkt er altijd hard voor
Ja, ik wist even niet hoe ik het anders kon zeggen in mijn opgefokte "ik heb net hondenpoep van een ander van me profielrijke schoen moeten afhalen terwijl ik haast had" bui
Ik heb dus echt geen idee waar dit over gaat! Ik heb ze nog nooit zien langskomen aan de deur zelf, niet in mn eigen huis, bij mn vriend of bij mn moeder. Zelfs mijn oma heeft het er nog nooit over gehad :S Misschien een "traditie" die hier niet speelt ofzo?