DUS...dan maakt het niet uit als je er zelf nog een schepje boven op doet, tja zo makkelijk kan je ook denken, en dat recht heb je, ik denk niet zo, ik denk dat je kind veel beter bestand is tegen die autogassen etc is als ze optimaal gevoed worden. Even ter duidelijkheid pas de laatste 20,30 jaar leven we zo belachelijk ongezond en met al die enorme toevoegingen in ons voedsel, al die duizenden jaren dáárvoor bestond ons dieet nog uit ECHT voedsel. Ik laat mijn preek over de explosie van adhd kinderen en kinderen met gedragsproblemen dat dus in mijn ogen daarmee samen valt maar achterwege, laat het vertrouwen in de voedselwaren industrie dat zij je geen "troep" willen voeren "omdat ze wel weten dat dat ongezond is"(alles draait om omzet, geld) nu maar achterwege, dat is veel veiliger. Toch alweer teveel gezegd, nevermind, ieder zijn keuze, maar het argument dat je aansleept als excuus vind ik erg slap.
@mamadeluxe: nou zijn adhd-kindjes ook wel een aardig modeverschijnsel hoor maar je hebt wel gelijk wat betreft gezond eten. alleen als je zoals ik in hartje rotterdam woont.. si het gewoonweg onmogelijk om echt gezond te leven. die sneeuw die enkel viel op plekken met heftige luchtverontreiniging zegt wel genoeg denk ik. en dan kan je wel gezonde appeltjes eten.. maar ook daar twijfel ik soms een beetje aan de daadwerkelijke gezondheid. dus je doet wat je kan en af en toe een chippie moet best kunnen maar ik moet zeggen dat er hier amper chips in huis komt want per saldo zijn de netto effecten van chips dusdanig dat ik meestal toch maar wat anders pak (en ja.. soms is dat fruit, soms is dat een koekje.. maar eigenlijknooit chips )
Adhd is mogelijk ook een modeverschijnsel, een van mijn dochters heeft de label pdd-nos adhd gekregen, of dat pdd klopt heb ik zo mijn twijfels over, maar de tijd zal het uitwijzen, ze is nog erg jong om een dergelijke diagnose vast te stellen. Wel is mijn interesse toen gewekt in het hoe en waarom en vandaaruit is ook mijn uit de hand gelopen hobby gegroeid , het uitzoeken van de relatie tussen gedrag van kinderen/mensen, obesiteit bij kinderen/mensen en onze hedendaagse voeding(met evenveel toevoegingen als basisingredienten). Ik heb in deze jaren nogal wat verbazingwekkende conclusies gehad daarover, maar ik hou me daar bescheiden over omdat ik gemerkt heb hoe vijandig mensen tegenover mij kunnen staan (iemand die tegen het "systeem" is zoals ik) wat in mijn ogen dus een vorm van ignorance is, het wereldje waarin je leeft voelt veel veiliger als je je ogen sluit voor bepaalde zaken, en dat begrijp ik ook, dat zit in de aard van de mens (alleen niet in mijn aard lol). Ach en ja Rotterdam, Groningen, whatever, hier in NL zijn we kippen op een hokje, dus echt gezond leven, ik weet het niet, wat ik wel weet is dat je zelf in de hand hebt wat je in je maag stopt en in de maag van je kind, dat nog geen keus heeft en waar ik als ouder dus de verantwoordleijkste keus voor moet maken, ik vind het mijn taak naast het opvoeden ze ook goed te vóeden.
Grappig dat je dat zegt... Ik heb laatst een uitzending gezien (volgens mij was dat Radar) over hoe gezond fruit hier in NL is. En dan heb ik het over het fruit dat buiten NL vandaan komt maar hier wordt geimporteerd. Daar zitten echt belachelijk veel bestrijdingsmiddelen op! Die kunnen op langer termijn zeer schadelijk zijn voor zwangere vrouwen en kinderen. Ik kocht al heel veel biologisch maar nadat ik die uitzending heb gezien koop ik alleen nog maar biologisch. Over een chipje af en toe, ik denk niet dat dat kwaad kan. Zolang het maar niet te vaak is (elke week bijvoorbeeld). Ik moet er trouwens niet aan denken dat iemand anders Nathan iets geeft zonder met mij te overleggen....Erg asociaal...
net zoals het eten uit de potjes waarop staat dat er geen zout in zit, dit blijkt ook niet waar te zijn. hoe kan het anders zolang bewaard worden enzo? maar ja ik vind dat iedereen zelf moet weten wat je je kind geeft! als mijn kindjes hun eten op hebben en goed gezond gegeten hebben mogen ze in het weekend echt wel een bakje chips of wat anders! ik ben daar zelf ook nooit slechter van geworden! het is natuurlijk wel belangrijk dat je ze leert met mate te eten, maar dat geldt natuurlijk voor alle niet gezonde dingen! ik kan niet geloven dat eens per week 'junk food' nu zo slecht zal zijn!maar alsnog iedereen moet dat zelf beslissen over zijn eigen kinderen! verschil moet er blijven toch?
Mensi, ik snap heel goed dat je hier pissig om bent! Kan ook helemaal uit mijn dak gaan als andere mensen mijn mannetje wat geven wat ik niet wil hebben. Inmiddels weten alle mensen in onze omgeving(opa's/oma's/vrienden/kdv...) wel wat we wel en niet willen hebben en daar houden ze zich ook aan. Snoepen kan nog lang genoeg en als je kijkt in het voedingsschema staat daar ook dat je dat het beste zo lang mogelijk kunt uitstellen. Voor chips staat daar 2-3 jaar genoemd. Wij houden het hier voorlopig dus maar bij soepstengels en rijstwafels (geven zelfs geen diksap) Groetjes Six PS: http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... chema.html
Dat klopt helemaal, nog niet gesproken over alle vervoerskosten van buitenlandse producten, het beste, goedkoopst en milieuvriendelijkst is het om zo vaak mogelijk in NL verbouwde/gefabriceerde producten te kopen
mja nadeel is dat meeste wat in .nl geproduceert word.. dus geexporteerd word omdat de boeren anders geen subsidie krijgen.. overigens.. ik ben bang dat als ik anne later NOOIT chips zal geven (ja letterlijk nooit dus) dat er vanzelf een dag komt waarop ze zelf kan beslissen.. en dan volledig los gaat dus ze zal heus weleens chippies krijgen.. maar niet al te vaak toch ze leert maar dat er meer lekkere dingen zijn
Ik ben vergeten te zeggen, maar dat had ik al eerder gepost , dat mijn kinderen op "lekkers avond"(vrijdagsavonds) wel naturel chips krijgen hoor daar zitten geen smaakstoffen enzo aan toegevoegd, alleen aardappel, olie en zout.
hmm dat deed mijn moeder vroeger ook altijd *grin* chippies op vrijdagavond en 1 fles cola die op vrijdag open gemaakt werd en pas de vrijdag erop weer bijgehaald werd voor 3 kids dus
Hier dus ook, 1 fles spa en fruit (de rest van de week krijgen ze diksap, thee of soyamelk) en we maken vanavond zelf appelflappen en dan chippies (naturel dus ) erbij, en wat chocolaatjes ofzo misschien en ook weleens loempiaatjes met groente, filodeeg en kruiden en een chilisausje erbij etc. (hier voor 5 kids, waarvan 1 dan nog niet mee-eet) Niks mis mee hoor, om het zo te beperken. Ze krijgen zoveel tegenwoordig al die kinderen.
mja en buitenshuis krijgen ze op zich ook genoeg natuurlijk *grin* had ooit een vriendje met 2 kids maar favo "snoepje" van zijn dochter (3) was dus gewoon een cherry tomaatje denk dat sowieso zelf dingen maken.. je veel bewuster maakt van wat je eet ga zelf morgen even goed ongezond snoepgoed maken tho wil een suikerbroodje bakken eens kijken of dat lukt
Jaaaaa dat ga ik ook proberen, suikerbrood, goed idee (gebruik dan wel weer rietsuiker lol)! Ik ga zo een broodbakmachine kopen via marktplaats, just my luck, de man woont een straat achter me, dus als je mij hier ff niet hoort, dan wete je wat ik aan het doen ben
Yildiz krijgt wel eens een chippie ja zo nu en dan in het weekend. Waarom niet denk ik dan ze ziet het ons ook eten en ik ga het voor haar niet verbieden dan moeten wij het ook niet eten. Maar ik ben meer van de gezonde dingen voor haar, zoals rijstewafels en fruit. Om het aan een ander kind te geven zou ik niet doen zonder toestemming want je weet nooit wat de ouders daar van vinden.
Klinkt heerlijk toch! Ik vindt ook dat je je kinderen niet vol moet proppen met al die chemische troep, maar ja zo nu en dan ontkom je er bijna niet meer aan.
Shit, nou daar ga ik, kan mezelf niet bedwingen, for the ones who give a damn....in elke smaakjeschips dus OOK nibits, chipito's e.d zit een heel fijn stofje mononatriumglutamaat genaamd, ook wel bekend als E621 (smaakversteker). Mononatriumglutamaat is uitermate gevaarlijk voor kleine kinderen (óók voor volwassenen! maar we hebben het hier over kinderen), en ja dan dnek je ach, dat ene bakkie chips wat zal dat nou...maar..het zit in soep, in smeerworst, in fijne vleeswaren, in gekruide nootjes, in zowat ALLE blikproducten, onder shchuilnamen in snoep en chocolade, smeerkazen, broodsalades, zo gek als je het kan bedenken, zelfs ALLE maggi, knorr etc maaltijdpakken, conimex ook ga zo maar door. Ik heb hieronder een link naar een site waar 3 filmpjes op staan over mononatriumglutamaat, ik heb er zelf na ik dat filmpje een aantal jaren voor het eerst heb gezien heel ver in doorgezocht en het is helaas, waar, ze stoppen het in je eten om je meer te laten consumere, want hoe meer er verkocht wordt, des te meer omzet, geld geld geld, money is the root of all evil, geloof me. en die BS dat er in Nl standaard normen worden gehandhaafd, kan ik hartelijk om lachen, want als je het zowat OVERAL in stopt dan is er geen norm meer. Sit back and enjoy (aan de rechterkan iets naar beneden heb je nog 2 filmpjes dat je aan kan klikken. http://www.cbn.com/CBNnews/107253.aspx Oh ja, niet om te schokkeren maar het zit zelfs in babyvoeding, nutrilon etc. weliswaar onder andere namen die ik voor de liefhebber wel wil opzoeken in mijn documenten.
Een schepje bovenop doen ? Wat is nou een chipje eens in de zoveel tijd ... Dus als ik zo denk dan ben ik gewoon te makkelijk ? ( zoals al eerder iemand hier zei ) Fruit is lekker gezond, zit ook allemaal rotzooi op ... (veel mensen geven vers fruit ipv potjes omdat het zo gezond moet zijn, NOT ) en ik gebruik mijn reactie niet als excuus maar ik vind gewoon dat een chipje op z'n tijd gewoon kan, zie het nut niet om hem geen chipje te geven maar wel fruit wat helemaal vol gespoten zit met rotzooi ! En wat ik alleen maar wil zeggen over die rotzooi buiten enzo is dat tegenwoordig zoveel dingen niet gezond zijn.... ieder keer komen ze wel met wat anders... Maar goed nogmaals zo denk ik er gewoon over, k respecteer ieder zijn mening en dit is mijn mening.... Even goede vrienden