Dat bedoel ik nou steeds, ik moet alleen op mijn woorden letten voor ik zogenaamd iemand aan heb gevallen/of aangesproken. Dat vertrouwen op de overheid dat is zo niet reeel meer (alsof dat het ooit is geweest) ervanuitgaand dat zij het beste met ons voor hebben en dus heus niet.... kan ik zo hartelijk om lachen, mensen die nog zulke uitspraken maken neem ik niet de moeite meer de ogen proberen te openen, hun droomwereldje geeft hun een veilig gevoel en daar willen ze niet vanaf. Voor degene die wel openstaan voor de waarheid, daar doe ik nog de moeite voor om te posten op fora, ook al is er maar 1 die echt luistert denk ik maar bij mezelf.
ik ben wel benieuw wat voor ziektn en dergelijke je dan kan krijgen als jezelf en je kindje eens of twee keer per week iets ongezonds krijgen!
Dat is het dus juist , als het eens of 2 keer per week was dan ach...maar ongezond is niet alleen teveel koekjes omdat je dan als vrouw dikkere billen krijgt, die zijn niet het meest schadelijk, al die e-nummers die we naar binnen proppen, en al die "gemodificeerde" ingredienten, alleen het woord gemodificeerd al, modify, weet je wat dat betekent? Al dat witte suiker dat we naar binnen proppen wat zowat overal in zit en JA ik lees wel ALLE labeltjes want in de ene pindakaas zit propvol toegevoegde suiker en de andere niet en ik kies voor de pindakaas zonder suiker, om even als voorbeeld te geven, dat het zeker de moeite waard om labels te lezen, want al dat geraffineerde suiker is het meest nutteloze en schadelijkste voedingsmiddel dat er bestaat, en nee niet alleen omdat je er dik van kan worden en gaatjes in je tanden krijgt hoor. Ga je er maar eens in verdiepen in wat suiker met je doet. Wat ik ermee bedoel met dit alles is onderwijs (educate) jezelf over wat je voeding is, wat zijn eigenlijk al die e-nummers, waarvan zijn die gemaakt en waarom zit dat er in, hoeft dat er uberhaupt wel in? en wat doet dat op lange termijn met mijn lichaam? zijn er ook merken die dat niet allemaal toegevoegd hebben? zodat je een bewustere keuze maakt. Ik vind dat persoonlijk heel belangrijke vragen die ik mezelf elke dag stel. Ik ben inmiddels in een discussie verwikkeld met Lays om hun zogenaamde verantwoorde, natuurlijke "potato head' chips. Toen ik ervan hoorde dacht ik joepie! Tot ik met verbijstering de ingredienten las, mononatriumglutamaat! WHY? waarom stoppen jullie dat in kinderchips? Chips hebben genoeg smaak als ze ietwat meer moeite doen met kruiden en andere smaakjes, maar neen, een snuf MSG , lekker makkelijk EN goedkoper, plus als fijne bijwerking heeft het dat het naar meer smaakt (in LETTERLIJKE zin) , vandaar de enorme groei van kinderen met obesitas omdat ze door dergelijke toevoegingen als het ware verslaafd raken aan de smaak van hun product, en DAT levert hun meer omzet op, en de OVERHEID ook! Denk je werkelijk dat het hun aan hun reet zal roesten dat het ons langzaam ziek maakt? Nee man, GELD GELD GELD, het draait allemaal om zoveel mogelijk omzet maken, het is een bedrijf geen humanitas organisatie, LOL.
ik ben een chips verslaafde en eet het elke dag! ookdrink ik elke dag frisdrank en eet ik ook wel eens een snoepje! ik heb nog nooit klachten gehad, ik heb niet een gaatje en mijn tanden zijn erg sterk en zien er nog mooi uit! ikheb nooit geen klachten over mijn gzondheid en ben ook nooit ziek! en echt ik ben iemand die veel chips eet! het enige wat ik er van krijg is een dikke kont en ik weet echt dat er stofjes in zitten die niet gezond zijn. mijn kindjes krijgen elke week in het weekend wat chips en mijn oudste is 5 en krijgt elke dag 1 of snoepjes! ik lig er niet wakker van! tuurlijk weet ik dat frut gezonder is maar ik ken genoeg mensen die vroeger nooit iets mochten en later toen ze ouder waren helemaal los zijn gegaan. en die zijn daar echt niet blij mee! ik vind echt dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij zijn kind te eten geven! als je je dagelijkse vitaminen maar binnen krijgt dan wordt je van een snoepje of wat chips echt niet ziek!
ik ben het zeker neit eens met continu snoepen en maak mij zeker zorgen om het overgewicht bij kinderen maar daar zijn de ouders verantwoordelijk voor omdat ze hun kindje gemakkelijk vor het eten nog een zak chips geven om ze rustig te houden!(dit geldt natuurlijk niet voor alle kindjes met overgewicht)
@Mamadeluxe, Dus eigenlijk wat je wilt duidelijk maken.. kunnen we beter ons eten niet meer in de supermarkten kopen maar telen in onze eigen achtertuin?
@Mamadeluxe: mag ik vragen wat jij nog wel eet, want als ik het zo hoor kan je tegenwoordig ( in jou ogen ) niets meer eten... .... en hoe zou het allemaal dan volgens jou WEL moeten.... Als ik kijk naar de oma van mijn vriend ( is helaas deze week overleden ) die is 96 geworden en die kreeg van haar ouders vroeger toen ze baby was in haar melk brandewijn, nou als hun dat al in de melk krijgen waarom zou dan een chipje op ze tijd slecht zijn, kom op zeg dat vrouwtje is 96 geworden...
@babytje , "ziek' er van worden is meer dan griep, buikpijn of diarree. Ik zal je wat info erover pb-en zodra mijn internetverbinding niet meer zo irritant hapert. @caitlin, tja als je zo ver wilt gaan dan is dat geen slecht idee, maar voor de meeste NL met ons kippenhok tuintje zal dat een niet reeele zaak zijn. Er zijn zat alternatieven hoor, ook in de supermarkt. Ga op zoek welke winkel bij jou in de buurt het minst/niet bespoten groente en fruit verkoopt, ik weet die van mij te vinden! Maak zelf meer, ik bak zelf ons brood, zelf de meeste koekjes, schoolrepen, cakes, soepen, sausjes (in porties invriezen) vooral in die sauszakjes zitten e-nummers om kippevel van te krijgen, etc. etc. Ik zeg niet dat iedereen nu dat moet gaan doen, ik besef heus wel dat ik niet op een marktplein op een podiumpje sta te preken en dat iedereen het licht nu ziet, maar voor degene die dat wel zien, doe ik deze moeite. @chantal, ik eet wat echt voedsel is, dus niet de chemisch gemodificeerde in blik, zakjes, potten en doosjes verpakte troep. Je gaat me toch werkelijk niet vertellen dat je zonder die zakjes e.d geen maaltijd kan koken? Lol! Ik kook namelijk zonder die onzin elke dag voor mij en mijn 5 kinderen plus mee-eters. Ik betrek mijn kinderen ook bij het uitzoeken, bedenken en bereiden van ons eten, eten is meer als kauwen en doorslikken, en alleen daardoor al doordat zij er respect voor krijgen en dankbaarheid tonen en moeite doen voor het eten, vraagt het merendeel van mijn kinderen niet om anders. Er zijn andere wegen dan meelopen met de massa, you know...
Mama deluxe ik ben wel benieuwd wat jij dan zoal eet en of het niet enorm veel duurder word? Ik neem aan dat je merendeel biologisch koopt? Ik zou in elk geval graag een pb van je ontvangen met info! Ik merk namelijk dat je haren recht overeind gaan staan van bepaalde dingen en ik ben wel benieuwd hoe dat nu precies komt. Oohja Giovanna krijgt dus van mij wel af en toe wat chips.. niet vaak maar soms 1 of 2 stukjes nibbit.
Ik ga alle dames die me een pb gestuurd hebben een terug sturen, morgen! Opzich eten wij niet perse veel biologisch, ik heb uitgezocht welke winkels onbespoten groente/fruit verkoopt en we maken veel zelf, ja misschien is ons stijl van eten duurder, maar goed eten vergt ook enig investering, toch kom ik rond met 60 a 70 euro boodschappen in de week (incl. schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten) en soms wel minder, ik denk na over wat ik nodig heb, en waarvoor, ik koop geen onnodig spul consu-minderen heet dat! Dus in verhouding, aangezien wij (denk ik) sneller voldaan zijn, zijn wij in feite niet duurder uit. Ik wil de dames met grote vraagtekens over mijn ons menu best wat recepten pb-en hoor ,morgen of overmorgen (moet er ff tijd voor maken), just ask! Je hoeft er niks mee te doen maar dan heb je een idee.
ik doel er niet op dat iemand dat hier zegt! ik bedoel alleen dat sommige mensen soms zo heftig reageren. ik zat het bijv op mijn werk te vertellen dat mijn dochter de dag ervoor een chipje had gegeten ik heb iemand nog nooit zo heftig zien reageren jeetje ik kreeg echt de wind van voren. ik had het misschien even iets anders moeten vermelden .
Weet je dat je eigenlijk helemaal niet zoveel moeite hoeft te doen om gewoon gezond te eten? En dat je de meeste dingen gewoon in de supermarkt kunt krijgen? Het is gewoon een kwestie van denken en lezen. Behalve de reclame zegt niemand dat je die zak chips MOET kopen: in dezelfde winkel liggen ook zat dingen die LEKKER en GEZOND zijn. Kijk gewoon eens naar een aflevering van Jamie Oliver of zo, en je ziet dat je zoiets als een pastasaus vrijwel net zo snel (en lekkerder!) maakt vanaf punt nul, i.p.v. een zakje open te scheuren of een potje open te draaien. Duurder ben je ook niet uit als je minder kant en klaar koopt. Lees een verpakking voor je iets aanschaft. Hoe langer de lijst ingredienten, des te meer moet je het wantrouwen... Ik ben begonnen met het lezen van etiketten toen mijn zoontje steeds last van eczeem bleef houden. Bleek dat hij reageerde als ik iets at waar smaakversterker (natriumglutamaat, E621, vetsin, MSG) in zat. Je schrikt je werkelijk suf als je oplet waar deze toevoeging allemaal inzit. En het is een totaal nutteloze toevoeging, wordt gewoon gebruikt om te besparen op bijvoorbeeld kruiden of andere smaken.
En daarom lees ik dat soort dingen nooit . Wat al die e nummers betekenen. Anders durf je zo niets meer te eten.. Fien krijgt af en toe best een chippie of chocolaatje. Doe ik niet moeilijk over hoor!
Nou ja goed, als net doen alsof iets niet zo is, het niet zo MAAKT voor mensen dan moet men dat vooral doen, als dat het beste werkt voor je.
Vind ik ook hoor ! ... Dan zou ie elk product wat je pakt helemaal moeten gaan bestuderen op de E nummers, nou dan ben ik wel ff bezig hoor ... een die E staat toch voor EET MIJ .. hahaha nee een chipie op ze tijd kan echt geen kwaad hoor ... ik leef zelf ook nog en kreeg zelf ook wel eens een koekie ...
Ik wil me ook even in de discussie mengen. Ik heb geleerd voor voedingsmiddelentechnoloog.. Ik weet hoe er omgegaan wordt met de voeding die hier in Nederland te koop ligt. Ik denk dat het voor een ieder wel duidelijk is dat als er op een verpakking staat 0% suiker toegevoegd dat er wel degelijk suiker inzit alleen ze hebben er niks aan toegevoegd. Iedereen kan etiketten lezen.. dus dan kom je er vanzelf achter.. Dit geld ook voor de light producten. Als je alles bij elkaar optelt kun je bijna niks meer eten.. Veel gif over de zogenaamde gezonde groenten.. Vooral in de wintermaanden kun je proeven dat dit er op zit.. Als je alles op safe wil spelen zou je idd zelf een grote tuin moeten aanleggen en zelf alles kweken.. maar helaas is ons klimaat daar niet toe in staat alles te laten groeien zoals wij het willen. Toch wil ik met klem zeggen, dat er in Nederland hele strenge wetten bestaan over het importeren van voedingsmiddelen en dat je huis geen rotzooi krijgt die niet door de normen komen. Een ieder weet voor zichzelf wel waar de grenzen liggen.. Ik persoonlijk ben er vrij makkelijk in.. Ik probeer op goede voeding te letten maar zie ook heus af en toe wat door de vingers. Wat het grootste probleem is in Nederland is dat wij zo schoon en hygienisch zijn (zie andere landen waar dit niet het geval is) dat wij overal erg vatbaar voor zijn. Als we op vakantie gaan drinken we geen leiding water en voordat we het in de gaten hebben zijn we in de diaree.. Ons hele lichaam is ingesteld op Nederlands eten en de daarbij behorende eisen.. Weet niet wat verstandig is.. Daarom trek ik me er niet zoveel van aan en laat ik mijn lichaam en dat van mijn gezin 'harden' zodat je niet van elk gekkigheidje ziek op bed ligt.. Een lekker koekje op zijn tijd is helemaal niet erg, ook chips niet.. maar me mate.. (zoals gewoonlijk)