Krijgen jullie weleens iets toegestopt (financieel)?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1982Justme, 16 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Dat is natuurlijk ook zo!

2. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Wijn, Ik haal elke week een fles wijn voor dr en die gaat ook altijd mee naar huis. Ze drinkt 1 glas. En ze past elke week een middagje op
    (Dat betaal ik ook gewoon, hetzelfde als wat een volwassene oppas zal krijgen met reisgeld)

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Nu ik er over nadenk, krijgen wij best veel. Maar het valt niet zo op omdat we het samen gewoon goed hebben. Natuurlijk kunnen we niet alles doen, maar we hebben het absoluut niet slecht.
    Volgend weekend vieren we bijvoorbeeld de verjaardag van onze dochter en daar heb ik al ruim 250 euro aan boodschappen voor besteld (worden thuis bezorgd), dus over een fles wijn meer of minder maak ik mij echt niet druk.

Wel krijgen alle broers en zussen ongeveer hetzelfde.
    Bij de eerste zwangerschap kregen we van beide ouders een financiële bijdrage in de aankoop van spullen. Had niet gehoeven, we hadden zelf gespaard, maar uiteraard waren we daar wel erg blij mee! Ook krijgt onze dochter wel eens een paar kledingstukken of een cadeautje toegestopt. Maar de liefde overheerst:)
    Ook toen we uit huis gingen, kregen we een paar flinke cadeaus (wasmachine en droger). Dat kregen we allemaal.

Als we uit eten gaan, betalen onze ouders vaak. Zo gaan we met mijn familie ook 1 keer per jaar een weekend weg wat mijn ouders dan betalen. Uiteraard nemen wij ze dan wel mee uit eten tijdens dat weekend of we halen extra boodschappen ofzo.

Als ik met mijn moeder ga winkelen, kun je er op rekenen dat zij opeens stiekem dat extra paar schoenen voor je af staat te rekenen. Hoeft helemaal niet, maar zij vindt dat leuk om te doen!

Maar: we krijgen nooit gewoon geld. En dat zou ik ook niet willen. Ook niet voor bijvoorbeeld een wasmachine. Ik vind dat je daar als gezin voor verantwoordelijk bent. Ze zouden het overigens met liefde geven, maar ik vind dat raar. Wij kiezen voor een bepaald huis, het aantal kinderen en de andere kosten die we maken. Als je financieel echt moeite hebt om rond te komen, moet je gaan overwegen om andere keuzes te maken. (Bijzondere omstandigheden uiteraard uitgesloten). Zo ken ik iemand die drie maanden zonder fornuis zat, omdat ze het niet konden betalen. Ondertussen werd ze wel zwanger van het volgende kind en konden er wel andere (minder belangrijke) zaken worden gekocht. Dat vind ik zelf niet handig.

4. 1982Justme

Dat kun jij vreemd vinden maar als onze gasten vragen wat voor cadeautje we willen hebben vragen wij ook bijvoorbeeld een taart voor de visite. Wij hoeven geen dure dingen of hebbedingetjes maar vragen dan liever iets wat we weer kunnen delen.

Chocolat vindt dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar dat is iets anders dan je eigen fles wijn mee nemen, natuurlijk...

6. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Ja... wij wel, van mijn ouders en voorheen ook van de opa van mijn vriend.

Mijn ouders hebben het financieel erg goed. En zoals ze zelf aangeven, laten ze ons daar graag van meegenieten!
    Mijn moeder zegt altijd... ik geef het liever met een warme hand dan met een koude hand.

Zo hebben wij vorig jaar een zo goed als nieuwe auto gekocht, waarbij ze een klein beetje hebben bijgelegd. Krijgen we elk jaar met kerst een erg leuk bedrag (kleinkinderen ook) en eten we daar bijna elke week friet die zij betalen.
    Ook met verjaardagen krijgen we best een leuk bedrag!

Wij (mijn zus en ik met de gezinnen) nemen ze binnenkort mee op vakantie naar Zwitserland. Om te bedanken voor alles wat ze voor ons doen.

7. 1982Justme

Goed idee en doen wij inderdaad ook met kleding. Wij hebben hier geen speelgoed in huis op een treinbaan, poppenwagen en kist lego na. We zijn lid van de spelotheek en voor verjaardagen vraag ik altijd kaartjes voor het zwembad en speelparadijs :)

Luna86 vindt dit leuk.
  8. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

We krijgen best wel eens wat van mijn ouders als ze het kunnen missen. Bijvoorbeeld toen mijn vader een bonus kreeg, heeft hij ons een weekendje mee weg genomen. Scheelt ook dat ik geen broers en zussen heb denk ik. Voor mijn dochtertje nemen ze regelmatig iets mee: een shirtje of een broekje ofzo. Daarnaast vieren we verjaardagen en Sint en Kerst. Maar met Pasen hebben wij bijvoorbeeld mijn ouders mee uit brunchen genomen. Een wasmachine of iets dergelijks zullen we niet van hen krijgen nee.

Mijn schoonouders hebben schulden dus dat kunnen we ook niet verwachten.
    Daar hebben wij weleens een belastingschuld voor voorgeschoten, maar nu gaat dat ook niet meer vanuit onze situatie.

We gaan dit jaar 1 week naar Frankrijk en verder ook niet op vakantie. Eerdere jaren gingen we gerust 3x dus dit is even wennen. Alleen verwacht ik dan niet dat mijn ouders onze vakantie betalen.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit doen mijn schoonouders ook en die komen om in het geld maar is oom hun goed recht.

10. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee, maar ik zou dat ook niet willen.

Ik heb destijds ook geweigerd om het geld van mijn ouders aan te nemen voor mijn rijbewijs. Ik had een bijbaantje en kon de zomervakantie doorwerken. Jong en gezond, dus kon het prima zelf regelen.

En zo zitten wij beide nog steeds in elkaar.

12. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Wij hebben heel vrijgevige (schoon)ouders. Toen ik bv net was begonnen met een eigen onderneming, wilden we wat geld lenen van schoonouders. Dit was prima, maar uiteindelijk wilden ze niet meer dat we het terug betaalden. Mijn ouders hebben we een aantal rijlessen betaald en een paar examens...
    En zo zijn er nog wel meer dingen. Ze zijn beiden niet bijzonder rijk ofzo, maar hebben het gewoon goed en willen zo hun (klein)kinderen ook af en toe wat van meegeven.
    Mochten wij bv in financiele problemen komen weten we zeker dat we van beide kanten geholpen zullen worden.

13. 1982Justme

Ja ze weten ervan. We hebben 1.5 jaar geleden brand gehad en hadden wel een inboedel maar geen opstalverzekering.. Daarbij hebben we allebei geen duur betaalde banen dus we hadden het altijd al niet zo ruim. Maar nu is alles op. Ook het geld wat we voor de kinderen hadden gespaard. Dat vind ik nog het ergste eigenlijk.

14. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Mijn schoonouders zitten er best warmpjes bij. Maar ik ga daar echt geen geld o.i.d van verwachten omdat ze het kunnen missen. Wij hebben een paar jaar terug financieel erg krap gezeten en toen hebben ze wel eens aangeboden om wat geld te geven zodat ik mee kon winkelen. Dat heb ik nooit aangenomen. Waarom zou ik? Het was meer voor de gezelligheid dan dat ik het nodig was. De kleinkinderen krijgen met verjaardag en sinterklaas een cadeau en met feestdagen nog een kleinigheidje. Voor rapporten en zomervakantie een klein bedragje of cadeau. Nu hebben wij het zelf financieel goed voor elkaar, toch hadden we een flink bedrag nodig om ons huis te kunnen kopen. Gelukkig hebben we dat bij hun kunnen lenen waarbij we de ruimte hebben gekregen om af te lossen zoals het ons uit komt. Wij zijn ze natuurlijk hartstikke dankbaar daarvoor, als ze nee hadden gezegd was het ook prima geweest dat is hun goed recht. Het voorbeeld met die fles wijn gaat imo nergens over. Wie verplicht jou om die fles wijn te kopen? Als ik boodschappen doe voor een verjaardag hou ik alleen rekening met de wensen van de jarige wat betreft eten en drinken. Als ik voor iedereen iets moet kopen omdat hij of zij dat erg lekker vind dan blijf ik bezig en worden mijn boodschappen wel erg duur.

15. 1982Justme

Nou... ja waar klaag ik dan eigenlijk over. Je hebt gelijk hoor, wat een eyeopener!

16. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Schoonmoeder vind het leuk om 1a2 x per jaar kleding te kopen voor de kinderen. Dan vraagt ze de maten en gaat ze een dagje winkelen met schoonzus. Helemaal prima.

Blijven eten bij (schoon)ouders kan altijd. Krijgen voor verjaardag en kerst cadeau's en gaan soms uit eten uitgenodigd door schoonouders .

Als we krap zitten kunnen we bij beide lenen.

Vakanties of Wasmachines enzo dat krijgen we niet en dat vind ik ook logisch.

Wel krijgen de kids bijv 10,- zakgeld van opa en oma als we op vakantie gaan of als we damen in d esupermarkt lopen en ik 2 dingen ook meeneeem dan word dat betaald door (schoon)moeder.

17. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Ik snap eerlijk gezegd wat er abnormaal aan is als opa/oma eens wat kleding koopt voor de kleinkinderen.
    Ik ben ook weleens met mn moeder gaan winkelen, kleding voor de kids. Uiteindelijk moest ik nog een net setje voor mn dochter en toen we die aan t uitzoeken waren kwam mn moeder met; zoek maar wat leuks uit, dat krijg je wel van mij. Tuurlijk zeg ik dan dat dat helemaal niet nodig is, maar wel heel lief natuurlijk. Dus hoppa; compleet met sjaal en schoenen erbij, dan had ze echt wat leuk :D
    Ik profiteer er niet van, maar als dit weleens gebeurd vind ik het alleen maar heel lief en niks geks aan.

Blijdorp, Lafelife, Nellie4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind dat apart dat je dan je visite een kado laat geven voor de visite. Nog nooit op deze manier gehoord trouwens. Jij wilt een verjaardag vieren dus dan moet je er toch zelf voor zorgen vind ik. Dat houd niet in dat je dan de meest exclusieve wijn moet aanschaffen maar als je weet dat je moeder van een wijntje geniet dan kan je dat toch gewoon aanschaffen? Er zijn tegenwoordig al wijntjes voor 2 euro te koop en nee dat zal niet naar ieder zijn smaak zijn maar dan hebben ze het daar maar mee te doen, ik zou het al fijn vinden dat er dan uberhaubt aan mij word gedacht als gast zijnde.

Sorry, ik vind het echt te ver gaan om je visite als kado een taart voor de visite te vragen. Vraag dan niets en wees blij met de komst van je gasten.

Maar goed, iedereen doet het op zijn/haar eigen manier.

Mammielove vindt dit leuk.
  19. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Financieel zijn wij compleet op onszelf aangewezen. Echter mocht het zo zijn dat er nood is kunnen we altijd aankloppen. En dan zullen ze ons absoluut bijstaan.

Hele zomervakanties weg, keukens, auto’s of hypotheken die betaald worden door ouders is hier ook niet aan de orde. Ik ben soms ook wel een beetje jaloers hoor als ik hoor van vrienden wat ze allemaal krijgen.

Mij doet het goed om te weten dat alles wat we hebben door ons is opgebouwd. Dat wij het helemaal zelf kunnen.
    Verder zou ik het helemaal niet fijn vinden als ouders alles maar betalen, dat schept ook een soort verwachtigen van elkaar.

Ik zit er overigens ook niet op te wachten om met mijn ouders of schoonouders weken op vakantie te gaan.

Wat we weleens krijgen zijn, wat kleertjes voor de kinderen die ouders of schoonouders leuk vinden. En ze passen graag op de kinderen, wat voor mij heel veel waard is. (We zijn ook weleens weekendjes weggeweest om een speciaal iets te vieren, zoveel jaar getrouwd)

Overigens kwam mijn moeder laatst, zal ik je nieuwe hardloopschoenen voor je betalen, (170 euro) toen heb ik vriendelijk bedankt, mam ik werk ervoor en kies er zelf voor om het hieraan uit te geven! Dat hoef jij niet te doen!

1982Justme vindt dit leuk.
  20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Vind er ook niets absurds aan eerlijk gezegd. Mijn oudste is een enorm fan van shoppen, vind het heerlijk om samen met oma lekker winkel in en winkel uit te gaan, mijn moeder schaft dan echt wel eens een shirtje of een broek aan hoor, en niet omdat hij het nodig vind maar gewoon omdat ze het leuk vind om dit voor hem te doen.

1982Justme vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina