Ik zit een beetje te knoeien met wanneer de laatste fles geven. Olaf sliep eerder altijd nog van 17:00 tot 18:00, maar dit wil hij niet meer. Hij komt om 15:00 uit zijn middagslaap. Krijgt dan wat te drinken en iets erbij. Tegen half vijf krijgt hij een potje groente, wat hij helemaal op eet en dan heeft hij het om zes uur helemaal gehad. Ik heb een paar dagen geprobeerd hem op te houden en dan om zeven uur de fles te doen, maar hij was dan eigenlijk te moe om fatsoenlijk de fles te drinken en kon dan ook lastig in slaap komen. Nu heb ik hem nu net op bed gelegd, maar hij moet zijn laatste fles nog. Ik vind het ergens ook zielig om hem wakker te maken. En als ik hem wakker maak, hoe laat zal ik dat dan doen? Als hij om zeven uur 's avonds de fles krijgt, wordt hij tegen zes uur 's morgens wakker en heeft dan erge honger. Hoe doen andere mama's dit? Zou hij als hij ouder wordt wat langer op kunnen blijven, zodat ik hem dan de laatste fles kan doen en daarna naar bed?
Onze dochter is ook 6,5 maand en wij hebben daar (vinden wij) een prima oplossing voor. Onze dochter blijft namelijk ook niet wakker voor die laastste fles. Na de groentehap gaat ze gewoon naar bed wanneer ze wil. Als wij naar bed gaan geven we haar nog een fles al slapend. We laten haar in haar slaapzak, lichten uit laten (alleen een lichtje op de gang om nog wat te zien) en fles erin. Ze drinkt hem met haar ogen dicht op. We maken haar dus niet echt wakker hiervoor. Ze krijgt deze fles dus om wisselende tijden, eigenlijk wanneer het ons uitkomt. Ongeveer tussen 21 en 23. Dan slaapt ze tot de volgende ochtend meestal tussen 7 en 8. Ze wordt dan niet heel hongerig wakker en kan vaak nog wel even wachten met de fles. Ook heel handig, dan kan je jezelf eerst nog even aankleden of zelf eerst even wat eten
Wij geven de groente trouwens wel wat later. Ons schema is nu ongeveer: 7-8 uur: fles 10 uur: fruit 12 uur: fles 16 uur: fles 18 uur: groente Daarna in bad en slapen en de laatste fles dus wisselend al slapend tussen 21 en 23.
onze dochter houdt het de ene keer wel vol en de andere keer niet.. wij maken haar nu wakker tussen 20 en 21 uur maar wat snowtje doet is eigenlijk wel handig..
Bij ons gaat het precies zo en ik vind het eigenlijk wel ideaal hoe het nu gaat. Tegen 16.30/17u warme hap. Dan wordt mijn zoontje tegen 18u moe en gaat hij nog even lekker slapen. Dan haal ik hem om 19.30u-20u nog even uit bed, laatste fles pap, nog even knuffelen en spelen, dan tandje(s) poetsen en naar bed. Toevallig zijn wij vandaag bij het c-bureau geweest. Hij gaat nu richting 1 jaar, dus die laatste fles gaan we vanaf vandaag al een beetje afbouwen. Dat betekend dat hij straks ook wat later warm gaat eten zodat die laatste fles eraf kan. Hij zal over een maand ongeveer tegen 18.00-18.30u samen met ons met de pot mee gaan eten, en dan zal hij wel zo moe zijn dat hij er vlak daarna in gaat en die laatste fles hoeft dan niet meer. Ik ben benieuwd.... Nu geniet ik nog even lekker van de laatste fles pap geven Heerlijk!!
Bedankt voor jullie antwoorden en tips. Vind het ook wel een goede oplossing, ga het ook proberen. Olaf werd trouwens vanavond na een half uur weer wakker. Heb hem toen maar de fles gedaan. Snowtje, ik zie dat jij vier flessen geeft. Ik geef er nu drie, zou dit ook te weinig zijn? Op het cb zeiden ze de laatste keer dat ik de fles van 16:00 kon vervangen door groente. Maar ga nu wel twijfelen.
Het aantal flessen verschilt ook per kindje. Meestal zijn dit er 3 of 4. In ieder geval mogen ze er nog 4. Vanaf 8 maanden moeten ze vaak over naar 3, maar er zijn veel kindjes die dit al eerder doen. CB geeft wisselende adviezen. Maar fles van 16 uur wordt juist meestal vervangen voor een tussendoortje met wat water of thee. Daarna avondeten en dan nog een late avondfles. Dan kom je dus ook op 3 flessen: - fles -fruit - fles (evt stukjes brood beginnen) - tussendoortje met water/thee - groente - fles Zolang ze nog geen tussendoortje eten of kunnen eten (onze dochter eet echt nog geen soepstengel, koekje ofzo) blijft dit gewoon een fles (of een deel hiervan, bv de helft). Als jouw kindje het prima doet op 3 flessen en jullie schema is dat goed. Zelf vind ik 16 uur vroeg voor groente en 18 uur (als ze natuurlijk genoeg energie hebben om wakker te blijven) logischer, dan kan ze ook gewoon met ons mee-eten. Dus dan is een fles van 16 uur handiger, aangezien ze het anders gewoon niet volhoudt van 12 tot 18 uiteraard. Even puzzelen
Ik zou hem gewoon na ze groente inderdaad even op bed leggen als hij dat nodig heeft en om 19u ze fles geven..Als hij die lange ruk kan maken van 19u tot 06.00 de volgende ochtend is dat toch perfect? Mason doet dit al 2 maanden zo.. Ons schema: 06.30/07.00 papfles 11.00 fles 13.00/13.30 fruit 15.00 fles 17.00/17.30 groente 19.00 fles en naar bed tot volgende ochtend 06.30! Ik vind het prima zo en ik ga hem niet later zijn fles geven dan 19u..Hij ligt sochtends vrolijk te brabbelen en kan blijkbaar heel goed 12 uur lang zonder eten Succes!