Hoi Mirjam/ Saskia, Allereerst super dat jullie dit doen! Heel fijn om zo een deskundig iemand te kunnen raadplegen. Ons zoontje is bijna 9 maanden en krijgt nog bv op verzoek, dit komt neer op 5 voedingen overdag en 1 of meer voedingen in de nacht. Dit ging prima, tot afgelopen maandagmiddag. Op mijn werk voelde ik al een zere, harde plek in mijn linker borst. Eigenwijs als ik was, niet meer gekolft maar naar huis gegaan, want daar zou mijn zoontje weer kunnen drinken. Hij kreeg er bijna niets meer uit en heeft me met zijn twee ondertandjes tot bloedens toe gebeten (eigen schuld, ik bleef aanbieden omdat ik de harde plek er uit wilde hebben...) Dinsdag een rode, harde plek in mijn borst en verhoging (38.0) Omdat dit mijn werkdag was, mijn zoontje toch naar mijn schoonmoeder gebracht en zelf op de bank gekropen. Regelmatig gekolfd maar de opbrengst was magertjes, ongeveer 50 ml per keer waar ik normaal 200ml kolf. 's Avonds goed warm gedouchd en gemasseert, daarna zoonlief slapend laten drinken. Daarna had ik het idee dat de plek weg was. Alleen is mijn productie in beide borsten nu flink terug gelopen. Ik ben nu aan het kolven want als ik meneertje aanleg bijt hij vrij snel omdat hij niet genoeg krijgt en hij gewend is aan een flinke stroom melk. Gelukkig heb ik een redelijke voorraad in de vriezer dus dit is geen probleem. Maar nu mijn echte vraag, hoe krijg ik mijn productie zo snel mogelijk weer op peil? En ook weer geen overproductie, want ik wil niet nog een keer een borstontsteking... Alvast bedankt voor het lezen en meedenken. Groetjes Joleen
Hoi. Dank je voor je compliment. Je ziet vaak na een borstontsteking dat je productie terug loopt. Blijft je zoontje aanleggen voor zijn voedingen. Hij zal nu misschien ook wat vaker willen drinken omdat je productie is terug gelopen. Vooral aanleggen, want je borsten worden dan juist gestimuleerd om te drinken. Kolf tussen je voeding door af. Lege borsten geven namelijk het seintje af om melk aan te maken, volle borsten niet. Hoe vaker je ze leeg maakt, hoe meer ze gestimuleert worden om melk aan te maken. Gun jezelf even de tijd om je productie weer toe te laten nemen. Zoalng je zoontje blijft groeien, plassen en poepen, krijgt hij voldoende melk binnen. Groetjes Saskia