BV en onwijs snel doorslapen? Mag dit?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Marit80, 2 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Beste Ilse,
    Misschien een 'luxe-probleem', maar ik zou graag advies van je krijgen over het volgende:
    Mijn jongste dochter is nu 3 weken oud, krijgt BV op verzoek en dat loopt allemaal prima. Nu slaapt zij al bijna een week door, dwz van 23.30 tot 8 of 9 uur! Voor mij natuurlijk wel lekker maar ik vraag me af of ik haar eigenlijk niet wakker zou moeten maken? Ze weegt nu ongeveer 4900 gram (was 4660 gram bij haar geboorte). Overdag slaapt ze ook redelijk veel: ze slaapt sowieso na haar eerste voeding weer tot een uurtje of 13... Ze eet dan ongeveer 8.30, 13, 16.30, 20 en 23.30, alhoewel ze tussen die laatste 2 voedingen wel regelmatig even komt clusteren.
    Wat denk je, gewoon naar haar 'luisteren', dus laten eten en slapen als ze dat wil, of moet ik toch ingrijpen en haar vaker voeden?
    groetjes en alvast bedankt!
    Marit

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Marit,
    Hoe gaat het nu bij jullie?
    Door de feestdagen en wat familiare zaken is het beantwoorden er een beetje bij ingeschoten, sorry.

Als ik je verhaal zo lees dan krijg ik er een dubbel gevoel bij. Wel fijn dat je je nachtrust kunt pakken maar toch maak ik me wat zorgen over de hoeveelheid voedingen die ze krijgt.

Als je nagaat dat een kindje de eerste 3 maanden tussen de 90-200 gram per week moet aankomen dan zit je daar nog net niet aan. Mijns inziens mag er dus wel wat meer voeding in.

Wij hanteren de richtlijn dat de eerste periode (3 maanden maar dat verschilt per kindje) er minstens 8 voedingen per 24 uur gegeven worden en dat er 1 keer maximaal 6 uur doorgeslapen mag worden.

In jullie situatie zou ik zeker overdag haar elke 2 - 3 uur wekken voor een voeding.

We zitten nu natuurlijk al wel weer wat verder in de tijd. Ik ben erg benieuwd naar haar gewicht nu. Hoeveel pals en poepluiers, etc.

Succes

Ilse

3. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hoi Ilse,
    Ondertussen weegt Iris een kleine 5300 gram (vandaag naar het CB geweest), dus dat is volgens mij wel in orde... Ze is in de tussentijd ook wel wat vaker 's nachts voor een voeding gekomen dus die paar keer doorslapen van 8 a 9 uur waren denk ik toevalstreffers ;). Een uurtje of 6 a 7 redt ze nog wel. 8 voedingen drinkt ze de ene dag wel en de andere niet, moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo erg tel want soms wil ze na een uur alweer drinken en weet ik niet of ik dat als nieuwe voeding of nog behorende bijd e vorige voeding moet tellen.
    Maar goed, ze komt aan en plast naar mijn idee ook voldoende dus ik ga haar maar niet wakker maken.. Ze heeft namelijk al veel moeite om in slaap te komen.
    Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
    groetjes, Marit

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Marit,

Nou als ik je verhaal zo zie denk ik dat het helemaal goed gaat bij jullie. Ga fijn zo door en blijf vooral genieten!

Ilse

Deel Deze Pagina