kdv/ritme

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Matrix, 9 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Matrix

Matrix Actief lid

11 sep 2006
    161
    0
    0
    Ik maak me toch enigsinds zorgen om mijn kindje van net 5 maanden en 2 weken.

Sinds twee weken verblijft zij op het kdv (ochtend) in het begin was het helemaal niet drinken via de fles maar inmiddels gaat dat goed.
    Alleen wil ze daar niet slapen, hooguit half uurtje, niet in bed maar in de box ! Voor mij is dat absoluut ''not done'' want slapen hoort in bed en spelen in de box.

Is het normaal dat je kindje ineens een heel ander ritme krijgt in haar behoefte aan mm en ook het slapen wanneer ze naar het kdv gaat ? Het is een combinatie vraag, over bv/ritme algemeen.

07:00 bv
    11:00 kdv 150 cc

Bij thuiskomst leg ik haar aan om 13:00 omdat ik niet kolf op het werk, soms lukt dat, soms is ze zo moe dat ze praktisch niets drinkt. Gisteren heb ik op de zaak de druk er af moeten halen omdat 1 borst volliep.
    Ik had zelf het idee dat ze ook minder was gaan drinken omdat ze echt maandag vreselijk vermoeid was....en daar maak ik me dus echt zorgen over. Ik ben van mening dat zij haar rust en regelmaat echt nodig heeft.

Dan komt ze meestal tussen 15/16:00 uur.

En voorheen ging ze 18/18:30 naar bed en kreeg ze nog een slaapslok en maakte ik haar om 22:00 weer wakker voor de laatste voeding. Maar sinds ze naar het kdv gaat wil ze maar moeilijk gaan slapen in de avond, blijft zeuren en drammen, tot meestal uur of 22:00 maar is echt vreselijk vermoeid van de dag. Dus heb het idee dat het zo van kwaad tot erger gaat worden en ik straks in zo'n cirkeltje gaat belanden.

Nu komt ze ook weer in de nacht om meestal 03:30.
    Terwijl ze voorheen doorsliep vanaf aantal weken oud tot 05:00/06:00

Ik weet dat het best mee valt hoor 1x per nacht maar mijn grootste zorg is het té vermoeid zijn om eigenlijk ''normaál'' na een voeding ook even op te zijn zoals gebruikelijk was. Zie haar binnen het half uur al weer oogjes wrijven etc. Dan heb je de neiging om haar gelijk weer naar bed te doen, maar doe je daar dan weer goed aan ?

Dus heel het ritme ligt in de war.
    Is dit normaal en hoe lang kan dit over het algemeen duren.

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

Zowel voor jou als voor je dochter is het omschakelen. Een nieuwe omgeving, andere geluiden, drukte etc vraagt enige aanpassing. Het mooiste zou zijn als je probeert daar zelf ook soepel mee om te gaan. Dat ze soms om 13.00 niet wil drinken lijkt mij logisch. Ze heeft immers rond de klok van 11.00 nog voeding gehad. Dit zou dan betekenen dat je toch moet afkolven. Of thuis of al eerder op het werk. Ook om je melkproduktie in stand te houden.
    Wat betreft het slapen: als jij echt wil dat ze niet in de box slaapt moet je dat met het kdv bespreekbaar maken. Ze zullen daar dan op in moeten springen. Wil ze dat daar echt niet zul je samen een keus moeten maken wat het beste voor je dochter is. Oververmoeid zijn heeft niemand wat aan. Dat ze nu snachts weer komt kan te maken hebben met een ander ritme, maar kan ook een fase zijn. Veel kinderen krijgen zo'n periode terwijl ze eerst goed doorsliepen.
    Mijn advies is voor de dagen dat ze thuis is op vaste dagdelen naar bed te doen. Zo krijgt ze thuis in ieder geval haar structuur.

Ilja

3. Matrix

Matrix Actief lid

11 sep 2006
    161
    0
    0
    Bedankt Ilja,
    Denk ook dat het kwestie van wennen is, ze moet in een ander ritme komen. Tel daarbij misschien een sprongetje op of tandjes die doorkomen en je hebt een bak ellende ;)

Ze heeft vandaag wel weer goed om 13:00 gedronken, dat deed ze vorige week eigenlijk ook wel behalve maandag en gisteren minimaal, met het feit dat ik maandag erg van haar schrok zoals ze eruit zag, maakte ik me dus zorgen. Misschien moet ik het wat meer loslaten.

Ben met leidsters al diverse malen in gesprek geweest hoe ik erover denk. Nu heb ik afgesproken dat wanneer ik haar breng, IK haar op bed doe leggen. Al slaapt ze dan niet, kletst ze, ze valt wel even weg en ligt dan langer in een rustige omgeving dan dat ze haar in de box laten liggen.
    Ongeveer een uur / 5 kwartier, zien of dit gaat helpen dat ze wat fitter gaat worden en haar ritme thuis weer wat kan aanpassen hierop.

De dagen dat ze thuis is, ze gaat ma tm vrij de ochtenden naar het kdv, dus enkel het weekend. maar dan op vaste tijden ? Hoe moet ik dat bij een kindje van 5 maanden zien over een dag ?

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Bijvoorbeeld nadat ze smorgens uit bedje komt (en dan afhankelijk hoevaak je haar op bedje legt) Kun je ervoor kiezen om haar eind van de ochtend op bed te leggen en dan eind van de middag nog een keer.
    Of juist alleen maar van bijvb.11.30 tot een uur of drie. (mits ze dit willen)
    Maar zo bedoel ik een beetje met een ritme creeren. Ik had niet begrepen dat ze 5 dagdelen naar het kdv gaat, maar het lijkt mij voor je dochter dan goed om overdag een beetje dat ritme vast te houden.

Ilja

5. Matrix

Matrix Actief lid

11 sep 2006
    161
    0
    0
    Sinds laatste 2 dageen gaat het zo, het is nu nog even zoeken natuurlijk, maar ze is meestal rond 7:00 uur dus wakker, ik leg haar daar (KDV) dus zelf op bed om 08:00. Dan ligt ze tenminste in een rustige omgeving(geen prikkels), vaak uur of wat langer.
    Dan blijft ze volgens mij op tot ik haar half 1 kom halen. Thuis krijgt ze toch nog voor ze gaat slapen een slok. Dan is het ritme nu 15:00 wakker,(ze slaapt dan dus 2 uurtjes) weer een voeding dan hou ik haar maar tot 16:00 even op, omdat ik zie dat ze nog niet goed is uitgerust, dat pikt ze soms wel soms niet, wanneer wel dan blijft ze nog een 3 kwartier in de ruststand ;) en dan gaat ze weer uit bed, tot ligt er aan hoe uitgerust ze is, maar voor 19:00 wil ik haar weer in bed en slapende hebben. Is dit misschien toch te veel van het goede, wil ik haar te veel tot rust hebben denk ik dan ? Gisteravond heeft ze van 18/19:00 echt een huiluur gehad, maar is daarna gaan slapen. Heb haar om 22:00 weer wakker gemaakt voor haar laatste voeding, maar vond haar toen wel erg ongeduldig en mopperig. Toen dacht ik anders eens proberen om door te laten slapen en laatste voeding weg te laten, maar ik vind haar eigenlijk nog voor haar leeftijd te klein om dat te doen, ze is nu eindelijk net 6 kg denk ik, volgende week naar CB zal dat anders eens overleggen. En toen kwam ze vandaag weer sinds een week gewoon weer eens de 1e keer om half 6 in de ochtend. Dus niet te hard roepen maar ik denk dat we misschien baat hebben bij het haar zelf naar bed brengen op het KDV ! Alleen is het nu natuurlijk even afwachten of ze zo wel om 07:00 weer uit zichzelf wakker gaat worden, anders moet ik haar wakker maken.

Wat ik nog vergat te zeggen is dat ik haar als het ware ''aftank'' voordat we van huis gaan zodat beide borsten goed leeg zijn en zij haar buikje goed vol heeft. Vandaar dat ik niet hoef te kolven normaal gesproken ook niet om het op peil te houden. Want ze ligt nog voldoende aan de borst op een dag, dat komt omdat ik die extra zogezegd ''slokjes'' ben gaan toepassen, dat werkte prima voor haar.

Ik ben erg van de rust en regelmaat, omdat ik dacht dat het juist goed voor haar was, maar ik krijg het idee dat mensen die hun kindje juist overal mee naar toe sjouwen en doen een veel makkelijker kind hebben dan ik. Zo heb ik bijv. een uitnodiging voor een verjaardag die iets uitgebreider gevierd gaat worden door die persoon en nu kan ik geen oppas krijgen, dit is 's avonds, ik zou haar nóóit meenemen naar zoiets omdat ik van mening ben dat ze gewoon in haar bedje behoort te liggen.
    Slapen in de kinderwagen doet ze nl. ook nooit, dus dan doe je dat ook al niet gauw natuurlijk, haar meenemen, anders zou het weer anders zijn.
    Of zeg je gewoon eens uitproberen als ga je maar eventjes dat ze gewoon uurtje / max 2 uurtjes later gaat slapen ? Ik vind dat moeilijk vooral nu ze zo moet wennen aan alles en nog wat....misschien denk ik te moeilijk en moet ik het dus wat meer laten gaan. Maar wat ik eerder zei er is mij min of meer zo gehamerd op dat slapen in het begin door het CB dat het lijkt dat ik me daar blind op aan het staren ben.

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als eerste wil ik je even zeggen dat je het hardstikke goed doet. Als jij (jullie) vinden dat rust en regelmaat belangrijk is en je merkt dat je dochter daar goed op reageert is het toch prima.
    Echter soms (en dat zul je ook merken) moet je toch van bepaalde dingen even afwijken. Maar zoiets kost tijd en energie. Probeer voor jezelf te denken een keer anders is ook niet erg. En hopelijk vind je dochter dat ook niet.

Als de Bv zo goed gaat met tussendoor de slokjes geven moet je dat fijn zo houden. Ook het ritme van het slapen. En sommige kindjes hebben gewoon even een huiluurtje nodig.

Wat betreft het feestje.....je zou kunnen overwegen om je dochter een paar uurtjes in een campingbedje te leggen. Echter je moet hier zelf ook achter staan anders heb jezelf ook niets aan het feestje. voor hetzelfde geld gaat het hardstikke goed en slaapt ze thuis dan zo weer verder.

Ilja

7. Matrix

Matrix Actief lid

11 sep 2006
    161
    0
    0
    Ik heb het idee dat het nadeel van rust en regelmaat = dat wanneer je maar enigssinds afwijkt je een overstuur kind hebt, wat nergens aan gewend is, dat blijkt wel zo nu en dan.

8. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Zoals zo veel dingen..er zitten altijd voor en nadelen aan vast.

Ilja

Deel Deze Pagina