Beste voedingsdeskundige, Mijn zoon van 4 maand oud is een flinke beer van 8 kilo (69 cm?). Hij slaapt al sinds 2,5 maand oud de nacht door (12 uren lang, van 19.30 tot 07.30). Daarom krijgt hij ook al sindsdien maar 4 flessen van 210/7. Nog nooit van zijn leven heeft hij een bodempje in de fles gelaten, maar ook heeft hij nog nooit gehuild van de honger (alleen kwam hij dus zijn eerste weken in de nacht door èèh èhh te doen, je weet wel, haha). Maar goed, hij heeft ook reflux, waardoor ik zijn flesvoedingen vanaf 1 maand oud moest gaan verdikken met johannesbroodpitmeel. Ook om die reden denk ik dat hij niet echt honger heeft als ik de fles geef, want dat verteert langzamer, zo'n 'dikke' fles. Toch drinkt hij de flessen allemaal met plezier leeg. Maar nu schuift hij zijn schema omdat hij langer wakker kan zijn, maar nog wel evenlang slaapt na elke voeding, waardoor hij als volgt de flessen krijgt: 08.00 210/7 met 4,5 schepje jbpm 2,5 uur lang wakker, waarna 2 uur slapen dus volgende fles is om: 12.30 210/7 met 4,5 schepje jbpm 2 uur wakker, waarna 2 uur slapen dus volgende fles is om: 16.30 210/7 met 4,5 schepje jbpm Hierna wil hij niet meer slapen maar hij redt het maar net tot 18.45. Daarna is het krijsen geblazen omdat hij zó moe is. Hij krijgt dan toch nog maar een fles 18.45 210/7 met 4,5 schepje jbpm omdat hij nog maar 720 cc gehad heeft die dag en écht op bed moet rond deze tijd omdat hij echt niet meer wakker kan blijven (dit slaapje slaapt hij ook meteen die 12 uur toch de volgende dag 07.30. Ik wil hem koste wat kost NIET wakker maken in dit slaapje voor zijn laatste fles, vandaar dat ik die toch van tevoren maar geef, zo kort op die andere). Hij drinkt die fles met veel gepruttel en geworstel, duidelijk niet echt zin erin, maar het is net alsof hij zich niet kan bedwingen en het toch maar drinkt. Dit duurt dan vaak ook dik een half uur. Maar de laatste tijd merk ik dat het zo lang gaat duren dat ik denk; laat maar zitten. Maar 3 flessen van in totaal 720 cc lijkt me erg weinig voor zijn leeftijd en gewicht. Toen bedacht ik me, kan ik die laatste fles niet laten vallen voor een potje groente? Ik weet zeker als ik rond 18.00 uur wat groente aan hem geef (als hij lijkt op zijn zus eet hij meteen de eerste keer een potje leeg) dat hij die avondfles HE-LE-MAAL niet meer wil. En ik denk ook wel dat hij die 12 uur er gewoon op gaat slapen. Maar is 720 cc's voldoende voor zijn gewicht en leeftijd? En hoeveel groente 'moet' hij daar dan bij krijgen? 100 gram of dan toch 200 gram als het een fles zal gaan vervangen? Sorry voor het hele verhaal, maar wou het toch even goed toelichten
Hallo, 700-800 ml opvolgmelk per 24 uur kan wel hoor. Wanneer hij meer zou willen kan je nog wat meer geven (tot 1 liter). Het belangrijkste is dat je zoontje het er goed op doet, goed groeit en tevreden is. Qua groente en fruit kan je langzaam gaan kijken hoe het gaat. Nog geen grote hoeveelheden, paar hapjes, (zodat de melk niet minder wordt qua hoeveelheid). Maar meer om je zoontje aan een andere smaak/structuur te laten wennen. Groetjes Angelique
Ha Angelique, Dank voor de snelle reactie. Fijn dat 720 ml genoeg zou kunnen zijn. Je schrijft dat hij maar een paar hapjes hoeft te eten 'zodat de melk niet minder wordt qua hoeveelheid', maar mijn doel is juist dat het de laatste fles in de avond gaat vervangen die hij nu zo moeizaam drinkt. Dus het lijkt mij juist dat ik moet zorgen dat hij méér dan een paar hapjes gaat eten, omdat de hoeveelheid melk die hij drinkt een stuk minder (230 cc!) zal gaan worden omdat ik die laatste fles dan niet meer zal geven om 18.45. Die gaat namelijk zo verschrikkelijk moeizaam dat het me beter lijkt om die gewoon te gaan schrappen en te gaan vervangen door gepureerd avondeten, in dit geval alleen nog groente natuurlijk. Denkt u dat 100 gram groente qua vulling voor de nacht die fles van 230 cc kan gaan vervangen? En mag hij al biogarde?
Hoi, Beneden de 6 maanden is het nog niet de bedoeling dat een kindje al zoveel groente en fruit krijgt dat hierdoor een fles komt te vervallen. Tot 6 maanden heeft een kindje ook nog niet perse vaste voeding nodig. Mocht je kindje met 700 ml melk nog wat meer willen, kan je beter meer melk geven. Want dit mag hij gewoon hebben. Biogarde kan je ook nog even mee wachten, tot 7 maanden. Groetjes Angelique
Wederom dank voor de reactie. Ja, het is hier een beetje omgekeerde wereld. Hij heeft eigenlijk geen animo meer voor die laatste fles. Komt denk ik ook van de machtigheid van zijn flessen met zo enorm veel jbpm. Dan is drie uur ertussen gewoon niet genoeg om hem genoeg trek te laten hebben. Maar later op bed doen dan 19.15 heeft ook geen zin want dan gaat hij onwijs krijsen. Dus vandaar dat ik dan denk ik maar groente ga geven in plaats van die fles. De laatste twee dagen laat hij ook gewoon 80-100 cc van die fles staan. Vandaar dat ik het idee had gevat dat hij meer binnenkrijgt als ik hem zo'n 125 mg-potje groente ga geven. Als hij op mijn dochter lijkt eet hij dat meteen ook helemaal op, haha. Of zou u dan toch adviseren beter zoveel mogelijk van die laatste fles erin te krijgen? Dat is nu maximaal 140 cc. Is het trouwens ook niet raar dat hij minder lijkt te gaan drinken in plaats van meer naarmate hij ouder wordt? Ik denk dat hij misschien ook de doorstroom van de fles te langzaam vindt door de jbpm maar ik kan niet nog een speen groter want ik zit al op speen 3, en een papspeen is weer echt véél te groot.
Hoi Jessmin, Het kan best zo zijn dat het drinken van de fles je kindje nu wat meer moeite kost. Misschien kun je aan een van de flessen ook pap toevoegen en deze met een lepeltje geven? Is iets minder JBPM toevoegen misschien ook een optie? Zolang je kindje ongeveer 700 ml melk drinkt zit je goed, het maakt dan niet uit of dat over 3 of 4 voedingen verdeeld wordt hoor. Groetjes Eveline