Ik ben wel toe aan wat anders maken dan alleen maar groente en aardappel en soms wat gehakt. Mn dochter lust geen potjes, dus ik wil zelf iets maken met rijst en kip. Maar ja, alle kant en klare sauzen natuurlijk echt zooi. Goed genoeg voor mezelf, maar niet voor een baby Iemand een recept voor een sausje? Tomatensaus al gedaan, (nog) geen succes. Dus ik zoek echt iets anders.
waarom een sausje eigenlijk?? Hier aten ze gewoon rijst mer groenten en vlees zonder saus. Evt klontje boter door de rijst.
Ze heeft nog nooit rijst gehad. Beetje bang dat ze zich verslikt ofzo en met een sausje glijdt het wat makkelijker, haha.
Nee joh...dat is hier altijd prima gegaan. Ik zou echt zoveel mogelijk pure producten en losse ingrediënten aanbieden ipv gelijk met sausjes te beginnen.
Wij doen vaak kip in braadzak met groente in de oven. Geen olie of boter en dan komt er wat sap af van de kip en groente. Hiervan doen we een beetje over de rijst
wist je dat ze zich zo juist sneller kan verslikken? Door het puur te geven merkt ze de textuur. geef je stukjes in een sausje, dan gaat het de keel in voordat ze door hebben dat er stukjes in zitten. Van gewoon stukken geven leren ze ook goed bijten/kauwen. Ze kokhalzen dan misschien wel, maar de kokhalsreflex zit voor in de mond. Verslikken gebeurt juist achter in de keel.
Pompoen met couscous gemaakt in eigengemaakte (zoutloze) bouillon is hier een groot succes. Ook leuk bij rijst: rundergoulash Geroosterde groentes (ui, aubergine, courgette, paprikamix, (allemaal 1 stuks in groffe stukken) olijfolie, 1teentje knofloo (fijngesneden), 400gram bliktomaten en 4dl bouillon (zoutloos!) De groentes doe je in een braadslee in de oven op 200graden met olijfolie en knoflook erover, ongeveer 20-25min. Halverwege even omdraaien en blijven opletten dat ze niet verbranden. Vervolgens in een pan de tomaten en bouillon samen met de groentes ong 20 min zachtjes laten koken. Daarna pureren en je hebt een heerlijke, niet standaard, tomatensaus. Er zijn ook leuke simpele currys te maken
Ik gebruik nooit kip omdat het dan inderdaad zo'n droge hap wordt. En anders doe ik er wat zachte geitenkaas door.