Zoon 8 dagen oud, bijna geen voeding meer

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Elmo, 29 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

#1 Elmo, 29 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2009
    Hoi Ilse,

21 december is via een ks onze zoon geboren.
    Het happen vond Stijn moeilijk en in het zh viel hij meteen al flink af. De 3e dag mocht ik naar huis. Daar doorgegaan met bv en mocht van de vk stoppen met bijvoeden (deden ze in het zh). Toen zijn temp. zakte en hij moeite kreeg deze goed te houden weer wat bij gaan voeden, dit kon gelukkig met afgekolfde bv.

Het happen ging nog steeds moeizaam, kapotte tepels en dus gestart met tepelhoedje. Nu bleek dat hij weer aan het afvallen was of maar weinig tot niks bijkwam.
    Nu dus meteen weer gestopt met tepelhoedje maar ik hou een ontevreden kindje na ruim een half uur voeden.
    Ik bied beide borsten aan, geef in wisselende houdingen bv, kolf tussendoor en geef dat eventueel daarna nog.

Sinds vandaag lijkt de voeding ontzettend terug te lopen. Ik heb vanavond in zo'n 40 min tijd maar 30 cc gekolft terwijl ik gisteren in zo'n 7 min. 50 cc had.
    Vandaag heeft hij dus praktisch alleen maar kv gehad...ik baal zooooo enorm!
    Ik heb een elektrische kolf, doe zo ontzettend mijn best maar het lijkt gewoon maar niet te lukken :(

Heb ik iets gemist...kan ik nog iets doen...of is het echt al einde oefening?

Elmo

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

De voeding loopt inmiddels weer.
    Elmo

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Elmo,

Super te lezen dat de voeding intussen weer loopt. Wat je beschreef is echt iets wat vaak wordt gezien rond de 8-10 dagen.
    wat goed van je dat je zoveel bent gaan kolven! Dat heeft zeker geholpen.

Na een dag of 10 gaan veel kindjes regelen en komt het weer goed maar al met al geeft dat wel heel veel onzekerheid.

Als je weer twijfelt over de productie dan is het goed om het principe in je achterhoofd te houden. Vraag en aanbod. Hoe meer je vraagt hoe meer je aanmaakt. Als je twijfelt over of je voldoende hebt, zorg voor meer vraag (hetzij door vaker aanleggen, of door vaker kolven) dan wordt er na enige tijd meer melk gemaakt.

Hopelijk blijft het goed gaan bij jullie.

Succes

Ilse

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Alsnog bedankt Ilse!

De bv bleef stroef lopen, veel pijn aan de linker kant, matige productie links...werd er gek en onzeker van.
    We hebben een lactatiekundige ingeschakeld. Ze heeft telefonisch zeer bruikbare tips gegeven en is uiteindelijk alsnog langsgeweest (we bleven gewoon tobben, niet te geloven).

Nu gaat het echt weer goed! Ik kan weer in alle houdingen voeden (dat ging links echt niet, zo'n pijn). Het bleek echt aan het "hap" gedrag van Stijn te liggen.

De productie is links nog steeds lager dan rechts maar eigenlijk hebben we daar geen last van. Wat hij nog extra wil drinkt hij uit rechts. Eigenlijk biedt ik links wel altijd aan, zodat die gestimuleerd blijft. Ik kolf hem soms ook nog even extra, om hem wel goed op gang te houden.
    Ik hoop dat de perikelen nu voorbij zijn zeg...wat een gedoe is het geweest.

Vorige week vrijdag is ze geweest en vandaag belde de LK zowaar om te vragen hoe het ging! Nou, we waren beide erg verrast over deze actie! Super toch!

Groetjes Elmo

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Elmo,

Super zeg dat het na wat tips uiteindelijk is gelukt. Zo zie je maar, soms is het echt nodig dat er iemand echt even meekijkt. Dan zie je soms ineens wat er scheelt. Daar kan telefoon en mail echt niet tegenop.

Maak je geen zorgen over de iets mindere productie links.
    Bijna alle vrouwen hebben een "chocolade borst" en een gewone die dan wat minder produceert. Geen probleem. Uiteindelijk gaat het erom of er genoeg gemaakt wordt. Er zijn zelfs genoeg vrouwen die volledig op 1 borst voeden. dat is het mooie van "Vraag en aanbod"

Succes verder en geniet van je mannetje

Ilse

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Je hebt prive verdrietige dingen aan je hoofd, je hebt het altijd zo druk en toch reageer je dan toch weer eventjes, super!
    Dank je wel!
    Elmo

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Thanks!

Ilse