Dag! Bedankt voor het lezen van mijn vraag en het beantwoorden. Onze zoon is morgen 2 weken oud. Ik geef borstvoeding en gelukkig gaat dat goed. Ik heb geleerd hoe ik moet aanleggen (ook gecheckt door lactatiedeskundige) en gezien zijn luiers en aankomen qua gewicht, krijgt hij genoeg binnen. Het probleem is dat sinds zijn geboorte, hij zooo vaak wil drinken. Om de anderhalf of 2 uur. Op zich vind ik dat niet zo erg, want ik weet dat pasgeborenen vaak moeten drinken. Als hij dan tussen de voedingen in maar sliep of gewoon een beetje rustig was. Maar dat is hij dus zelden. Hij huilt eigenlijk constant (hard) en likt daarbij op zijn handen. Ook maakt hij enorme sabbelgeluiden, en zoekt naar een tepel bij wie hem ook vasthoudt. Zijn gedrag daarbij zou ik bijna als spastisch willen omschrijven. Hij draait wild met zijn hoofdje, schudt ermee, en ademt heel erg snel. Hij begint te maaien met zijn armpjes en beentjes. Ook als hij dan eindelijk in slaap is gevallen, begint dat gedrag ineens weer. En dan 10 minuten daarna is hij weer klaarwakker en begint alles weer van voren af aan... Dit kan zo 6 uur achter elkaar doorgaan tot hij uiteindelijk dan toch echt in slaap valt. Het enige wat hem rustig krijgt, is als ik hem aan de borst neem. Ik ben nu alleen de uitputting nabij. Ik slaap nauwelijks, zo'n 4 uur per nacht (en niet aan 1 stuk) en overdag niet. Ik heb sinds de bevalling 2 keer kunnen douchen en ben 1 keer buiten geweest. Als we gaan eten, moet mijn man mijn eten in stukjes snijden en aan mij voeren, want ik ben dan weer borstvoeding aan het geven.. Onze zoon valt overigens alleen in slaap als hij naast mij ligt, dus zijn ledikant is tot nu toe ongebruikt. Mijn vroedvrouw (hebben we hier in Belgie in plaats van kraamhulp) zei dat het dan misschien om fysiek contact ging. Daarom heb ik een draagdoek gekocht, daarin is hij ongeveer een uur stil. Voor inbakeren geldt hetzelfde. De vroedvrouw zegt dat het allemaal doodnormaal is en dat ik gewoon geduld moet hebben. We hebben ook een fopspeen geprobeerd ook al mocht dat eigenlijk nog niet. Maar die houdt hij maximaal 1 minuut binnen en spuugt hem dan bijna verontwaardigd uit, om het weer op een gillen te zetten. Sommige mensen noemen termijnen van 6 weken tot 3 maanden tot dit over zou zijn. Als ik dat hoor, word ik gek, want dan ben ik nu al aan het worden. Ik lijk wel een zombie en huil samen met de baby en vraag me af wat ik verkeerd doe. Het is toch niet normaal dat zo'n kleintje urenlang huilt en niet verzadigd lijkt? Elke keer neemt hij weer de tepel (ik voed beide borsten trouwens) en na zo'n 20 minuten merk ik dat hij gaat sabbelen i.p.v. zuigen. Alleen als ik hem dan weer losmaak, gaat hij krijsen en daar gaan we weer... volgens mij denken de buren dat wij hem mishandelen ofzo. Oh ja, ik heb ook van sommige mensen het advies gekregen om hem te laten huilen, maar dat kan ik echt niet over mijn hart verkijgen. Ik denk niet dat hij mij aan het manipuleren is, daar is toch hij te jong voor? En bovendien is het huilen niet te negeren, zo hard is het, en zo hulpeloos ziet hij er dan uit als hij zo wild doet.. Help! Zijn het krampjes? Wat doe ik daaraan? Kan er een andere oorzaak zijn? Moeten we naar de dokter om een en ander te checken? Is het misschien mogelijk dat mijn melk niet voedzaam genoeg is? Mijn oma had dat, net als 2 kennissen van mij. Kan ik beter overstappen op (gedeeltelijke) flesvoeding? Sorry voor het lange verhaal en dat het misschien warrig omschreven is allemaal, maar ik kan niet zo helder meer denken. Op dit moment is hij bijna anderhalf uur stil, en eigenlijk ben ik al weer bang voor het moment dat hij wakker gaat worden. Een moeder die erg moe is..
Heel erg bedankt voor je uitgebreide PB! Zodra ik wat meer tijd heb, zal ik erop antwoorden. Maar alvast bedankt voor de moeite, ik heb er zeker wat aan.