Hallo, Mijn dochtertje van ruim 6 maanden heeft altijd al last gehad met haar ontlasting. In het begin veel kramp gehad en op advies lactulose aan elke fles toegevoegd. Toen ging het redelijk. 1 keer in de 3 á 4 dagen had ze een poepluier, waar ze dan ook de hele dag van uit haar doen was. Lactulose afbouwen ging niet, daarom naar de dokter. Hij schreef forlax voor. Dit kreeg ze vanaf 3 maanden. Ze had toen 1 poepluier per 3 dagen. Ondanks de ontlasting raadde het CB mij aan toch rijstebloem in de pap te doen, omdat ze ´s nachts nog wakker werd. Vanaf toen sliep ze door en met voldoende forlax (1 zakje per dag) bleef de ontlasting hetzelfde, dus 1 keer per 3 dagen. Na een poosje dacht ik de forlax af te bouwen, maar de ontlasting werd meteen weer hard. Daarom weer naar de dokter met de vraag of dit normaal is. Hij zei dat veel baby´s dit hebben en ik gerust door kan gaan met de forlax, omdat dit geen kwaad kan. Toen ze ongeveer 5,5 maand was ging het ineens een stuk beter. Ik hoefde niet meer een half uur met een huilend kind te lopen voor de ontlasting kwam. Ze deed het gewoon in de box of op bed en ze deed het ook vaker (om de dag). Met 6 maanden ben ik begonnen met fruit en groenten. Langzaam opbouwen. Nu is de ontlasting weer erg hard en ze heeft er weer veel last van. Het gebeurd dat ze 2 dagen uit haar doen is, ik hoor dan ook dat ze elke keer aan het drukken is. Uiteindelijk komt de thermometer er aan de pas en dan komt er soms wat uit, soms hard, maar soms ook hele normale ontlasting (ook dat krijgt ze er dan op één of andere manier niet uit). Heel fustrerend! Ik geeft haar 1 zakje forlax per dag Roosvisee laxo Zonnebloemolie door haar eten Ik let er op welke groenten en fruit ze krijgt Ze krijgt al een week geen rijstebloem meer. En nog wil het niet en blijft ze er last van houden. Sorry voor mijn lange en uitgebreide verhaal, Maar ik wil graag weten wat ik nu het beste kan doen. Alvast bedankt, Hartelijke groet, Henriette
Hallo Henriette, Het komt veel voor dat kindjes met gevoelige darmpjes hardere ontlasting krijgen bij de introductie van bijvoeding. Je kunt het beste meerdere dagen achter elkaar hetzelfde voedingsmiddel aanbieden in oplopende hoeveelheid, dan kunnen de darmpjes rustig wennen. Groeten Eveline