De titel zegt het al: Ik vraag me af waarom een kindje onder de 1 jaar, wel yoghurt mag eten, maar geen koemelk mag drinken. Kan iemand me dit uitleggen?
In yoghurt zijn door het zuurworden de eiwitten net als in kunstvoeding kleiner gemaakt, waardoor een kind minder moeite heeft ze te verdragen. Aangezuurde zuivel (yoghurt, kwark, biogarde, umer, karnemelk) kunnen met mate na zes maanden, bij geen allergiekans kun je na 9 maanden rustigaan met gewone koemelk (eerst aamgelengd) beginnen.
@dirksmama Thanks voor je reactie en uitleg! Ik was gewoon even nieuwsgierig naar hoe het nou zit. Momenteel geniet ze van de bio-volle-yoghurt, ze vind het echt heerlijk! Hier wel een kans op allergie dus durf nog niet naar de melk te gaan, maar hoop dat ze daar over een paar maanden net zoveel van smult!
Sowieso is melk tot een jaar nog de belangrijkste voeding. In moedermelk en flesvoeding zitten allerlei benodigde voedingsstoffen die koemelk niet bevat. Yoghurt is slechts bijvoeding
Voor kleine baby's is gewone melk belastend voor de nieren vanwege zout en eiwitten en hefet het onvoldoende voedingsstoffen. Het advies wanneer je over gaat naar gewone melk verschilt, sommigen zeggen mety 10/11 maanden, anderen na een jaar, en in Belgiƫ wordt nog veel langer dreumesmelk aangeraden.