Is dit te veel met bijna 8 maanden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Charlie007, 12 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hallo,

Vanmiddag kreeg ik de opmerking of mijn zoontje niet te veel kreeg toen ik hem 180 gr. warm eten had gegeven en hij daarna een half flesje opvolgmelk. Dit is zijn schema. Hij is volgende week 8 maanden.

07:30 - papfles 180/6 met 3 schepjes bambix
    10:30 - 150/200 gr. fruit en een flesje water van 100 cc
    12:00 - bijna 3 kwart boterham met een beetje margerine en smeerkaas en een flesje van 150/5

Momenteel krijgt hij tandjes en merk ik dat hij ten eerste snel te moe is om een hele boterham te eten en misschien toch ook pijn heeft bij het kauwen. Als hij echt weinig brood eet of te moe is geef ik een bordje pap van 150/5, is dat misschien niet een goed idee na een papfles in de ochtend?? te veel pap?

15:00 - flesje water van 100 cc en een broodkorst
    16:00 - 150/200 gr. warm eten en een flesje van 90/3 (als ik yoghurt geef komt hij s nachts dus voor voeding, soms al later in de avond...)
    19:00 - laatste fles 180/6 zonder pap.

Ongeveer 3 1/2 fles dus en vast voedsel waarvan de boterham nog niet zo goed gaat. Hij krijgt bambix voor 6 maanden. Wellicht kan hij al naar de 8 maanden variant en vervalt er dan weer een fles?

Hij zit namelijk qua lengte gemiddeld, denk nu zo'n 70 cm en denk wel 9 1/2 kilo, boven gemiddeld op de +1 lijn dus. Maak me een beetje zorgen, hij oogt niet te zwaar maar heeft wel een bolle toet en mollige beentjes en een breed rompje. Draagt maat 74 wat ruim maar goed zit. Maar verder geen dikke handjes of armpjes of zo.

Vind het jammer dat je dan tussen 6 en 11 maanden, juist in de tijd van veel voedsel verandering niet naar het CB mag vanwege bezuinigingen.
    Overigens geven zij een schema mee waarop staat dat hij in de ochtend een boterham met 150/5 fles mag en voor de lunch hetzelfde. Ik vind het zelf nogal vroeg op deze leeftijd. Maar ons zoontje zit nog niet eens goed en stevig en een hele boterham eet hij dus niet echt makkelijk op.

Misschien kan je mijn schema beoordelen en advies geven.

Bedankt,

Charlie

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Charlie,
    Dit is inderdaad een leeftijd waarbij veel verandert en kan mij voorstellen dat je dan met vragen zit.
    Tussen de 8-10 maanden is het advies om gemiddeld nog 3 flessen van 200 ml (180 ml water met 6 schepjes) per 24 uur te geven. Deze flessen kun je bijvoorbeeld als volgt verdelen over de dag: 's ochtends (evt. als pap), 's middags (bij een boterham) en 's avonds voor het slapen gaan. Tussendoor in de ochtend en in de middag kun je dan fruit/rooibosthee/sapje geven.
    Mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten.
    Groetjes Angelique

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Bedankt voor je antwoord. Yoghurt na de warme maaltijd kan dan gewoon erbij bij die 3 flessen van 180/6? Of is het dan verstandig om het flesje na de boterham te minderen naar 150/5?

Denk dat ik inderdaad sochtends pap ga geven met eventueel wat water en dan voor de lunch de boterham blijven proberen, of een fles en de boterham als tussendoortje om 15:00 uur, want dan eet hij er altijd meer van waarschijnlijk omdat hij dan is uitgerust..

't is wat dat moederschap...;)

Bedankt, Charlie

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Je mag gewoon de 3 flessen aanhouden van 180 ml water met 6 schepjes voeding. Daarnaast kun je een toetje geven hoor.

Groetjes Eveline

Deel Deze Pagina