Dag dames, Onze boulie is nu 7,5 maand maar heeft nog geen bijvoeding. Waarom niet? Het verergert de reflux. Een broodkorst, groenten of fruit; het maakt niks uit, op alles wordt gereageerd door meer onrust, krijsen en overstrekken. Het eten opzich ging goed van een lepeltje of de broodkorst bijv in de hand, alleen in de uren daarna gaat het mis.... Gelukkig lukt rijstebloem wel, bij pap gaat het weer mis. Nu vroeg ik me af wat nou voedingsmiddelen zijn die wellicht wel goed zouden kunnen gasn? Wil straks weer eens wat witte rijs proberen omdat rijstebloem wel goed gaat, geen zilvervlies omdat dat meteen weer zwaarder is. Misschien iemand nog tips? In principe is er geen man overboord want het is een boulie hoor, echt geen dun kindje,dus dat scheelt!!
Mij lijkt dat je bij de kinderarts vaak komt vanwege de reflux? Met hem/haar bespreken lijkt mij, of met een diëtist. Wat eet hij/zij nu dan? Want met 6 maanden is bijvoeding toch nodig?
Ja dat dacht ik ook. Bij mijn zoontje werd geadviseerd om juist wat eerder met vaste voeding te experimenteren, want dat komt minder snel naar boven.
Dat reflux minder wordt na vaste voeding is helaas niet altijd zo. Zoon van een vriendin moest echt oppassen met vaste voeding, ze zijn ook pas met 9 maanden gestart op aanraden van de kinderarts, en dan een heel beperkt dieet. Dit was toen hij 15 maanden was nog altijd zo. Hij kreeg bijvoorbeeld bijna geen fruit, omdat hij dan bijna stikte in het opkomende zuur de uren daarna hem te slapen leggen was ook echt gevaarlijk. Ze hebben alle leefregels toe moeten passen, terwijl hij als baby reflux in 'gewone' mate had. Met medicijnen en supplementen, zodat er geen tekorten ontstaan, doen zij nu verder.
Hier hielp vaste voeding ook niet, en wij begonnen gewoon met 6 maanden, dus niet extreem vroeg of zo. De juiste medicatie, dat hielp wel.. TS, hoe gaat het nu? Wellicht toch een beetje uitproberen wat voor je zoontje wel werkt, en wat niet? Ik weet niet of je bv of kv geeft, bij borstvoeding hoef je sowieso niet af te bouwen, en in het geval van kv zou ik zeggen, nog niet te snel gaan afbouwen qua flessen, hij kan de melk nu nog goed gebruiken.
Welke groentes heb je precies geprobeerd? Misschien heeft iemand nog een tip welke bij hun werkte? @ Cheryl, vanaf 6 maanden is bijvoeding wel gewenst idd. Kindjes zitten tot circa 9 maanden in een fase waarin ze meer open staan voor meerdere smaken, echter na 1 jaar (ik weet niet precies wanneer, dacht rond de 14 maanden) komen ze weer in zo'n fase. Onze jongste heeft er heel lang over gedaan om echt wat te eten. Dit was echter geen probleem. Ik verwacht dat het dus nu voor ts ook geen ramp is, maar je wil uiteraard wel dat ze bijvoeding gaan krijgen. @ hanneke/jolina, uit eerdere topics van ts weet ik dat ze rond de 4 maanden is gestart met veel problemen. Ze is toen juist gestopt. Rond 6 maanden is ze weer begonnen en weer veel problemen. Eerst was niet bekend wat de oorzaak was en is op oa mijn advies even volledig gestopt met bijvoeding. Vanaf dat moment hadden ze weer een tevreden dochter. Ts, hoe gaat het nu? Eerder je topic wel gezien, maar ik heb niet echt veel tips meer...
Owzo, had begrepen dat vanaf 6 maanden bijvoeding nodig was omdat borstvoeding of kunstvoeding dan niet meer voldoende was om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Mijn dochter wilt ook niet echt eten maar ben de 18de pas begonnen en ze is net 6 maanden. Ben nu maar hele zachte, waterige groenten gaan proberen. Ik ben af en toe wat te voorzichtig met mijn dochter, dat weet ik maar persoonlijk als ze zou gaan krijsen en overstrekken etc van bijvoeding en echt bij bijna alles dan zou ik toch ff overleggen met een arts. Maar ze is mijn eerste en het blijkt ook bijna altijd wat te zijn dus dan krijg je dat maar mij lijkt zoiets geen normale reactie op bijvoeding als het aanhoud.
Het is idd wenselijk om uiterlijk met 6 maanden te beginnen. Het is dus wel beter. Maar stel dat je met 6 maanden begint en je kindje weigert ook maar 2 hapjes te nemen? Dus proeft en wil erna echt niets meer. Dan ben je niet in een paar dagen zover dat je kindje wel eet. Ik heb hier een logopediste in huis gehad omdat onze jongste veel spuugde en weigerde iets echt te eten. Dat was pas rond de 8 maanden dat ze voor het eerst kwam. Mijn ka gaf bij ons aan dat ze het adviseerde omdat hij spuugde en niet omdat het moet. Eerder vond ze het ook niet nodig. Ik denk dat het bij ts haar dochter wel redelijk uitzonderlijk is. Ik denk dat haar dochter erg gevoelig is in dit soort zaken. Maar ik meen mij te herinneren, uit een ander topic, dat deze kwestie al eens is besproken met zowel ka als dietiste.