Hoe kijken jullie er tegen aan? Wat me nou de laatste tijd op valt is de grote regelmaat waarin mensen aan mij vragen of ik onze dochter wel in de box leg. Ik ben niet zo in de box leggerig. Ik vind het niet zo leuk namelijk. Ze kan haar kont niet keren of ze ligt al met haar benen tussen de spijlen. Ik heb het gevoel dat ik haar belemmer in haar drang om zich te ontwikkelen en de wereld te ontdekken. Ik leg haar er wel eens in, als het s morgens nog koud is, dan vind ik de vloer te koud. Of als ik zelf echt even iets moet en haar veilig wil stellen. Of als ik bezig ben in de keuken gewoon voor het gezellige (daar staat bij ons de box ook). Maar nog niet één keer om de reden 'dan is haar wereld begrenst en is dat het even waar ze het mee moet doen/dat is veilig voor haar'. Hoe zien jullie de box? Is het juist goed voor de ontwikkeling van je kindje en waarom vind je dat wel/niet?
Mijn dochtertje lag ook bijna niet in de box. altijd op de vloer waar ze lekker kon doen wat ze wilde,.. mijn zoontje nu wel iets vaker, maar mijn dochtertje is soms zo druk dat ik bang ben dat ze eens perongeluk overheen valt ofzo
Mijn dochter is nog een stuk jonger maar die ligt hier vaak in de box. Dat vind ze namelijk het leukste van alles. Ze ligt liever in de box dan dat ze bij mij op schoot zit! Ook een wipstoel of zo´n schommelding vind ze niet zo leuk, ze wil kunnen bewegen.
onze dame lag niet vaak in de box. Ze vond het niet leuk, en ik niet handig. Nu ze goed zelfstandig kan zitten, is er een wereld voor haar open gegaan en is ze veel minder gefrustreerd. Dus nu kan ze zichzelf vermaken in de box. Maar ook hier leg ik haar vaak op de grond omdat ze meer ruimte heeft. De box is echt klein.
daniel heeft heel vaak in de box gespeeld, maar hij kon ook met 4maanden zelf gaan zitten en gaan staan dus zat ook niet meer zo snel tussen de spijlen. Vind niet dat het een belemmering is, anders had hij niet zo vlug geweest. Vind het jammer dat hij er nu zelf uitklimt, nu heb ik geen veilige plek meer om hem alleen te laten als ik bv naar de wc of naar buiten moet. Ook wilde hij er vaak zelf in, dat was ZIJN plekje, waar hij kon doen wat hij wilde zonder commentaar te krijgen. Ik verwacht dat Lydia ook wel vaak in de box zal zijn. Ligt ze nu al vaak als ze wakker is
Onze dochter is nog maar 6 maanden, maar ik leg haar ook bijna niet in de box. Vind het helemaal niet gezellig ook. Ik merk dat m'n man haar wel wat meer in de box legt dan ik en ze vermaakt zich dan ook prima hoor. Als ik even naar het toilet moet of iets anders moet doen, dan leg ik haar er wel even in, maar het liefste ben ik lekker met haar bezig. Dan ligt ze op het grote kleed (op de grond of op tafel, ligt er aan hoe m'n rug er die dag aan toe is) en dan speelt ze of met de babygym, haar bijtring of knuffeltje, is ze lekker aan het omrollen of ik zing kraai liedjes (in de maneschijn is all time favourite). Ik ben in elk geval niet bang dat ze zich niet alleen kan vermaken. Ik hang echt niet de hele tijd boven haar en zoals ik al zei legt m'n man haar er wel regelmatig in. As I speak... nu ligt ze er ook even in
heb liam altijd in de box gehad en hij vond dit altijd prima. de periode van draaien en keren en steeds met de beentjes vast zitten tussen de spijlen was wel lastig maar op een gegeven moment kon hij zichzelf weer los krijgen. liam zit nu ook nog veel in de box puur omdat hij buiten de box niet echt gaat en kan spelen en alleen maar bezig is met alles over de kop halen en van alles slopen en uithalen. hij begint dan ook snel huilerig te worden en weet niet wat hij met zijn vrijheid aan moet. dus eigenlijk zit hij altijd in de box en een aantal keren per dag gaat hij eruit en gaan we samen spelen en zijn we druk aan het leren en oefenen met lopen. het belemmert hem verder ook niet want in de box is hij ook begonnen met lopen en staan. buiten de box doet die het alleen als ik hem aanmoedig of help.
ZL zit hier regelmatig in de box, ik vind het heerlijk en hij ook. Kan ik op mijn gemak koken zonder dat hij rond mijn voeten en het fornuis staat en hij zit lekker te spelen en is hartstikke zoet. Als hij het beu is mag hij er ook uit. Ik denk wel dat het goed is om zichzelf te leren vermaken. Als hij op de vloer speelt en ik zit op de bank oid dan komt ie al heel snel naar mij toe met een stuk speelgoed.
Ratababy vindt het afschuwelijk. Het enige wat hij in de box doet is naar ons roepen en zijn speelgoed eruit bonjouren . We zetten hem er alleen weleens in als we even "rustig" willen eten.
De eerste drie maanden vonden ze de box niet zo leuk, de oudste ging gelijk gillen als we haar daar in legden. Daarna vonden ze allebei wel prima, ik legde ze vaak in de box als ik ging koken of als ik even naar de w.c. ging (we hebben een hond). Verder lagen ze meer op een groot speelkleed op de grond, dat vonden ze leuker.
Onze dochter was al snel klaar met de box, dus met 10 maanden weg gedaan. Onze zoon is nu 7 maanden, en vind de box ook niet meer prettig. Ligt veel op de grond, op een kleed te spelen. Helaas zal hij vaker en wrs langer in de box gaan, want met 2 kindjes heb je ogen en oren tekort....
Grappig! Onze jongste vindt de box juist heerlijk! Hij kan niet omrollen vanwege een spreidbroek, dus misschien maakt dat het verschil. Hij heeft er zijn spullen om mee te spelen en kan er ook in zitten. Bovendien is hij er veilig voor zijn wilde grote broer haha. Hij slaapt er overigens ook overdag , het is echt zijn plekje.
Mira is erg druk en heeft enorm veel energie! Dus de box is niet echt niets voor haar.. Ze wilt rollen, draaien, proberen te kruipen, haar speeltjes weggooien en vervolgens weer erheen gaan om ze te pakken etc. Ik heb ook het gevoel dat ik haar belemmer als ik haar in de box leg. Ze ligt alleen in de box als ik in de keuken bezig ben (de box staat namelijk pal tegenover de keuken) of als ik naar het toilet moet. Want anders stoot ze haar hoofd ergens tegen aan doordat ze de hele tijd draait. Ook als ze wacht op haar laatste fles (dan is ze meestal erg moe) ligt ze even in de box naar haar mobiel te kijken met haar speentje en knuffeltje.. Maar dat is ook maar een paar minuten totdat ik klaar ben met de fles maken en haar kamer klaarmaken om haar naar bed te brengen.
Hier hetzelfde. Ik moet ook soms mijn handen vrij hebben. En hij moet leren zichzelf ook bezig te houden.
Wij hebben de box met 10 maanden weggedaan. En daarvoor gebruikte ik hem al heel lang niet, alleen maar om speelgoed in te gooien. Dus ik vond het zinloos. Ze vond het veel leuker om lekker op de grond te spelen, rollen, tijgeren en kruipen, véél meer ruimte. Ik neem haar gewoon mee als ik ergens heen moet.
Toen Kenji net 1 jaar was hebben we de box opgeruimd. Dit omdat als ik ff iets moest doen en hij veilig moest zijn zette ik hem makkelijker in de kinderstoel. Maar voor die tijd lag hij veel in de box. Dat was ook tevens even zijn rust momentje voordat hij naar bedje ging. Heb hier ook 2 grote honden van ieders 50 kg. Dus jah dan is de box wel erg handig. En Yuna ligt er nu ook weer heel vaak in. Vaker nog als Kenji heb ik het idee. Dat komt denk ik ook wel omdat ik soms mijn handen vol heb aan zoonlief en jah met de honden durf ik haar nog niet zo goed op een kleed te leggen als ik er niet iedere seconde in de gaten kan houden. Ze speelt eigenlijk alleen maar op de grond wanneer Kenji smiddags slaapt en zij toevallig wel wakker is. Dan heb ik alle aandacht voor haar.
Bij de oudste waren we snel klaar met de box. Ze vond het niet leuk en vermaakte zich prima op de grond. Met 10 maanden zat ze er eigenlijk echt nooit meer in. Onze jongste dochter (nu 8 maanden) vindt het prima in de box. Tafeltje van de oudste staat er naast dus dan kan ze heerlijk kijken wat die aan het uitspoken is. Ze gaat ook niet zo hard als haar zus deed en vermaakt zich prima met heen en weer rollen en spelen in de box. Misschien is het volgende week een totaal ander verhaal, maar voor nu is het voor zowel mijzelf als onze dochter totaal geen punt die box.
De eerste maanden lag Ilias best vaak in de box. Lekker spelen, maar ook slapen en ik had even mijn handen vrij. Hij is er nu al een hele tijd helemaal klaar mee, hij wil er echt niet meer in. Hij wil kruipen, opstaan, achter mij aan, overal aanzitten etc etc. Dodelijk vermoeiend af en toe, ik zou graag willen dat hij lekker eens een half uurtje zelf in de box zou spelen maar helaas....tis me niet gegund
Ik doe Tycho nu nog zeker 2x per dag in de box. Eerst 's ochtends als ik even de vaatwasser legruim, ontbijttafel opruim en de wc's schoonmaak en stofzuig (en dweil maar dat doe ik natuurlijk niet elke dag) en als ik ga koken 's avonds gaat hij er ook in. Hij heeft het ook wel even nodig want het is nogal een beweeglijke dreumes en hij gunt zichzelf echt geen minuut rust. Hij kan niet gewoon even op de grond rustig met iets spelen hij gaat alleen maar heen en weer lopen/kruipen enz. Dus voor zijn rust en dat voor mij gaat hij in de box. Overigens hebben wij een hele periode gehad dat hij al begon te huilen zodra we hem boven de box hielden maar we hebben hem er altijd in gezet. We lieten hem natuurlijk niet krijsen omdat hij niet in de box wilde maar hij was het gauw vergeten als hij er eenmaal inzat. Dan ging ik even met hem spelen en ik heb een tijdlang die box ook waar kon heen gesleept zodat hij kon kijken waar ik mee bezig was. En zo nu en dan heeft hij ook nog dagen dat hij liever niet wil maar soms kan het ook niet anders. xx
Ik gebruikte de box alleen maar als veilige plek als ik ff de deur open moest maken, naar het toilet moest o.i.d. Verder lag ze altijd op een speelkleed op de grond, al snel tijgeren, kruipen en zitten. In de box bleef ze altijd maar wat liggen, helemaal niet actief. Heb ook echt getwijfeld of ik deze keer wel een box neer zou zetten!