Draagdoek aanschaffen, welke is handig/fijn voor lange tijd?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Pluisje88, Feb 5, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Hoi,

Onze dochter van 17 dagen slaapt overdag niet zo lang/veel. Meestal slaapt ze haar langste stukken tijdens de slaapjes van onze oudste dochter (nu 13 maanden). Buiten die 2 slaapjes om overdag slaapt ze weinig tot niet, het doorslapen is geen probleem maar het inslapen wil niet lukken. Ik denk dat dat komt omdat onze oudste een druk meisje is, en veel geluid produceert ;).

Ik ben nu een paar dagen aan het zoeken hoe ik dit aan kan pakken, dat ze toch iets meer of langer slaapt want ik merk heel goed dat ze echt moe is. Ze slaapt nu beneden omdat ze boven helemaal niet slaapt en zich alleen voelt, wat hartstikke logisch is. Maar beneden is eigenlijk ook niet ideaal voor haar omdat ze dus moeilijk inslaapt.

Nu zat ik te denken om een draagdoek aan te gaan schaffen. Zo kan ze lekker bij mij slapen, want dat gaat prima, en heb ik m'n handen vrij voor de oudste/andere dingen.

Bij de oudste hebben we een babycarrier gehad van Babybjorn, helaas vond zij het helemaal niks (ook i.v.m later geconstateerde liesbreuk) en hebben we deze teruggebracht. Nu weet ik wel dat dit geen ideale manier van dragen was voor langere tijd, maar er zijn zoveel opties dat ik niet weet hoe, wat en waar.

Het is niet mijn bedoeling haar de hele dag in de draagdoek te hebben, maar toch zeker wel een paar uurtjes zodat ze haar slaap kan pakken.

Mijn vraag is dan ook welke draagdoek gebruiken jullie, welke is fijn en vooral: welke draagdoek is geschikt voor een pasgeborene én langere tijden achter elkaar dragen? Ik ben ook geen ervaren drager dus zoek wel iets wat ik makkelijk aan/uit kan doen.

Eventuele andere tips of dingen waar ik op moet letten zijn ook welkom!

2. Tessy1985

Tessy1985 Actief lid

Apr 6, 2013
    398
    0
    16
    vlakbij Rotterdam
    Ik heb de storchenwiege, ideaal!
    Gebruik hem nu voor de jongste, maar kan de oudste ook nog op de rug dragen zou ik dat willen.
    Ik vind knopen maar ingewikkeld, en dit is een erg makkelijke, maar toch ergonomische draagzak!

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Voor lange tijd zeker gaan voor een geweven !

De goedkoopsten daarvan zijn de little frog en de girasol en yaro geloof ik, de little frog is wel stug deze moet je echt zelf zacht maken,

Maar als je jacquard geweven neemt van bijv hoppediz dan is hij van zichzelf al een stuk zachter.

4. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Hoi!
    Wat leuk dat je wil gaan dragen.
    Wil je een doek of een drager? Als je een doek wil zou ik gaan voor een geweven doek. Bijv de doeken van little frog zijn niet zo heel duur.
    Wil je een drager dan is het goed om even naar de kledingmaat van je kindje te kijken. De dragers die vanaf geboorte kunnen zijn
    - storchenwiege ( hier favoriet ;))
    - emeibaby ( ook heel fijn)
    -marsupi ( alleen buikdragen en het kortst te gebruiken ong tot maat 74)

Vanaf maat 68 komen er weer wat opties bij. Deze drager kunnen soms ook eerder met gebruik van insert, maar dit zit lang niet altijd even fijn.
    Op fb heb je de draagdoeken markt. Je zou daar eens een kijkje kunnen nemen. Misschien is een consult ook nog een optie voor joi. Dan kun je kijken of er een consulent bij jou in de buurt is die je kan helpen met het maken van een keuze.

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb altijd met plezier een gewone katoenen geweven doek gebruikt. Merk maakt dan niet zo veel uit (ik heb een didymos, model Indio, maar dat ter zijde).
    Veel mensen zweren bij 'blends' en tellen daar echt belachelijke bedragen voor neer soms, maar persoonlijk zie ik geen meerwaarde in 'blends'. Een goede doek hoeft niet duur te zijn.

Voor een betaalbare doek, kijk eens bij merken als Amazonas of Little Frog. Als je iets duurder wilt, kijk dan ook eens in Duitsland. Daar zijn doeken (bv didymos) incl verzenden vaak nog steeds goedkoper dan in Nederland.

6. Trueno

Trueno Actief lid

Jul 5, 2014
    302
    4
    18
    Misschien kun je even googlen naar een draag-o-theek in jouw woonplaats? In Den Haag zit er een, daar kun je een draagsysteem (draagdoek, draagzak etc.) lenen en 2 weken kijken of het je bevalt. Als je het niks vindt, kun je het weer terugbrengen en wat anders lenen, totdat je iets hebt gevonden wat je bevalt. Ze kunnen je hier ook goed adviseren. Ik vond het ideaal!

7. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Bedankt voor de tips! Ik ga eens kijken of er hier in de buurt iets zit van een draagconsulent of zo'n draag-o-theek.

Zo'n draagzak/carrier vind ik persoonlijk niet zo fijn zitten, heb dan alleen ervaring met die van Babybjorn maar het zat niet lekker en ging zeer doen aan mijn rug. Daarnaast vind ik ze niet echt comfortabel om ook in huis te gebruiken.

Ik schrok wel van sommige merken draagdoeken qua prijzen. Jeetje! En ik zag verder weinig met motief, of streepjes of een effen kleur. Is er ook een merk die b.v met een motiefje heeft, en qua prijs ook redelijk is?

Ik vind b.v 180 euro voor een draagdoek een beetje te veel van het goede!

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

Dat klopt maar die draagzakken waar je het over hebt zijn niet ergonomisch, als je ergonomische draagt ook qua zakken zou het goed vol te houden moeten zijn en niet belastend voor de rug

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoppediz, Little Frog (1 motief in 2 of 3 kleuren sinds kort), Yaro slings, Heartiness (50% linnen, 50% katoen, voor zo'n 60-70 euro. Heartiness heeft ook handgeweven doeken, die zijn een partij duurder).
    Lennylamb heeft ook motiefjes.
    En op de draagdoekenmarkt op facebook kun je ook nog kijken :)

Voor de langere termijn vind ik zelf een mix van katoen met linnen of hennep wel fijn, maar die doeken zijn nieuw vaak wat stug en moeten ingedragen worden.
    Voor een pasgeboren baby zijn doeken met bamboe of zijde weer erg fijn, (maar wel goed op de wasvoorschriften letten dan: zijn wat kwetsbaardere textielsoorten).

In iets duurdere categorie krijg je dan natibaby, kokadi en didymos: meer keuze qua motief en dan zit je vaak zo ergens rond de 100-120 euro. Fijne is wel dat je je doek vaak weer goed door kunt verkopen en die investering grotendeels terug krijgt :)

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

O, en wat al gezegd wordt: BB schijnt erg belastend voor je rug te zijn, ergonomische draagzakken dragen vaak veel fijner. Verschilt wel per merk, of het voor jou persoonlijk ook fijn draagt. Zoek dus zeker een consulent bij wie je meerdere uit kunt proberen, zodat je echt kunt voelen wat voor jou en je kindje het fijnste is!
    Nadeel is wel dat een draagzak op een gegeven moment te klein wordt, (geeft dan niet voldoende ondersteuning meer aan je kindje). Met een draagdoek heb je dat probleem niet :)

11. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

Aug 1, 2013
    1,735
    10
    38
    Ik lees even mee :)

12. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Ik heb nog een nieuwe tricot slen ( de 2 keer dat ik hem 5 minuutjes heb gebruikt kun je niet echt tellen haha)
    Maar ze kreeg een apart soort spreidbroekje en kon hem niet meer gebruiken.
    Hij was wel heel erg fijn zo verder.
    Als je interesse hebt hoor ik graag van je:)

Share This Page