Wel of niet vaccineren is iets wat iedere ouder zelf moet beslissen. Ik zou persoonlijk mijn beslissing alleen niet baseren op de informatie van de NVKP, omdat ik die niet betrouwbaar vind.
Ik ben bij mijn beide kindje later begonnen met vaccineren. Allebei rond de 6 maanden. BMR heeft mijn dochter nog niet gehad en mijn zoon heeft hem net na zijn tweede verjaardag gehad. De reden.. heel simpel Bij manlief hebben de vaccinaties iets getriggered waardoor hij als kind flink eczeem, voedsel allergieen etc heeft gehad. We weten natuurlijk nooit zeker of het door de vaccinaties is gekomen, maar wel zeker dat het zich na zijn eerste vaccinaties openbaarde. Buiten dat vind ik het het veel te vroeg om al met 8 weken te vaccineren. Zeker in een land als Nederland. Een ieder moet voor zichzelf een eigen plan trekken mbt de vaccinaties. Ik zou zeggen kijk naar je kind en volg je gevoel daarbij. Succes!
Ik heb wel getwijfeld. Alleen het probleem is dat bewezen is dat niet alle informatie op de site van kritisch prikken objectief en waar is. Erg lastig om dan goede info te krijgen...
Ik heb de rest niet gelezen, dus reageer gewoon direct op je beginpost Thirza heeft na de DKTP3 en de bijbehorende prik, geen vaccinaties meer gehad. Ze werd elke keer ziek na een vaccinatie en heeft allerlei gezondheidsproblemen gehad waardoor ook ik in dat proces heb gezeten van: Moet ik dat nou allemaal wel doen? Uiteindelijk hebben de omstandigheden toch wel heel veel bepaald van hoe het hier verder gegaan is: Thirza is tussen de 9 maanden en anderhalf jaar eigenlijk nooit langer dan een week, soms twee weken, fit geweest. Steeds oorontstekingen enzo: dan ga je niet daar bovenop nog even lekker vaccineren. Inmiddels knapt ze op, en heeft ze dus de DKTP4 en de pneumokokken bij 11 mnd gemist, en de BMR. In overleg met de arts op het CB hebben we toen direct al besloten om de pneumokokken te laten vallen: onderzoek heeft uitgewezen dat 3 daarvan ruim voldoende zijn om je kind te beschermen. De DKTP zouden we dan nog eens inhalen, maar is er dus nooit meer van gekomen, (en of we dat alsnog nog eens gaan doen, ga ik bij 24 maanden wel eens even bespreken met de arts op het CB en binnenkort met onze kinderarts). De BMR vind ik zelf niet voldoende grond voor om Thirza daar voor in te gaan laten enten. Ik heb me toen verdiept in de risico's en we hebben toen gezegd dat ze hier in Nederland weinig risico loopt en dat ze zich nog maar eens moet laten inenten als ze ooit nog eens buiten west-Europa wil gaan reizen, of voor een zwangerschap aan en de ziektes dan nog niet zelf doorlopen heeft. Ik heb zelf alledrie als kind probleemloos doorlopen en heb de indruk dat de BMR er in Nederland vooral is om volwassenen te beschermen tegen bepaalde risico's. Overigens hoorde ik laatst in het nieuws dat sinds deze vaccinaties er zijn, het aantal volwassenen dat bof, mazelen of rode hond krijgt, alleen maar gestegen is. Hoe die stijging er precies uit ziet, weet ik niet, ik heb het op het nieuws langs horen komen, dus misschien is het nog interessant om dat eens verder uit te zoeken.
Kunnen degenen die twijfelen niet eens advies aanvragen bij de HA. De mijne is altijd heel eerlijk in dat soort dingen. Hij komt uiteraard wel met medisch bewezen info en niet zo maar wat geklets.
Ik heb in mijn zoektocht toen, een onderzoek gelezen dat is uitgevoerd door de Universiteit van Utrecht, afdeling allergologie en diergeneeskunde, waaruit bleek dat door onze manier van vaccineren, juist allergieen ontstaan. Een kind heeft de allergieen dan dus niet, en ontwikkelt die enkel en alleen door de vaccinaties. Dat onderzoek stelde ook dat er veel betere manieren van vaccineren zijn, (veel kleinere hoeveelheden van de stof die nu ingespoten wordt), waardoor allergieeen dus niet ontstaan). Ik heb helaas dat onderzoek nooit opgeslagen en daarna nooit weer kunnen vinden. Maar als iemand het wel weer weet te vinden, dan houd ik me aanbevolen voor het adres van de website!
[probleemloos doorlopen en heb de indruk dat de BMR er in Nederland vooral is om volwassenen te beschermen tegen bepaalde risico's. Overigens hoorde ik laatst in het nieuws dat sinds deze vaccinaties er zijn, het aantal volwassenen dat bof, mazelen of rode hond krijgt, alleen maar gestegen is. Hoe die stijging er precies uit ziet, weet ik niet, ik heb het op het nieuws langs horen komen, dus misschien is het nog interessant om dat eens verder uit te zoeken.[/QUOTE] dat heb ik ook gehoord en nagezocht maar niet echt iets gevonden behalve dan dat het mede komt door de immigratie (deze kinderen / volwassen worden vaak niet in hun land ingeent...of dit zo is geloof ik wel (het niet inenten in eigen land)maar of het daar door komt/??0 maar wat dacht je van al die virussen die er nu zijn het kan natuurlijk ook zo zijn dat er nwe varianten zijn... tis een moeilijk iets hoor... je hoord ook weer steeds vaker dat tbc voorkomt laatst bij ons in de buurt ook... dit omdat het kind hier niet was ingent en op vakantie was gegaan .. ik laat hem wel inenten maar ook omdat hij er eigenlijk nooit last van heeft gehad heb ik er nooit bij nagedacht om het niet te doen..
Het ligt er ook aan waar je woont denk ik, ik woon midden in de bijbel-belt. Dus niet inenten is voor ons een veel groter risico dan wanneer we gewoon in (ik noem maar een plaats) Zoetermeer zouden wonen. En wij zien hier echt veel mensen die kinderpolio hebben gehad, en nu in rolstoelen zitten. En 2 jaar geleden was hier een bof-epidemie. Dan weet je ook niet wat je ziet! Dus vandaar dat ik zeg, inenten, zeker als je in een kleine gemeente woont.
@Ciaransmummuy: Als Thirza nergens last van had gehad, had ze ook heel normaal het RVP doorlopen en zou ik nooit ergens over nagedacht hebben, moet ik bekennen. Wat jij aangeeft, klopt volgens mij wel, maar volgens mij zijn er ook nogal wat ingeente (allochtone (waarmee ik bedoel: in nederland geboren) volwassenen die dus bof, mazelen of rode hond krijgen. Oja, ik weet al weer waar dat in het nieuws over ging: die vaccinatieronde die nu ingezet wordt voor studenten, wegens de bof.... En bij mijn weten beschermen de vaccinaties niet levenslang tegen BMR, dus als je dan idd in de collegebanken zit met iemand die ziek is, zou je dus alsnog besmet worden, (en het is iig bekend dat als je als volwassene pas ziek wordt, je de ziektes veel heftiger krijgt). Met virussen is het sowieso bekend dat die muteren en dat vaccineren daarbij ook maar deels helpt: dat deel dat ze hebben kunnen traceren en in de vaccinatie zit.
oh jakkes..ja je zou het wel denken dan he,.. ik was al zo verbaast van tbc ...maar ja amsterdam he.. veel toeristen en buitenlanders die hier kort en lang verblijven en helaas komen die vaak uit landen waar ze het niet zo nou nemen met vaccinaties.. (misschien goed aan een kant of niet maar je zit er mooi wel mee.. ik dacht trouwens dat polio hier niet meer bestond...
alle kinderziektes komen nog voor... ondanks de vaccinaties is er geen enkel volledig uitgeroeid. (Waarbij ik overigens geen stelling inneem over de oorzaken daarvan, daarvoor weet ik er allemaal te weinig van).
nee idd want ik weet nog wel van iemand in de straat een man die de bof kreeg op latere leeftijd....heel gedoe was dat... dus al met al blijft het gissen wel/geen vaccinaties bij mij op het kdv bij inschrijven waren ze best strikt hoor .. ciaran loopt ook achter krijgt volgende week no 4 vanwege een geplande operatie.. maar ze vroegen toch wel of we het wel gingen doen..weet niet of dit normaal is eigenlijk ??
Ikzelf heb blijkbaar na een inenting ook een allergie ontwikkelt en eczeem (heb ik nu nog) en mijn moeder heeft daardoor besloten niet meer te enten. Alleen kregen wij een polio slok (in Duitsland zijn vaccins daarvoor apart te verkrijgen...althans destijds). Haar redenatie was: alle ziektes zijn de genezen alleen polio niet dus waarom inenten? Bovendien zijn er inmiddels gemuteerde versies van ziektes waarvoor er ingeent wordt. Zelf weet ik het niet zo goed. Aaron heeft na zijn eerste prikken heel heftig gereageerd en ikzelf en mijn moeder vermoeden dat dit zijn KMA getriggerd heeft. Desondanks heeft hij de andere prikken wel gehad en daar heeft hij niet meer op gereageerd. Over 2 maanden moeten we voor de BMR en eerlijk gezegd twijfel ik nu nog meer dan anders of ik hem wel moet laten inenten. Dus als iemand nog artikelen heeft: ik heb wel interesse!
Tja, je kunt daar wel een aantal dingen over roepen, met mijn nuchtere boerenverstand kan ik wel eea bedenken. Idd de steeds groter groeiende groep die als kind niet gevaccineerd is, (deels allochtoon, deels vanwege religieuze redenen (bible-belt) en deels een groeiende groep kritische ouders met allerlei verschillende achtergronden en redenen) Maar ook het feit dat de vaccinaties dus niet levenslang zouden beschermen (is mijn info, ik weet niet meer precies waar ik dat vandaan heb). Als je dan als volwassene opnieuw in aanraking komt met de ziekte, word je dus toch gewoon weer ziek, (het idee met de vaccinaties was natuurlijk dat het uberhaupt niet meer voor zou komen, maar die doelstelling is dus nooit gehaald). Het feit dat virussen en mogelijk dus ook zaken als BMR enzo, toch muteren? En je dus tegen variant1 wel beschermd bent, maar niet tegen variant2...? Dat soort dingen... Ik ben niet tegen de vaccinaties, maar ik zie wel dat het overgrote deel van de nederlandse bevolking kritiekloos en zonder zich ook maar enigszins te informeren, hun kids in laat enten. Daar hoorde ik zelf overigens dus ook bij. Maar goed, mensen denken echt dat als je dan laat vaccineren, dat je dan nooit meer ziek wordt en dat er geen gevaren kleven aan de vaccinaties. Terwijl er toch hele ernstige bijwerkingen op kunnen treden. Zo is een deel van de vaccinaties niet geschikt voor kids met een ei-allergie. Enkel krijgen kinderen die vaccinaties wel op een moment dat nog helemaal niet duidelijk is of ze wel of niet allergisch zijn voor ei.... Ze mogen nog geen kippenei eten, maar we spuiten het ze wel in.... Raar maar waar. Ik vind dus dat het CB veel en veel meer info zou moeten geven en dat hier echt een stevig gesprek elke keer met ouders gevoerd zou moeten worden, over ale voors en tegens. Maar CB-artsen hebben zelf ook niet alle info die ze zouden moeten hebben, (deels omdat ze zich daar zelf niet actief over informeren, deels omdat ze ook niet alle info krijgen?)
wordt de bmr gecombineerd met de meninkokken?? of zijn dit 2 apparte prikken (ik bedoel dus niet 2 injecties maar worden die tegelijkertijd gegeven of met een tussen pauze).. dat men zich niet informeerd is denkelijk ook omdat je ze zelf hebt gehad en dan is het "normaal" en dan kijk je niet verder dan je neus lang is... dat is bij mij dus het geval totdat je hier iets anders leest...
En voor mij idd omdat mijn dochter er ziek van werd. Daarom dus dat ik vind dat het CB daar veel actiever in moet worden. Ze wachten nu toch tot je zelf met vragen kmt, en doe je dat niet, dan prikken ze dus gewoon... en dat vind ik ee slechte zaak gezien een hele serie nadelige effecten die kunnen onstaan door de vaccinaties.
Ik twijfel ook, maar dan niet zo zeer in het niet geven, maar in het uit stellen ervan. Mijn zoontje heeft een ernstige kma, kippenei en fruit allergie. Na zijn 1e inenting kreeg hij een gigantische uitbarsting van eczeem. Daarnaast geregeld verkouden met beginnende oorontstekingen. Zijn immuunsysteem heeft al genoeg geleden. Het gaat net een aantal maandjes goed met hem en dat wil ik even zo behouden. Volgens onze ka zit er niks van kippenei meer in de inentingen, maar of dit daadwerkelijk zo is, ik heb er mijn vraagtekens bij. In ieder geval heb ik geen goed gevoel bij de bmr prik en neig naar deze uit te stellen. Volgende maand moeten we naar het cb en zal ik het eens ook goed bespreken met de arts daar.
Mijn vader is niet ingeënt en heeft de zelfde allergieën als ik alleen dan erger. Ik zou dus niet weten of inenten een connectie heeft met allergieën. Ik denk dat er altijd wel een risico is. Mijn zoontje is geopereerd en moest daarvoor onder narcose. Narcose brengt ook risico's met zich mee maar uiteindelijk is hij er zoveel beter van geworden. Ik denk dat je voor jezelf moet afwegen of je het wel of niet wilt en dit met een arts bespreken, desnoods meerdere, die hebben er namelijk verstand van en wij allemaal niet. Je krijgt dan dat iemand ergens iets heeft gehoord maar daar kan je geen oordeel op maken. Onderzoeken zijn nooit 100% betrouwbaar. Je ziet het nu ook met die klimaatonderzoeken, daar is ook informatie gebruikt wat nu niet waar blijkt. Als ik heel eerlijk ben zou ik juist niet teveel hier gaan lezen of dit soort moeilijke beslissingen. Brengt je misschien alleen maar aan het twijfelen om de verkeerde redenen. Moeders hebben allemaal hun eigen reden om iets wel of niet te doen. Maar dit is niet van toepassing op jou of op jouw kind.