5 maanden oud, 2 uur wakker tussen voedingen, niet zelf in slaap vallen...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of het normaal is dat mijn zoontje minimaal 2 uur wakker blijft tussen voedingen (overdag dan)? Hij is dan klaarwakker en in de meeste gevallen speelt hij of kijkt hij wat rond. Soms is hij ook wel jengelig en is niets lang goed; maar ook dan wil hij niet slapen gaan.
    Na twee uur denk ik altijd; nu is het wel welletje geweest! En probeer ik hem in slaap te krijgen. Hij heeft moeite met zelf inslapen dus ik moet hem altijd even in slaap wiegen. Hij stribbelt dan 5 minuutjes tegen en valt daarna vrijwel direct in slaap.
    Slaapjes zijn vrij kort, max. 45 min, soms is hij weer in slaap te sussen en slaapt vervolgens nog een rondje.
    Ik ben nu bezig om hem een ritueel aan te leren, verhaaltje lezen en dan loop ik even met hem rond terwijl ik een liedje zing. Meestal ligt hij dan wel binnen 10 min te slapen. Ik hoop dat de tijd dat hij in slaap valt dan steeds korter gaat worden en dat hij het naderhand ook zelf kan.
    Het is moeilijk geweest een ritme of regelmaat te krijgen omdat hij tot voor kort dag en nacht gehuild heeft... (waarschijnlijk door krampjes <-- onderontwikkelde darmen en KMA).
    Dus dit is eigenlijk wat ik nu doe... Ik vraag me af of ik het goed doe en of jullie misschien nog tips of een advies hebben?

2. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Iedere baby is anders. Volg je kindje, en laat hem ook eens proberen zelf in slaap te vallen. Misschien is je kindje na twee uur nog niet moe genoeg. Mijn dochter deed met 5 maanden alleen nog maar één middagdutje. Van 12 tot 2 ongeveer. Ze heeft overdag weinig slaap nodig..

3. jedrotje

jedrotje Lid

13 mrt 2012
    32
    0
    0
    momenteel huismoeder
    ik heb zelf een huilbaby gehad, krampen,overstrekken, overprikkeld, oververmoeid en altijd maar huilen. toen heb ik met raad van een kennis hem zoveel mogelijk op bed gelegd. als hij dan huilde liet ik hem 5 min huilen en dan trooste ik hem en legde hem weer op bed. met voeden max 1uur wakker en dan weer op bed. en dat hielp. het huilen werd minder en hij werd ook vrolijker een heel ander kind hadden we.
    toen hij ouder werd gewoon steeds meer tijd ertussen laten. maar mijn zoon is nu 15 maanden en gaat nu sinds 2 weken alleen tussen de middag naar bed, daarvoor was het nog 2 a 3 x overdag. hijvslaapt wel maar een uurtje dat moet ik er wel bijzeggen, nu alleen tussen de middag slaapt hij vaak 2 uur.

4. Aurora2013

Aurora2013 Niet meer actief

Ik herken het wel een beetje van onze kleine.

Ik heb een paar dagen alles bijgehouden en opgeschreven. Zo kon ik aan het eind van de dag zien waar het probleem zat.

Toen heb ik een ritme opgesteld. Ik zag dat hij jengelig werd na een tijdje, en dat steeds na dezelfde tijd na zijn fles. Ik dacht eerst dat hij gewoon "vervelend" werd, maar dit was zijn signaal dat hij moe werd. Wrijven in de ogen en gapen was eigenlijk al te laat. Het begon bij hem met niets meer willen, hangerig worden etc.

Toen dus steeds wakker/jengelig op bed gelegd en een ritueel gedaan. Speentje in, knuffel erbij, verhaaltje lezen, muziekje aan, dikke zoen en slapen. Dat werkte.

Onze kleine man heeft nog steeds niet veel behoefte aan slaapjes, ongeveer 45 minuten max en dat 3 keer op een dag. Hij slaapt nu vanaf 9 uur tot half 9 's ochtends.

Probeer dus op te schrijven wat er gebeurt. Dan kan je terugzien waar het eventueel mis gaat. En hou dat ritueel aan. Niet ieder kindje heeft veel slaap nodig. En niet ieder kind geeft op dezelfde manier aan dat hij/zij slaap heeft.

5. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Het lijkt mij wel normaal voor 5maanden. Mijn dochter heeft ongeveer hetzelfde schema alleen is ze 11 weken.
    zolang ze niet oververmoeid zijn is het geen probleem denk ik ;)

Deel Deze Pagina