Hoi Dames! Ik ben nu 8 weken en 6 dagen zwanger en merk al sinds een week of 2,5 dat ik van fruit en groente niet veel meer binnenkrijg terwijl ik weet dat het heel belangrijk is. Hiervoor at ik bijna dagelijks een hollandse prak met groente/aardappels/vlees en minstens 2 stukken fruit per dag. Ik vond het heerlijk! Maar nu...na 2 happen avondeten heb ik genoeg. En fruit red ik met moeite 1x per dag. Ik heb er geen trek meer in en wordt er misselijk van. Niet alleen trouwens groente hoor, maar al het warme eten staat me tegen. Ook de lekkere dingen als pizza of patat. En ook thee drink ik niet meer. Nu weet ik dat het natuurlijk heel belangrijk is om juist wél die groente binnen te krijgen en daarom neem ik af en toe tomaat, komkommer of sla op een boterham met kaas. En ik eet vaker 's avonds een salade als normaal. Maar heb toch het idee dat ik niet genoeg vitamine binnen krijg. Zijn er meer zwangeren die dit hebben? En hoe zorgen jullie dat jullie toch gezond eten en genoeg vitaminen binnen krijgen?
Ik herken gedeeltelijk wat je schrijft. Ik heb ook veel last van de misselijkheid en vooral in het eerste trimester kon ik niet zomaar alles eten. Ik gebruikte ten eerste een multivitamine voor zwangeren. Die kreeg ik ook niet altijd weg zonder te kokhalzen, maar goed, ik moest en zou wat vitamines naar binnen werken Verder was het een zoektocht naar gezonde dingen die ik wel nog steeds kon eten/ drinken. Dat kon ook per week verschillen. Ik heb bijvoorbeeld een periode van drie weken gehad dat ik bijna elke dag 's middags rond 4 uur een boterham met sandwichspread of eiersalade moest hebben. En daarvoor had ik een periode van een paar weken dat ik tussendoor steeds vanillekwark van Mona moest hebben. Zo zijn er nog wel een aantal gekke dingetjes, die echt niet heel ongezond waren. En op de een of andere manier smaakte mijn avondeten mij heerlijk, al at ik veel minder dan normaal. Ik had zelfs het gevoel dat ik daar even iets minder misselijk van werd. Net als jij probeerde ik ook bij de lunch of tussendoor al wat vaker groente binnen te krijgen. Komkommer deed ik ook nog wel eens op een boterham pindakaas. En ik heb ook een periode gehad dat ik vaak avocado op mijn brood deed (met kaas, gekookt eitje, tomaat en sla. Hmmm) En ook de beroemde augurk kwam af en toe voorbij , in combinatie met een blokje kaas of een plakje ham. Drinken was ook een probleem. Ik drink normaal liters thee, maar dat smaakte me totaal niet en had geen idee hoe ik voldoende vocht binnen kon krijgen. Ik sleepte steeds water mee, maar dat ging snel vervelen. Ik wissel nu melk, water, roosvicee (de limonadesiroop met veel vitamines ) en ice tea (zonder prik) af. Daar zat ook nog een tijdje Taksi bij, maar nu niet meer. Dat werkte voor mij. En de laatste weken smaakt thee me gelukkig weer iets vaker. Kortom: ga op zoek naar de dingen die je op dit moment wél goed weg kunt krijgen. Ik deed dat door in de supermarkt te lopen en naar producten te kijken en af te wachten waarbij ik zin kreeg om het te kopen. Daar zaten echt genoeg gezonde dingen tussen! Ik kon mezelf regelmatig verwennen met verschillende luxe broodjes gezond. (Het werkt natuurlijk niet als je je vooral richt op de schappen met koek en chips enzo... Die schappen kun je evt. mijden.) In het begin was dat trouwens niet alleen maar gezond: heb me bijv. ook een paar weken scheel gegeten aan eierkoeken, maar aangezien ik aan het afvallen was, dacht ik "beter íets naar binnen dan níets". O en maak je niet te veel zorgen over de vraag of je baby wel genoeg krijgt. Alleen in heel extreme situaties (zo veel overgeven dat je níks meer binnenhoudt) komt dat voor, maar in de meeste gevallen pakt het kindje wat het nodig heeft. De eventuele tekorten zijn voor jouw rekening.
Hee meid Bij Etos hebben ze ook multivitimine voor zwangeren. Je mag geen normale multivitamines innemen maar dat weet je wel toch? Ik neem aan dat jij meestal kookt? Vraag het ook eens aan je vriend/man of een vriendin. Het eten smaakt bij mij een stuk lekkerder en ik krijg meer happen weg
Ik heb dat nu ook, bij eef had ik continu honger, nu vind ik niets meer lekker.. Nu hebben wij zo'n food processor en maakt mijn vriend om de dag een sapje voor me met vers fruit en wortls en zo, daarnaast slik ik mama vitamines...
Idd multivitaminen voor zwangeren geeft iig het gevoel dat je alle stofjes binnenkrijgt. Het is niet schadelijk voor je baby hoor dat je slecht eet. Die baby is net een parasiet en ontrekt de stoffen die het nodig heeft desnoods aan je lichaam. Kalk ontrekt het aan je botten en ijzer aan je lever. Heb verder ook geen schuldgevoelens als het enige waar je trekt in hebt chips en bigmac-menu's zijn (zoals bij mij destijds Het is ook een kwestie van uitproberen. Ik eet en drink nu dingen die ik voor mijn zwangerschap nog nooit had gegeten en gedronken. Bv fruit vind ik vaak te zuur maar fruit uit blik niet. Ik kreeg een stuk vlees niet naar binnen maar in kleine stukjes door de pasta of nasi ging dan wel weer iets beter.
Hier nog iemand die moeite heeft met warm eten... Niks smaakt en overal word ik misselijk van! Gekookte groente krijg ik bijvoorbeeld echt niet weg, maar ook aardappelen (gebakken of gekookt) en vlees lukt niet. Ik eet nu wel dagelijks extra rauwkost: paprika, komkommer, geschrapte rauwe worteltjes, sla enz. Fruit gaat de ene dag prima en de andere dag moet ik er niet aan denken. Ontbijten lukt me al een paar weken voor geen meter meer, ik kom niet verder dan droge melbatoastjes en een uurtje later een of twee beschuitjes. En als het avondeten me dan eens wel smaakt, valt het weer niet lekker en voel ik me de rest van de avond beroerd... Nu slik ik braaf elke dag een multivitamine (VSM Mama) om eventuele tekorten een beetje op te vangen. Ik hoop dat het snel overgaat!
Thanks meiden. Ik ga morgen de multivitamine voor mama halen! Hier kookt mijn vriend altijd, omdat ik niet zo goed kan koken haha. Ik heb er niet veel geduld voor en hij vindt het leuk om te doen Ik heb vandaag een pizza gegeten. Dat vind ik wel lekker. Heb hem zelf gemaakt dus buiten lekker veel ham en kaas heb ik er ook extra groente op gedaan. En dat was smullen geblazen! En sinds vrijdag heb ik al een paar keer verse sinaasappelsap geperst. Dus ik krijg gelukkig weer wat vitamientjes binnen! Voel me zelf nu ook een stuk beter en minder moe.
Gelukkig... Had het in het begin ook heel erg, was dan niet misselijk maar niks smaakte me...zeker geen warm eten. Lust nu wel weer wat meer maar pizza smaakt me nog steeds niet en had laatst een broccolischotel gemaakt, echt zin in maar nam een hap en nog één en het lag in de prullenbak Slik ook multivitamine voor mama en pers veel sinaasappels en watermeloen gaat er ook wel lekker in. Eet smakelijk
gelukkig word ik juist heel happy van fruit Ik eet altijd al veel fruit maar nu is het niet aan te slepen! haha. Ik heb bijvoorbeeld dat ik geen yoghurt meer lust. Ah daar was ik gewoon verslaafd aan en nu krijg ik er echt de rillingen van! En koffie lust ik ineens ook niet meer! Maar blijf wel je groente eten he! want alleen die multivitamines is niet genoeg!!