Ik kom regelmatig de term Rapley tegen. Mijn kindje is nu bijna 4 maanden en we willen over 2 maanden beginnen met bijvoeding. Ik vraag me daarom af wat het voordeel van Rapley is en wat het precies inhoudt?
Kan hier natuurlijk een heel leuk verhaal vertellen Want ik ben helemaal in to rapley net als mijn dochter Maar zou zeggen kijk is op www.borstvoeding.com daar kun je meer als genoeg vinden over het hoe en waarom. Nog vragen ik hoor het wel
Reden hier was simpel. Al voordat ik ooit van mevrouw Rapley gehoord had weigerde mijn kind alle prut, terwijl hij smulde van alles wat hij zelf mocht pakken en opeten. Dus eigenlijk is hij er de uitvinder van
Laatst op een voedingsavond wat wijzer geworden over het hoe en waarom oa: - voelen stuctuur - bevordert motoriek - bevordert spijsvertering ( aanmaak spijsvertering ) ..en ga zo maar door! Hier geen succes omdat het hap slik en verslik was.
De redenen zijn nu wel zo'n beetje genoemd. Maar behalve dat is het ook echt enorm leuk om zo'n klein baby'tje van 6 maanden bijv. een banaan naar binnen te zien werken .
Wij hebben Luca ook met Rapley leren eten. Ging erg goed. Ook nu merk ik nog voordelen, want Luca heeft wel eens geen zin om te eten, en als ik hem dan iets anders voorzet en hij lekker zelf kan eten, is hij veel minder dwars. Als ik hem met een lepeltje had moeten voeren hadden wij al heel veel strijd gehad. Dat merk ik altijd met de Yoghurt.. Verder is het gezond, omdat je ook zelf meedoet met wat hij eet, wij wel in ieder geval, Leuk omdat hij zo lekker kan kliederen en gezellig, omdat we met zijn allen tegelijk eten. Nou ja en de rest staat allemaal op de site.
wij doen het ook niet helemaalm zoals t zou moeten maar idd een banaan is erg leuk af en toe krijgt jayden ook gewoon een bord warm eten en dan gaan er hele handen tegelijk zn mondje in hij heeft er altijd erg veel plezier in. maar als we ff wat minder tijd hebben of we eten iets wat nog te heftig voor m is dan krijgt ie gewoon een lekker potje
ik denk dat tegenwoordig alles een naam moet hebben en toevallig dacht die Rapley hey laat ik hier eens een boek over schrijven en voila het aanbieden van eten in stukken had een naam en mevrouw een gevulde portomonai. Ik maakte Kylian's eten gewoon zelf, eerst nog even met de staafmixer erdoor (je krijgt het nooit zo prutterig als een potje) en dat werd steeds grover en grover. Toen werd het gewoon geprakt totdat hij gewoon begon te weigeren het op te eten. En we het dus gewoon op zijn bord schepten en hij zich er prima mee redde. Wat ik wel vanaf het begin gedaan heb is de kleine ook bestek aan te bieden, soms werd dit door mensen heel raar gevonden maar ondertussen heb ik een 3 jarige die heel netjes met mes en vork eet. Groetjes Anita
Een kind is er ook pas aan toe als hij het zelf kan pakken en naar zijn mondje kan brengen. Daarnaast is het belangrijk pas rond een maand of 6 te beginnen vanwege de darmpjes die dan pas rijp zijn.
Bert Bert er zit een banaan in je oor Tja dat Rapley voor Unicef werkt is leuk en aardig maar dat wil nog niet zeggen dat die er niets aan verdient. Helaas heb ik het idee dat er vaak meer aan de strijkstok blijft hangen dan dat er daadwerkelijk bij het goede doel terecht komt. Groetje sAnita
Ik zie niet in dat er nu een discussie ontstaat over mevr rapley. Het gaat om de Methode van bijvoeden. Dat die methode toevallig door haar deze naam heeft meegekregen heeft niets te maken met de keuzen om deze methode wel of niet te volgen. Dat is in ieder geval mijn gedachte...
Het zou mij een biet zijn wat Gill Rapley verdient, ik ben blij met "haar" methode. Rapley is een natuurlijke, ontspannen en gezonde manier om om te gaan met eten. Mijn ventje "rapleyt" nu 1,5 maand; eet alles wat we hem voorzetten, doet alles zelf en geniet er zichtbaar van. Wat wil je nog meer?
Het lijkt mij ook wel een leuke methode om onze man zelf te leren eten, maar hoe gaan jullie ermee om als ze zich verslikken dan??? Dat lijkt met zo eng
De kindjes hebben een kokhalsreflex dus dan komt het vanzelf weer voorin het mondje terecht, waarna ze negen van de tien keer gewoon weer verder eten. Het was de eerste keer eventjes schrikken, maar ik had al snel vertrouwen in Kyra dat ze het zelf op kon lossen. Het is overigens makkelijker om jezelf echt te verslikken in iets vloeibaars/gepureerds dan in vast voedsel.
Deze methode betekend dat dat kindjes zelf gaan eten? Wie kan me precies uitleggen wat het precies inhoud? ik las net ook dat als je bijv een banaan voor ze legt en ze pakken het zelf en doen het in de mond dan zijn ze er klaar voor??? Mijn zoontje pakt alles vast en doet dit dan in zijn mond! Zou dit betekenen dat hij hier klaar voor is???? Was even benieuwd! Krijgt overigens al een maand een fruithap en papfles en vind het heerlijk! Heeft vanaf het begin nog niks geweigerd!
Een kind is klaar voor iets anders dan melk als het zonder al te veel steun een aantal minuten rechtop kan zitten, zelfstandig stukken kan pakken en die zelfstandig naar de mond kan brengen. Vooral dat rechtop kunnen zitten is erg belangrijk. Liggend vast voedsel doorslikken is namelijk gevaarlijker qua verslikken dan als een kind rechtop zit, en gepureerd eten is ook gevaarlijker om in te verslikken dan stukken. In principe zijn de meeste kinderen vanaf 6 maanden toe aan deze manier van eten.