Hallo, Ik ben 27 weken zwanger en maak mij sinds een 10dal dagen echt constant zorgen. Ik heb namelijk onlangs etensrestjes koud opgegeten die goed afgedekt waren, maar die langer dan 12 uur in de koelkast zaten (maar niet langer dan dan 2 dagen). Twee dagen daarna kreeg ik diarree, maar dat kan ook veroorzaakt worden door de antibiotica die ik genomen heb tegen een blaasonsteking. Mijn darmen rommelen nog altijd, maar de huisarts denkt dat mijn darmflora gewoon ontregeld is. Ik voel mij hierover zo schuldig, ik heb dit gedaan zonder na te denken. Aan listeriose heb ik helemaal niet meer gedacht. Koorts heb ik niet gehad en de baby voel ik bewegen. Als jullie mij kunnen geruststellen of ook iets dergelijks gedaan hebben tijdens jullie zwangerschap, graag jullie reacties! Bedankt!!! Groetjes
Ik heb zelf geen koude kliekjes uit de koelkast gehad, wel opgewarmde.. Ik denk dat je huisarts gelijk heeft hoor.. antibiotica is soms niet echt lekker spul..
Ik zou maar proberen me er niet druk om te maken. Ik heb vandaag nog een broodje rosbief gegeten, toen ik het op had bedacht ik me dat rosbief ook op het lijstje stond... De kans is vrij klein dat je er iets van krijgt en je er zorgen over maken is nutteloos. Ik baalde ook dat ik het gegeten heb, maar ja, je moet maar zo denken, in de tijd voordat je getest hebt heb je ook vanalles gegeten en daar maak je je niet meer druk om, dus dit zal het ook nog wel kunnen hebben.
Ik zou me niet druk maken.. Listeriose komt sowieso zeeer weinig voor, zie de website van het RIVM: 6.2 Verspreiding in de wereld De incidentie van listeriose in landen waar een meldingsplicht bestaat voor deze ziekte bedroeg 15 jaar geleden 7 à 12 personen per miljoen inwoners. Door het onderkennen van de ziekte en het nemen van hygiënemaatregelen bij de productie van levensmiddelen is de incidentie momenteel 2 à 3 personen per miljoen inwoners. Er zijn echter weinig gegevens beschikbaar van niet-westerse landen, waar de typische risicoproducten (gekoelde, kant-en-klare producten met lange bewaartijd) waarschijnlijk minder worden geconsumeerd dan in westerse landen, maar waar men wel weer meer in direct contact met dieren leeft. 6.3 Voorkomen in Nederland Het aantal voedselgerelateerdeListeria-infectiesin Nederland is vanwege het ontbreken van een meldingsplicht niet bekend. Er lopen jaarlijks 30-60 personen een klinische infectie op (data streeklaboratoria). In 2001 werden dertig isolaten opgestuurd naar het Nederlands Referentielaboratorium voor Bacteriële Meningitis (NRBM). Het betrof daarbij vooral isolaten afkomstig van patiënten met meningo-encefalitis (57%). Serotype 1/2a komt het meeste voor (50%). De meeste gevallen kwamen voor in de leeftijdsgroep boven de 50 jaar (83%). De registratie in Nederland via het NRBM geeft dus waarschijnlijk een onderschatting van de reële incidentie.
Oja, amoxicilline is de enige antibiotica die de listeriose dood, en die slik je nu toch voor je blaasontsteking ? Dus al zou je het hebben, dan zou dit de oplossing zijn, maar de kans is gewoon zoooo klein
Wat maakt het eigenlijk uit of zulke restjes koud of warm zijn? Ik bedoel, het woord zegt het al, restjes, dus sowieso zijn ze toch goed verhit tijdens de bereiding..
Bedankt voor jullie berichten. @ daantje22: nee, ik heb Monuril als antibiotica gekregen... @ Islah: inderdaad de restjes zijn goed verhit geweest tijdens de bereiding. Maar de listeria bacterie overleeft in de koelkast en dus is er gevaar voor kruisbesmetting. De restjes kunnen dus evengoed achteraf nog met listeria besmet worden. Sowieso wordt het afgeraden om restjes 12 uur na bereiding nog op te eten...
Naar mijn weten mag monuril niet tijdens de zwangerschap volgens de bijsluiters??? Er wordt normaal áltijd amoxicilline voorgeschreven omdat dat het enige is wat veilig is tijdens de zwangerschap en idd listeriose overleeft zelfs nog in de vriezer, alleen bij verhitten gaat het dood, maar zoals ik al zei, de kans is ongeveer 8 op 1000.000 dat je het krijgt volgens het rivm zoals ik het eruit opmaak
Monuril werd mij voorgeschreven door de gynaecoloog en is 1 van de lichtste antibiotica die er is... Ik heb al een blaasontsteking gehad toen ik 12 weken zwanger was en toen heb ik ook 1 zakje Monuril moeten nemen...baby was op laatste echo OK.
Amoxicilline is vaak de eerste keus maar ook andere antibiotica mag hoor. Ik mag bijvoorbeeld geen amoxicilline, tsja dan gaan ze je die ook niet voorschrijven Je hebt geen last van andere dingen dan diarree? Bij een listeriose infectie heb je meestal geen last van diarree las ik. Ook kan je gewoon in de zwangerschap last hebben van diarree zonder bepaalde reden.
Hallo desiree1986, Ik heb inderdaad enkel last van diarree gehad (niet lang). Misschien stresseer ik gewoon te veel...of komt het door de antibiotica. Ik probeer zo veel mogelijk de regels te volgen, maar soms doe je iets zonder na te denken en dan denk je achteraf: waarom heb ik dit nu toch gedaan? Ik zie dat je uitgerekend ben op 08/12 en zwanger van een zoontje...ik ook en de vermoedelijke bevallingsdatum is 19/12! Nog veel succes met je zwangerschap! Groetjes
Dag Dames, ik heb even een vraagje over biefstuk en listeria. Ik ben immuun voor toxoplasmose, maar wordt ik dan ook geacht mijn biefstuk door en door te bakken ivm risico op listeriabesmetting? Ik eet het normaal gezien altijd zeer saignant, en dat doe ik uiteraard niet meer. Maar mag je hem tenminste a point, met nog een beetje roze (niet rood) in het midden bakken? Want taaie doorbakken biefstuk is ook maar vies. Groetjes, Mieke
Hoewel listeria vooral voorkomt in vacuumverpakte gerookte vis en in rauwmelkse kazen, kan het heel zelden in rauwe vleessoorten voorkomen. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen. na je bevalling weer lekker genieten van dat biefstukje en nu een goed doorbakken ander stukje vlees nemen (want droge biefstuk is inderdaad niet te vreten )
Als het afgedekt was en nog maar 12 uurtjes in de koelkast stond is er toch helemaal niks aan de hand joh? Je hoeft je echt niet druk te maken hoor. (Ik weet ik, ik was in mijn zwangerschap net zo bang voor alles, zijn de hormonen!)