Daar ben ik weer hoor, met een vraag over voeding van ons meisje van ruim 9,5 maand. Situatie: een moeilijk etend meisje, al vanaf het begin. Ze kreeg en krijgt flesvoeding. Willen jullie eens meekijken naar het schema van haar met dan de vraag of ze niet veeeeeeeel te weinig binnen krijgt. Aan haar merken we verder niets, ze is supervrolijk en lief, slaapt ook goed. Ze is alleen mini, met 8,5 maand 7030 gram en 67 cm. ( geboren met 40+1 en 2740 gram). Omdat ze verder gewoon in goede doen is, doet de huisarts niets. En cb zegt alleen flessen minderen, maar dat is volgens mij niet de oplossing. 8.00/8.15u. Fles van 180(6) met 2 schepjes pap. Deze fles gaat leeg, wel wat moeizaam, meestal met een lange pauze. 9.45 u. Fruit, laatste week potjes omdat ze al het andere uittuft ( met name stukjes). Ze eet dan gemiddeld een half potje, soms wat meer, soms gaan er echt maar een paar hapjes in. 12.00/12.30u. Boterham. Dit is het grootste drama. Ik ben blij als ik er met veel pijn en moeite een kwart in krijg. Alle mogelijkheden beleg geprobeerd, ook zelf laten eten, zelf laten happen, stukjes in mondje stoppen etc. 13.00 u. Na de boterham krijgt ze een fles van 180(6). Laatste 2 dagen weigerde ze de fles vanaf het begin. Omdat we weg moesten hebben we toen maar spullen gepakt en de fles daarna in auto gegeven en dan tuttert ze er wel een eind op los. Dagen voordat ze hem helemaal weigerde dronk ze er zo'n 100 cc van. Maar ik vrees dat als we het weekend niet met de auto waren gaan rijden, ik er helemaal niks in zou krijgen. Zucht.... 17.00 u. Warme maaltijd. Omdat ze meestal rond 15.00/15.30 u gaat slapen skippen we het tussendoortje en geven we wat eerder dan eerst ( eerder was het 18.00 u) de warme maaltijd. Ook met veel pijn en moeite gaat er gemiddeld een half potje in. ( liedjes zingen, afleiden, vliegtuigje met lepeltje, we proberen echt van alles maar ze draait steeds haar hoofd weg. En dan weer wat hapjes en dan weer wegdraaien) Na dit potje krijg ze een klein bakje magere yoghurt. Dat fietst er zo in. ( vreemd he....) 19.30 u. Laatste fles. Eerder maakte ik 210(7) en die dronk ze leeg. Laatste dagen drinkt ze er 100 cc van en gisterenavond heeft ze er niks van op. Maar toen waren we weg geweest en kreeg ze ook later warm eten. Dus kan daardoor komen. Ik heb al geprobeerd om haar stukken groenten in haar handjes te geven, ze gooit het eten alleen maar op de grond. Dat doet ze ook met brood als ik dat haar zelf laat eten. Mijn man maakt zich niet zo' n zorgen, ze heeft er zelf geen last van dat ze zo weinig eet. En slapen doet ze prima. Het lijkt wel alsof ze nooit echt honger heeft. Gisterenavond heeft ze dus niks op van laatste fles dus dan denk ik vanochtend: nou, die ochtendfles zal er wel makkelijk in gaan, maar dat is dan niet zo. Ik probeer er zo nonchalant mogelijk mee om te gaan, maar het is soms zo frustrerend. Dat ze zo moeizaam eet. Ik blijf wel altijd vrolijk, zing liedjes. Als ze even niet wil, geef ik er geen aandacht aan en probeer het 5 minuten later nog eens etc. Maar als ik dan even alleen ben, breek ik. Ik vind het zo zwaar, het voelt steeds als een strijd die ik moet aan gaan, bij ieder eetmoment. Waar ik nu voor vrees is dat ze de lunchfles blijft weigeren en ook van de laatste fles minimaal blijft drinken. En omdat ze van het andere ook niet heel veel eet, ze af gaat vallen. Ze is ook ontzettend druk en beweeglijk. Dus ze verbrandt genoeg.
Ik volg even. Onze dochter is ongeveer even oud en krijgt de borst op verzoek, maar eet nog veel minder vaste voeding dan je hier beschrijft en valt af. Geen tips dus, maar wel heel erg benieuwd of iemand anders kan helpen.
Wat eet jouw dochter aan vaste voeding? Nieuwsgierig...wat ik opschreef zijn gemiddelden, soms eet ze veel minder en soms wat meer.
Dagelijks ongeveer een hapje of twee, drie aan fruit, brood zal ongeveer een tiende van een boterham zijn, warm eten een gram of veertig als ze het echt lekker vindt en soms nog wat volle kwark (een lepeltje of vijf).
Wil je dat ze groeit? Of maak je je alleen bezorgd om de kleine hoeveelheden? Tot een jaar is melk de hoofdvoeding en de rest voor erbij, om uit te proberen. Van groente en fruit kom je niet aan, dat is wat wij eten als we willen afvallen. De melk bevat de calorieën. Waarom geef je een fles als ontbijt? Je zou bijvoorbeeld eens een kommetje havermout kunnen proberen (schepje roomboter erdoor roeren), of als tussendoortje wat vette Griekse yoghurt. Of avocado, banaan etc. Vol goede vetten. Als ze zelf zo duidelijk aangeeft niet te willen door haar hoofd weg te draaien of eten op de grond te gooien zou ik ook niet meer aanbieden. Ze is duidelijk: ze hoeft niet (meer). Dat kun je best respecteren, zo houd je het voor haar ook zonder frustratie. (maar ik ben sowieso tegen voeren...) En vervang die magere yoghurt voor volle yoghurt of Griekse yoghurt 10%! Dat is het eerst gewonnen en kinderen kunnen de vetten van volle melkproducten goed gebruiken...
Dankjewel voor je reactie! Het gaat me inderdaad om het groeien. En prima als melk het eerste jaar het belangrijkst is, maar dan moet ze die flessen wel blijven drinken toch? En dat gaat de laatste dagen ook zo slecht. Ik redeneerde daarvoor altijd van: zolang ze die drie flessen nog leeg drinkt, vind ik het allemaal wel best. De fles geef ik als ontbijt, omdat de rest er niet in wil. Alles wat ik met een lepel geef, geeft gedoe. Dus dan is de fles het makkelijkst en weet ik zeker dat die leeg gaat. Banaan en avocado gaf ik altijd als ochtendsnack, maar dat krijg ik er niet meer in. Lijkt te vast, te dik. Op dit moment moet alles zo vloeibaar mogelijk zijn. Stukjes tuft ze uit, dat is met brood ook het probleem. Voor lunch heb ik ook al eens havermoutpannenkoekjes geprobeerd maar ook dat geen succes. Die vettere yoghurt ga ik proberen! En misschien ook die ontbijtfles veranderen in wat anders. Wie weet....het valt te proberen. Heb eerder wel eens echt pap uit een bordje geprobeerd te geven, maar daar moest ze toen niks van weten, En ik zou ook echt een tegenstander zijn van voeren, ik had vantevoren ook helemaal bedacht dat ik het haar zelf wil laten doen, maar dan eet ze dus helemaal niks. En ik wil graag dat ze wel iets van bijvoeding binnen krijgt.
He wat vervelend dat ze nu ook de flessen weigert. Ik heb niet echt een idee... Misschien de voedingen op totaal andere momenten geven? Dus als je nu bijvoorbeeld meteen na een slaapje geeft dat je dan juist een uurtje wacht erna. Ik ben op zich niet van ritmes omgooien, maar misschien laat ze zich overrompelen als het eten ineens onverwacht komt? Wij geven soms trouwens een middagsnackje gewoon in haar handje als ze op de grond zit te spelen. Misschien het proberen waard? Maar zoals je weet hebben we een makkelijke eter dus ik verzin ook maar wat
Als ze de yoghurt wel heel lekker vind en goed eet dan geef je dat wat vaker. Is ook zuivel. 'S morgens wat yoghurt met fruit bijvoorbeeld. En als ze niet veel eet van haar brood en geen fles wil met de lunch nog een klein schaaltje yoghurt. Bo weigerde met 7 maanden ook alle flessen overdag dus die kreeg met de lunch brood en daarna Griekse yoghurt omdat ze nog niet genoeg brood at. Toen ze meer brood ging eten liet ik de yogurt weer weg.
Hier heeft ze brood nooit echt heel goed gegeten en laatste weken is het echt drama. Ik zoek ook beetje alternatieven voor dat brood. Ik denk dan yoghurt met havermout. Havermout zit ook vol goede stoffen toch? En smorgens yoghurt met fruit: dat moet ik dan blenderen want mevrouw moet geen stukjes tegenwoordig en tuft alle stukjes uit.
Hier moest hij op die leeftijd ook niet zoveel meer van z'n flessen weten, maar at wel goed van de bijvoeding, dus dat compenseerde en daardoor maakte ik me ook geen zorgen. Wat ik hier deed om te zorgen dat hij zoveel mogelijk melk dronk was altijd eerst de fles en dan pas bijvoeding. De ochtendfles kreeg hij nog in het schemer in bed, als hij nog een beetje wakker lag te worden, weinig prikkels en ook pas daarna verschonen en aankleden enz. De middagfles probeerde ik en ging het niet dan was het jammer, maar wel herkenbaar, hier werd in de kinderwagen of auto ook altijd onbewust de fles leeg gedronken. Dus als ik wist dat ik eind van de ochtend of begin van de middag wegging dan nam ik dan gewoon die fles mee en gaf 'm onderweg, binnen is binnen zeg maar. De avondfles ging weer in het donker op z'n slaapkamer bij ons op schoot in de schommelstoel of op bed, geen lampje aan en geen contact maken. Drinkt ze ook niet ergens anders uit, bijv een tuitbeker of rietjesbeker? Anders zou je dat nog kunnen proberen. Daarnaast zou ik inderdaad echt de yoghurt erin houden als ze dat lekker vind en daarmee proberen te compenseren en dan inderdaad kiezen voor volle yoghurt of Griekse yoghurt.
Oh en hier gaf ik ook wel eens cracotte crackers, vond 'ie heerlijk! Kan je ook eens doen i.p.v. brood, als ze toch haast niks van brood eet maakt het ook niet zoveel uit dat het minder vult dan een boterham zeg maar.
Havermout kan prima. En je kunt een banaan prakken en door de yoghurt doen. Of fruit pureren en door de yoghurt. Ik denk dat ze het eten weer even leuk moet gaan vinden en dan gaat ze vanzelf wel weer stukjes eten en meer proeven. (Hoop ik in ieder geval )
Ja dat denk en hoop ik ook. Ik heb misschien iets te vaak proberen door te zetten met eten. Omdat ik echt zo graag wilde dat ze een beetje fatsoenlijk zou eten. Ik ga proberen om het iets meer los te laten, en als ze echt niet hoeft, ik ook niet te lang meer ga aandringen. In de hoop dat ze dan uiteindelijk wel weer gaat eten....zucht...zo moeilijk!
Hier gaat het inmiddels stukken beter. Er zijn 4 tandjes door in twee weken en hij kruipt nu ook goed snel wat blijkbaar energie kost. Ook eet hij nu stukken meer sinds hij zoveel mogelijk zelf kan en mag. Ik besmeer 1 broodje met beleg en dan duw ik een ander broodje erop en snijd dat in stukjes...gaat er zo in. Ik denk dat ze vanzelf wel meer gaat eten als ze wat mobieler wordt...dat vraagt veel energie merk ik.
Is ook moeilijk. Maar zo lang ze (goed) groeit en 's nachts niet ineens wakker wordt van de honger... Gewoon proberen, wil ze niet dan niet. Probeer je het over een uurtje nog eens. Begin met de dingen die ze lekker vind want dan is de kans op succes het grootst. Bo heeft ook van die fases hoor. Zitten we met de lunch aan tafel en blijft ze haar bord maar weg duwen. Dan geef ik haar een boterham in haar hand en wandel zo met kinderwagen het park in. En dan eet ze die boterham in eens zingend op...
Fijn om te zien dat het bij anderen ook soms moeizaam gaat. Of ze nu goed groeit, geen idee. Maand geleden voor laatst gewogen, boog toen ietsiepietsie af, maar cb arts zei daar verder niets van. Vond het gewoon goed. En nu hoeven we pas 1 feb weer. En wil liever niet tussendoor wegen omdat ik dan bang ben dat ik gestresst raak als ik zie dat ze meer gaat afbuigen. Haha. En ze is gewoon een supervrolijk actief meisje wat ook gewoon lekker en goed slaapt. Het liefst wil ze zo vloeibaar mogelijk eten nu dus we zitten nu aan de potjes. De 8 maandenpotjes pureer ik extra fijn, anders zitten er stukjes in. Lol, ik lijk wel gek! Blijkbaar doe je gekke dingen voor je kind.