Nu hou ik erg van salami en chorizo, maar mag ik dit nog eigenlijk wel?? Tot gister heb ik het nog gewoon gegeten, maar nu slaat de twijfel toe. Weet iemand dit?
Voor zover ik weet wel gewoon hoor. In ieder geval wel de worsten die we gewoon bij ons in de supermarkt kopen.
Tja dat is nieuw, dat er wordt aangeraden dat dus niet te eten. Het gaat dan wel vooral over de echte italiaanse worsten die een risico vormen volgens mij. Zie hier: Niet doen tijdens zwangerschap | Voedingscentrum, eerlijk over eten Dit omdat gefermenteerde worst rauw is.
klopt ook op de website van het rivm staat dat je gefermenteerde worst zoals chorizo salami, cervelaat en boerenmetworst etc etc beter kan laten staan. omdat ze het dus nog niet zeker weten
maar als het gewoon in verpakkingen zit zoals vleeswaren uit de supermarkt mag het toch weer wel?ik had alleen begrepen verse worst
is dat nieuw ofzo? ik heb het vorige week nog gegeten... had er nog nooit van gehoord dat dat niet mag.
nou verpakte salami eet ik lekker is het nou vers van de slager laat ik t liggen chorizo eet ik nu niet mee alleen als het gebakken is... de kleine doet het heel goed dus die ene keer dat ik een keer een plakje op me brood doe zal wel loslopen.. zelfde als bij voedingcentrum staat dat je beter geen verse tonijn kan eten terwijl mn verloskundige zegt dat ik ALLE verse vis van de visboer mag eten zelfs garnalen en tonijn dus luister liever een beetje naar mn verloskundige
Haha, lekker onduidelijk dit. Denk dat ik vanaf nu toch maar mijn chorizo alleen nog warm door mijn pasta ga eten. Volgens de slager zijn salamie en chorizo dus rauwe vleessoorten die gedroogt zijn.
Nou het is niet onduidelijk hoor Het advies is om het niet onverhit te eten, dus dat is duidelijk. Iedereen gaat anders om met dat advies, dat maakt het misschien lastiger. Maar het advies zelf is vrij helder lijkt me
wij hebben een pak salami van de boni in de koelkast liggen en die is verpakt en is t/m 19-01-2011 goed dus dat is bewerkt mag je gewoon hebben is niet meer rauw er zit gewoon varkens vlees in en er staat niet op gefermenteerd of zoiets?hahahaha
Ja tuurlijk is het bewerkt, het is gefermenteerd. Salami is een gezouten worst, gegist en gedroogd vlees afkomstig van één of meerdere types dieren. Salami wordt gezouten in een warme, vochtige omgeving om de groei van de bacterie die in het gistingsproces betrokken is te bevorderen. Als voedingsbron voor de bacterie tijdens het verzouten wordt er suiker toegevoegd. Het proces van het verzouten wordt bepaald door het klimaat van de omgeving, de omvang en het type darm. Na gisting moet de worst drogen.
Dit is fermenteren: Fermenteren, ontkiemen - Hyfoma.com Maar goed volgens mij is het wel helder zo Ik denk trouwens dat er, net als met kaasjes, best verschil in zit. Een italiaanse chorizo (zo'n echte lekkere kwijl) lijkt mij van groter risico dan voorverpakte salami van de Boni. Maar dat is meer gevoel dan feitelijk dus daar heeft niemand iets aan