recht op kortingen, toeslagen etc.

Discussion in 'De lounge' started by odet, Jan 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. odet

odet Niet meer actief

ik zit erover te denken om te stoppen met werken.
    ik verdien 600,- voor 15uur per week.
    niet echt veel dus.
    mijn man werkt voor zichzelf.
    ik denk nl dat als ik niet werk, dat ik bijna net zoveel geld "krijg"
    ik verdien 600, maar er gaat al 100,- naar de opvang.
    als ik stop met werken krijg ik (zag ik net in de krant) algemene heffingskorting, dat is 147 per maand en combinatie korting, dat is zowiezo 64,50 per maand.
    ik denk dat dan de zorgtoeslag omhoog zal gaan en het kindgebondenbutget.
    maar ik heb hier verder geen idee van.

wie weet er meer van?

2. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

May 26, 2008
    9,749
    0
    0
    Ga naar Belastingdienst/Toeslagen en geef daar alle gegevens van jullie beiden in en dan zie je vanzelf waar je allemaal recht op hebt.
    Voor de voorlopige aanslag moet je naar de site van de belastingdienst zelf gaan en dan kun je daar het programma downloaden, ff alles ingeven en je ziet wat je terugkrijgt...

Suc6!

3. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Grappig...ik ga juist een cursus doen zodat ik voor dat geld aan de slag kan!
    Ruilen? :p

Nee geintje. je kan bij de belasting dienst op de site alles in 1x aan toeslagen berekenen (huur, ziekte kosten en kinder) dan zie je aar iig al van wat je krijgt. En dan zijn er nog n rits kortingen die je krijgt.
    Maar de toeslagen en kortingen zijn wel gekoppelt aan je inkomen dus als je man veel binnen brengt met de eigen zaak dan krijg je weinig tot niks.
    Bedenk je wel dat als je thuis zit je contact met anderen ook minder word. Het gros van de mensen om je heen is nml aan t werk.
    Dat is 1 van de redenen dat ik weer aan t werk wil en dus n cursus doe.

4. odet

odet Niet meer actief

ja, ook daar zit ik mwel mee hoor.
    maar ik vindt mijn werk niet meer zo leuk en ik zit moeilijk met de opvang als ik ander werk moet gaan zoeken.
    dus, het is of hier blijven werken, of stoppen, anders gaat het bijna niet.
    ik heb de site met de toeslagen gezien, daar zou ik 211,- krijgen (als alles klopt)
    wat voor soort kortingen kan je nog krijgen?

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,365
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    combinatiekorting is juist hoger als je werkt. Want hiermee wil de overheid vrouwen stimuleren ook te werken ondanks het moederschap

6. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nou laat ik je een beetje uit de droom helpen.. ik werk ook niet meer en je krijgt dan juist geen zorgtoeslag meer. ( als je man genoeg verdient) als dit niet zo is weet ik het niet maar die van mij verdient teveel en ik raak daardoor juist mn zorgtoeslag kwijt. kgb weet ik niet dat krijgen wij niet die 211 euro wat je zegt is idd het enige wat ik krijg, lelijk gezegd noemen ze dit ""het huisvrouwengeld"";) hier in mijn streek

7. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    aanrechttoeslag ook wel toch?
    Ik zou nooit stoppen met geld en mn handje ophouden. als je werk niet bevalt kan je toch ook nieuw werk zoeken? Als iedereen zo denkt is onze verzorgingsstaat zo niet meer te betalen. En je kunt er ook op rekenen dat de aanrechttoeslag niet nog 10 jaar meegaat, gezien de commentaren in de 2e kamer.

8. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,042
    1,860
    113
    Provincie Groningen
    Ik ben ook gestopt met werken.
    Wij krijgen geen zorgtoeslag of kindgebonden budget.
    Heb geen idee of we ook combinatiekorting krijgen.
    Wel heb ik recht op algemene heffingskorting, nog voor de 6 maanden die ik niet heb gewerkt.
    Dit heb ik niet aangevraagd, maar vraag het straks terug bij de belastingaanslag voor 2009.

9. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Ik vind het eerlijk gezegd een beetje je handje ophouden om niks te doen?!?

ik werk 24 uur p.w en krijg ongeveer net zoveel.....

10. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    Als je niet werkt bouw je ook helemaal niets op geen pensioen ofzo.

Ik vind dat je nog best redelijk verdiend hoor met zo weinig uren.
    En als je stopt met werken en je wil straks weer wel gaan werken kom je wel minder snel aan het werk.
    Maar je moet het zelf weten.

Hoe het met die toeslagen werkt weet ik niet want wij hebben nergens recht op.

11. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nou dit ben ik niet met je eens. ik ben ook fulltime mama maar ben echt heel de dag bezig hoor;) en echt niet met mn manicure of met de kleine spelen. vaak zit ik s''avonds pas om 9 uur of nog later.

12. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

dus fulltime moeders houden hun handje op en liggen heel de dag op dr nest? vervelende opmerking:(

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,870
    19,296
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zo ervaar ik die opmerking niet. Er staat nergens dat fulltime moeders de hele dag niks doen.

Ik vind dat als je er vrijwillig voor kiest om niet te werken, de rest van het land daar niet aan mee hoeft te betalen. Mensen die niet kunnen werken is een ander verhaal. Maar om nou te zeggen: ik vind m'n werk niet zo leuk meer en ik ben niet tevreden over m'n salaris, dus moet een ander meer bealsting betalen... Daar heb ik toch wel veel moeite mee!

14. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

er staat idd niet dat ze niks doen maar handje op houden voor ""niks"" komt bij mij op hetzelfde neer. sorry maar ik kan hier altijd heel bozig om worden. en tuurlijk hoeft heel het land niet aan mij mee te betalen. ik kan mezelf gelukkig onderhouden samen met mn man.

15. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,870
    19,296
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Als jullie rond kunnen komen van het inkomen van jouw man is dat toch prima Plurkie? Jij houdt je hand dus niet op! En daar ging de opmerking van Guppie over. Jij hoeft je dus echt niet aangesproken te voelen!

16. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ok gelukkig dan maar:D

17. fafje

fafje Niet meer actief

Waarom maken jullie zo druk omdat zij wilt stoppen...als zij wilt stoppen, stopt ze...ze wilde alleen maar weten waar ze RECHT op heeft en hoeveel dat is...en als hun nou kunnen rondkomen van 1 bedrag, en als ze dan ook nog es geld kan krijgen ,waar ze sowieso recht op heeft...wat is het probleem dan?

Mijn man wilt ook dat ik tijdelijk stop met werken als een kinderen krijgen...alleen ik wil niet helemaal stoppen, ik zla nog dansles geven 1avond in de week of horeca 1 avond in de week, maar dat is puur voor de uit etentjes extra!

Nou Odet succes!! liefs!

18. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,275
    6,802
    113
    Ik ben ook bewust gestopt. Maar niet om mijn handje op te houden maar om mijn kinderen zelf groot te brengen.

En inderdaad maak ik gebruik van de heffingskorting ( 1 keer per jaar vraag ik die terug a 2000 euro ongeveer) en andere toeslagen waar iedereen recht op heeft ( als ze minder dan een bepaald bedrag verdienen).

Ik ga daarnaast wel vrijwilligerswerk doen en na ongeveer 5 jaar fulltime werken. Dus nu inderdaad even handje ophouden maar ik ga zeker over een aantal jaar ( 5 jaar is de planning) flink aan de slag.

Maar als je wilt stoppen TS snap ik dat heel goed. En als het kan zou ik het zeker doen.

19. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik ga trouwens ook als de kind(eren) naar school gaan zeker weer proberen een baan te vinden. want ook al vind ik fulltime moederen heerlijk, je sociale contacten worden gewoon een stuk kleiner. das een feit! maar zoals johan crijff zou zegge: ieder voordeel hep zn nadeel

20. paars

paars Fanatiek lid

Nov 27, 2008
    1,117
    18
    38
    even een vraagje tussendoor?? ik volg een voltijd opleiding en werk dus ook niet.. de opleiding volg ik natuurlijk om straks weer aan de slag te kunnen gaan. wij krijgen kgb en zorgtoeslag.. maar wat is heffingskorting heb ik daar ook recht op?

Share This Page