Thuisblijfouder - bijna altijd de moeder?

Discussion in 'De lounge' started by Leeuwtje83, Nov 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Hoi,

DISCLAIMER: Dit is geen discussie over 'thuisblijven' versus 'buitenshuis werken'. Als je daarover wilt gaan vechten, dan zijn er vast wel andere topics te vinden ;)

Eerst even mijn eigen situatieschets. In mijn jeugd ben ik opgegroeid met een huisvader. Mijn moeder werkte full-time en verdiende de centjes, mijn vader deed het huishouden en alles wat daarbij hoort. Vrij revolutionair voor de jaren '80 :)

Nu werk ik full-time en ben de hoofd kostwinnaar in ons huishouden. Mijn man werkt 3 dagen in de week, en is dus 2 dagen per week thuis om voor de kinderen te zorgen. Op die dagen ben werk ik ook thuis, zodat ik de kinderen vaker kan zien dan alleen ochtend/avond/weekend. Het is best druk, maar ook gezellig (alleen af en toe lastig bellen met collega's, met dat lawaai op de achtergrond :D )

Nu mijn vraag: wat ik hier lees op het forum, is dat het bijna altijd de moeder is die minder gaat werken/stopt met werken als er kinderen arriveren. Waarom is dat zo? Is het voor mannen zoveel makkelijker om de kinderen 'achter te laten', of staat er op hun meer druk om de kost te verdienen voor hun gezin? Waarom wordt de moeder erop aangekeken dat ze blijft werken, en de vader niet? Of worden vrouwen niet zoveel gestimuleerd als mannen om carrière te maken, en vinden wij het daarom 'makkelijker' om het werk te laten gaan?

Graag jullie meningen/opinies/etc.

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Omdat mannen vaak meer verdienen en meer uren werken, vrouwen werken vaker parttime.

3. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Ik denk toch, hoe ouderwets die opvatting ook mag zijn, dat mannen niet staan te springen om thuis de taken op zich te nemen. Dat hoor ik althans in mijn omgeving regelmatig (paar situaties waarin de vrouw een betere baan heeft dan de man). Ook mijn man zou daar doodongelukkig van worden, terwijl ik er geen problemen mee zou hebben.

4. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    3,295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend zou met liefde de hele week thuis blijven als ik fulltime zou willen werken. Nu gaan we het zo doen dat we allebei 3 dagen werken en dan de vrijdag samen (passen ouders op).

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    nou ja mijn man verdiend ruim 2x zoveel per uur als ik dus dan is de keuze makkelijk gemaakt. En als ik ga werken gaat alles naar de kdv dus dan maar lekker thuis bij de kids

6. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Mijn man verdient veel meer als ik, en ik zou het ook helemaal niet leuk vinden om de kostwinner te zijn.
    Ik werk al genoeg vind ik, en ik wil mijn kinderen gewoon iets vaker zien, als dat ik heel de week van huis moet.

7. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

Mar 6, 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Ik werk 3,5 dag in de week (vanaf januari weer 4) en mijn vriend 1 dag. Wij vinden dit een topverdeling. Ik ken inderdaad niet zoveel mannen die thuis zouden willen zijn, maar mijn vriend gelukkig wel!

Ik denk dat er steeds meer een verschuiving komt richting een eerlijke verdeling. Wel vind ik het absurd dat een man twee keer zoveel verdiend als zijn vrouw (of zit er een heel groot verschil in werkniveau?)

8. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

Nov 13, 2011
    1,338
    0
    0
    NULL
    NULL
    de banen die de mannen vaak hebben zijn in partime variant bijna niet te vinden.
    Ook is het nog een taboe bij de werkgevers. die accepteren het vaak wel van vrouwen maar niet van mannen om partime te werken. zo heeft mijn man een neef die graag 4 dagen wilde werken en 1 pappa dag. Bij zn laatste werkgever was dat geaccepteerd, todat zn functie verviel en hij een andere baan moest zoeken.. hij kreeg nergens 4 dagen, overal was 5 geeist. dus heeft hij toch maar eieren voor zn geld gekozen, het was dat of anders helemaal geen baan.

Er zijn idd veel mannen die fultime werken en dit ook 1 a 2 dagen vanuit huis kunnen doen.Zodat ze toch nog een beetje betrokken zijn bij de kinderen. maar dit kan natuurlijk niet bij elke baan.

Mn man zit momenteel thuis en hij zoekt zich suf naar vacatures en alles is 38 tot 40 uur. al zou hij 32 uur willen werken dan is dat er gewoon niet.. (account manager)
    Veel vrouwen werken in de zorg en daar is partime werken veel vanzelf sprekender.
    Sterker nog.... Bij mij op mn werk ( werk in het ziekenhuis) zitten ze helemaal niet te wachten op fulltimers. Veel te lastig met vakanties plannen.... Als een fultimer met vakantie gaat dan ben je in 1 week 36 tot 40 ineens kwijt, gaat een patimer met vakantie dan kan je nog eisen dat er niet 2 partimers tegelijk weggaan dus dan mis je max 24 uur per week en is dat makkelijker te verdelen. en beter van de contiuteit..

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat veel mannen het echt niet zien zitten om alle huishoudelijke dingen die daarbij horen ook op zich te nemen. De zorg voor de kinderen zal in veel gevallen niet zo'n probleem opleveren maar de hele organisatie rondom...dus ook het plannen van cb afspraken, speelafspraakjes, kinderfeestjes en zorgen dat daar iets voor is om mee te nemen, briefjes van school enz enz enz.

10. manytroubles

manytroubles Actief lid

Dec 9, 2006
    357
    0
    0
    Hier spelen inderdaad de financiën een rol. Mijn man zou er geen enkele moeite mee hebben om "thuisblijfvader" te zijn. Maar met mijn salaris is dat niet mogelijk, dus ben ik meer thuis dan hij.

11. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    ik werk fulltime en mijn man is thuis..
    (hij wil, nu onze dochter wat ouder is, wel weer een dag of 2 a 3 werken.. maar dat is lastig zoeken nu;) )
    Zorgt wel voor de nodige opgetrokken wenkbrauwen merken we. Zodra we vertellen dat er een thuispapa is krijgen we gegarandeerd een reactie..
    Nou ja.. Dat is dan maar zo!
    Ik verdiende even veel:p Maar het verschil was/is dat ik mijn werk bijzonder leuk vond en veel meer perspectief had en mijn man vond het een stuk minder fijn.
    Bovendien had ik een vast contract en hij niet enz enz enz..
    Ooo ja..
    mijn man is ook een stuk beter in huishouden, organiseren en koken..
    Dus de keus was snel gemaakt!

12. jilina

jilina Fanatiek lid

May 27, 2010
    2,362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Mijn vriend zou graag willen ruilen. Ik werk nu nog 24 uur straks 20 uur en hij werkt 36 uur. Maar het is gewoon niet haalbaar. Hij verdient gewoon veel meer dan mij. Als ik een beter betaalde baan zou hebben dan hem dan was hij minder gaan werken. Maar hij komt met 4x zoveel thuis. Dus dan is de keuze snel gemaakt. Hij is wel een dag minder gaan werken om bij ons meisje thuis te kunnen zijn. En thuis werken kan hij ook wel maar is gewoon geen doen als hij alleen met haar is. Want ze vraagt van alles en wil dan samen spelen en snapt niet dat papa aan het werk is want hij is toch thuis. En qua huishouding zijn hier de taken gewoon goed verdeeld.

13. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier zou manlief dolgraag TBP willen zijn/worden, maar de situatie is nu eenmaal zo dat hij het beste kan werken (ik ben al jaren chronisch ziek). Ik sluit ook niet uit dat ik, in andere omstandigheden, juist de kostwinnaar zou zijn, aangezien ik het hoogste opgeleid ben.
    Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het ook fijn om thuis te zijn bij mijn kleine meisje (helaas geen enkele prestatiedrang hier:)) en mijn man gaat toch wel graag naar zijn werk.
    Zeker nadat hij tijdens mijn zwangerschap bijna 4 maanden alles in het HH heeft moeten doen, omdat ik plat kwam te liggen, toen kwam hij tot de ontdekking dat hij dit eigenlijk maar stomvervelend vindt haha.
    Dus hij wil wel TBP worden, maar dan wel één die een HH hulp heeft...;)

14. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

Nov 13, 2011
    1,338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie mn man dat ook niet doen omdat het totaal de discipline niet heeft en dingen absoluut niet 'ziet' wat er gedaan kan worden. Zie het hier nog zo gebeuren als ik full time gaat werken ik in mn avond uren het huishouden ook nog eff kan gaan doen.
    Nu hij zonder werk zit moet ik constant hem op dingen wijzen wat gedaan moet worden, anders gebeurd het gewoon niet.... Ik heb me daarbij neergelegd maar soms is het wel frustrerend...
    Dus hier...geen geschikte huispappa.;)

Wat loon betreft hier verdien ik in verhouding meer dan mijn man... Op fultime basis zou ik boven hem uitkomen maar heel veel zal dat niet zijn , ik denk rond de 150 euro.

15. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik sta nu ook voor de keuze maar dat heeft niet zozeer ermee te maken dat mijn man veel meer verdient, maar wel een veel relaxtere baan heeft! Hij werkt echt 8,5 uur op dag en dan naar huis, terwijl hij ook gewoon manager is. Ook zijn de zekerheden in zijn bedrijfstak veel beter dan in mijn bedrijfstak, waar reorganisaties aan de orde van de dag zijn. Ik ben wel wat hogeropgeleid (uni t.o.v. Hbo) maargoed als hij zou stoppen met werken(wat hij graag zou willen haha) en ik dan volgend jaar mijn baan zou kwijtraken zijn we een stuk verder van huis dan als ik zou stoppen. Bij ons wordt dus de afweging gemaakt o.b.v. baangarantie en mijn uren die ik werk zijn een stuk onredelijker. Was dit omgedraaid dan hadden we wellicht een andere keuze gemaakt.

16. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Mijn man wil het niet anders, hij vindt deze verdeling het fijnste. Bovendien heeft hij een hoger salaris en kan hij in zijn functie niet minder dan 4 dagen werken.
    Ik vind het fijn om 3 dagen te werken, ik ben nét iets meer thuis dan op mijn werk en die verdeling voelt goed. In mijn functie is het ook gewoon mogelijk... De keuze is dan snel gemaakt.

Verder zijn we helemaal niet zo traditioneel of hoe je het noemen wilt. Man zou een geweldige huisvader zijn. Hij doet veel, zo niet meer, in de verzorging van dochter en het huishouden gaat hem ook best af. Misschien anders dan ik (ik ben wat opgeruimder), maar beslist niet fout ofzo.

17. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

Feb 11, 2010
    11,066
    166
    63
    Ik ben ook de kostwinner en mijn man werkt parttime en is dus meer thuis dan ik. Daar hebben we toen voor gekozen omdat mijn baan de meeste vastigheid (en flexibiliteit indien nodig) bood. En we op deze manier toch de zorg voor ons zoontje zelf hebben kunnen opvangen (dat vonden wij prettig). Nu de tweede op komst is, wil ik wel minder gaan werken, dus dan gaan we ongeveer evenveel werken. Dus ook hier niet de standaard rollenverdeling.

18. mama van Kyano

mama van Kyano Actief lid

Aug 31, 2009
    137
    0
    0
    hier ben ik de hoofdkostwinnaar. ik werk 4 dagen, mijn man 3. bewust voor gekozen aangezien ik meer dan het dubbele verdien per uur. daarnaast vind ik het prima om te werken en mijn man vind het heerlijk om thuis te zijn.
    hij doet het huishouden grotendeels, ik regel de financiën, schooldingen.
    gaat hier prima! maar idd krijgen wij ook rare reacties van anderen.. snap niet waarom, is onze keuze en voor ons werkt het goed. waarom zou een vrouw beter zijn in opvoeding en huishouden..

19. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    hier was het heel simpel ik had nog minimum jeugd loon en dus maar een 600 tot 700 euro in de maand hij 2400 en hij kreeg tijdens de zwangerschap van de eerste de aanbieding op in systeem te gaan werken en hij zou 500 extra in de maand inkomen krijgen. Daarbij kreeg ik de algemene heffingskorting van toen nog 166 euro. mijn loon werd opgevangen door het extra inkomen van mijn man en we gingen er niet op achteruit. dus ik kon thuis blijven wat de conclusie. sinds 2 jaar doe ik er wat thuis werk bij maar dat is meer omdat ik het erg leuk vind om te doen.

20. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Mijn man verdient veel meer dan ik, en hij heeft ook echt de drang en zin om carrière te maken.
    Ik werk 18 uur en ik zou ook echt niet meer willen werken.
    Ik wil bewust alles van mijn kindjes meemaken.
    Ik vind het heerlijk om alles met ze te doen en er voor ze te zijn.
    Daarentegen wil ik ook echt niet alleen maar thuismoeder zijn.
    Mijn werk is echt even een uitlaatklep.
    Even andere praat en sociaal gezien is het super voor mij.
    Op mijn werk vind ik rust, hoe gek het ook klinkt, en dat heb ik ook nodig.
    Dus voor ons is het zo de ideale combinatie.
    Mijn man heeft trouwens wel een papadag, want op zaterdag werk ik.
    Dat vind hij echt super!
    Hij geniet er dan met volle teugen van.

Share This Page