“Gewone krampjes” of misschien Koemelkallergie??

Discussie in 'Voeding' gestart door Mysci, 5 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mysci

Mysci Lid

3 mei 2020
    9
    16
    3
    Vrouw
    Hoi,

Ons zoontje van 6,5 week is al vanaf de geboorte heel erg onrustig, hij huilt of eigenlijk krijst erg veel al sinds de kraamweek.

In het kort de klachten die hij had:

• huilen tijdens en na elke voeding
    • veel spugen
    • krijsen op het aankleedkussen
    • Overstrekken
    • Slecht slapen
    • Onverzadigbaar bij drinken
    • Slecht boeren
    • Vaak de hik
    • Veel scheetjes laten
    Inmiddels al behoorlijk wat medische hulp ingeschakeld.

De manueel therapeut heeft beperkingen in zijn nek en werveltjes gevonden, sinds we deze behandeling zijn gestart kan hij het aankleedkussen een stuk beter verdragen.

Omdat het krijsen rondom de voeding niet stopte en hij liggen op zijn rug ook niet kon verdragen via huisarts bij kinderarts terechtgekomen.

Naar aanleiding van ons verhaal gestart met maagzuurremmers (Nexium) ivm vermoeden zure reflux en dit lijkt nu een deel van het huilen te verminderen, hij krijst niet meer na het spugen en spuugt ook minder (al is dit niet perse doel van de medicatie)

Dan nu mijn vraag;

Hoewel het stapje voor stapje beter gaat vind ik het opvallend dat hij eigenlijk na elke voeding krampjes lijkt te hebben met bijbehorende krijs en huilbuien. Mijn gevoel zegt dat dit wel erg vaak is, ik twijfel daarom of dit nog wel "normale krampjes" zijn of dat er misschien meer aan de hand is, bijvoorbeeld een koemelkallergie?!

De kinderarts vond dit niet direct aannemelijk omdat hij bijvoorbeeld heen huiduitslag oid heeft. Daarom is eerst gestart met de reflux medicatie.

We hebben over 2 weken een telefonisch consult en wil dit sowieso aan hem voorleggen, maar ben benieuwd wat "normaal" is bij krampjes op een dag?

Ik hoor graag jullie ervaring!

groet M

2. Deb89

Deb89 Bekend lid

4 jun 2019
    597
    575
    93
    Vrouw
    Volgens mij verschilt het erg per kindje of ze veel of weinig last hebben van krampjes, dus ik denk dat het lastig is om te zeggen wat "normaal" is. Onze oudste had er veel last van en onze jongste (8 weken) nu ook. De piek van de krampjes schijnt tussen de 6 - 8 weken te liggen, dus daar zit je nu wel precies in.
    Wij zijn toch met 7 weken overgestapt op andere voeding speciaal voor krampjes, omdat CB zei dat als ze deze voeding al vanaf haar geboorte krijgt ze er niet met 7 weken nog zoveel last van hoort te hebben. Misschien is dat nog een idee als je ook kunstvoeding geeft? Bij ons lijkt het wel beter te worden nu. Of misschien heb je dit al geprobeerd.
    Lastig he? Veel sterkte in ieder geval en hopelijk gaat het snel beter!

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Geef de nexium even de tijd. Vandaar 2 weken.

Ik herken wat je schrijft maar hier 2x koemelkallergie. Zonder eczeem zonder uitslag etc. maar wel met 18u krijsen op een dag.

Beide zoontjes kregen nexium voordat ze pepti kregen. De oudste kreeg bij 10 weken pepti en sloeg om als blad aan een boom, einde huilbaby.
    Tweede zoontje kreeg bij 7(?) Weken pepti en bleef doorhuilen tot 12 weken. En had ook zo lang de krampen tot 16 weken.

Tussen de geboortes van mijn zoontjrs is de maximum dosering voor nexium gehalveerd ivm toekomstige botontkalking bij langdurig gebruik.
    Mijn oudste mocht bij 5 kilo 10mg en mijn jongste maar 5mg. Dat was echter te weinig dus op eigen verzoek met overleg kinderarts zijn we erboven gegaan tijdelijk met ook 10mg.

Nexium is kortwerkrnd maar als je start moet de slokdarm nog herstellen dus dat duurt even.

Los daarvan mag je nexium niet combineren met jbpm maar dat hebben wij wel gedaan

4. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    #4 Haver11, 11 nov 2020
    Laatst bewerkt: 11 nov 2020
    Mij lijkt het logischer om eerst pepti te proberen. Reflux is heel vaak een symptoom van koemelkallergie en gaat vaak al weg met voeding waardoor je geen medicatie hoeft te gebruiken. Is dit wel nodig kun je dat altijd nog opstarten.
    Ook kan er door medicatie weer meer kramp komen.. aangezien ze daar ook weer aan moeten wennen.
    Lang niet alle baby's hebben uitslag bij kma.

Het lijkt mij dat als er bij elke voeding kramp is dat er meer aan de hand is, ook door de andere klachten die je benoemd.

Hier 2 kinderen met kma.
    Bij jongste dochter begonnen met pepti ( uiteindelijk uitgekomen op neocate ) daarna medicatie.

Bij zoontje dachten we dat hij alleen reflux had, begonnen met pepti ( uiteindelijk ook neocate ) daarna medicatie.

Je zou ook nog kunnen starten met probiotica voor de darmen ( zou dan wel 1 geven waar geen melk in zit zoals probactiol mini ) Zoon en dochter kregen dit ook al snel, dochter van 2.5 krijgt het nu nog.

Deel Deze Pagina