hallo ik zit het met het volgende ik wil straks borstvoeding gaan geven en gekolfde bv (zodat mijn man ook een keer kan voeden) maar hoe weet ik zeker dat mijn kindje genoeg binnenkrijgt moet je de zelfde ml aanhouden als met kunstvoeding of moet je meer geven ? bij mijn eerste zei de kraamhulp dat hem gewoon de borst leeg moest laten drinken maar zat dan wel een meer dan een half uur per borst te voeden op het consultatie buro zeiden ze na 2 mnd dat hij te zwaar was en ik te veel voeding gaf dus om dat te voorkomen wou ik dat even weten ik hoop dat u het berijpt
Hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap! Goed dat je nu al nadenkt over het voeden! Ik zou als ik jou was gewoon starten in de kraamtijd met voeden aan de borst. Wanneer dat goed gaat en zonder problemen loopt (meestal heeft het een week tot 10 dagen nodig) kun je ook eens starten met wat afkolven. Hoeveel je kindje in het flesje mag krijgen reken je uit middels een formule: hierin neem je het gewicht van je kleintje en het aantal voedingen mee. de som is: ..kg x 150 (vaste waarde)= ... : aantal voedingen per 24 uur. De uitkomst is bij benadering wat je kleintje aangeboden krijgt per voeding. Aan de borst drinken ze vaak heel anders. een halfuur per borst per voeding kan wat lang zijn, afhankelijk van hoe het met je kindje gaat en hoe de start is geweest. De meeste kindjes drinken niet 2 x een half uur achter elkaar effectief. Op het laatst is het dan meer lekker bij mama liggen. Standaard zou ik uitgaan van 1e borst leegdrinken inderdaad, maar wel goed kijken wat je kindje doet. 2e borst biedt je aan om gelegenheid te bieden dat je kindje voldoende heeft gehad. Drinkt het niet door, worden de pauzes langer dan het aantal slokken, dan is het mooi geweest! Mocht je tegen die tijd vragen hebben, horen wij het natuurlijk graag! Misschien ook leuk om een avond of cursus over borstvoeding te volgen, als opfrissing zeg maar. Hoe je start met borstvoeding is in je beleving vaak weer vergeten: hoe je het laatst voedde blijft je beter bij Voor nu: genieten van je buikbaby! Groetjes, Heidi
dank je wel voor je antwoord en ga idd even als opfrisser kijken wanneer er een informatie avond is voor borstvoeding kan geen kwaad word er alleen maar wijzer van fijne dag