baby 2 weken, al 1 week spruw. Hoe snel slaat behandeling aan?

Discussion in 'Verzorging' started by miepens, Apr 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Hallo allemaal,
    Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag?

Hoe snel zie je of nystatine aanslaat bij een baby van 2 weken oud? Ik ben nu al een week aan het behandelen. Ik behandel haar mondje elke voeding (flesje met moedermelk), met een wattenstaafje. Ik heb nog niet het gevoel dat het minder wordt. Moet ik nog een week aan kijken, of zijn er andere middelen die beter helpen en die al mogen bij zo'n jong kindje?

Groetjes!

2. Zolief

Zolief Fanatiek lid

Jan 2, 2012
    1,413
    44
    48
    Onderin Nederland
    TJa.. hier ook toen ze twee weken was begonnen. Hier hielp het niet.
    We hebben toen bij Eurolac (online dus) gentiaan violet besteld. Dit gebruik je 1 x per 24 uur en 7 dagen lang. Dit smeer je ook met een wattenstaafje in heel het mondje.
    Dan kun je 7 dagen stoppen en het nog eens 7 dagen geven. Na 2 x behandelen was het helemaal weg en kwam het niet meer terug.
    Het enige nadeel is dat het afgeeft, dus even oude kleren of een slabbetje omdoen.
    Dus dat is mijn tip voor Spruw ;)

Verder flessen en speen uitkoken doe je wel elke dag? Wassen op 60 graden?
    Je eigen tepels ook insmeren? Dat is namelijk ook belangrijk.

3. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    ja, ik kook zelfs de flessen elke voeding uit. En wassen op 40 graden, maar ik strijk het met een stoomstrijkijzer op de hoogste stand. Ook maak ik haar handjes regelmatig schoon.

Maar die GV mag je dus ook gebruiken bij kindjes van die leeftijd??

4. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Gentiaan violet echt SUPER spul ik smeerde het 1x per dag in het mondje en ook mijn tepels smeerde ik er mee in.
    Dit hielp super de middeltjes van de HA niet.

5. butterfly0511

butterfly0511 Fanatiek lid

Dec 7, 2008
    2,303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Hier hielp t binnen 1 dag. Zaterdag mee begonnen en zondag eind vd dag dronk hij zijn flesjes alweer een stuk beter gelukkig.
    Wij spuiten t in zijn mondje

6. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Bedoel je nystatine of de Gentiaan Violet?
    Als het goed is komt de gentiaan violet morgen binnen. Ik ga hem dan maar gelijk uitproberen. Jammer van de Paa(r)s-Foto's ;), maar het is voor een goed doel.
    Gelukkig lijkt ze geen pijn te hebben, ze steekt wel regelmatig haar witte tongetje naar buiten. Dus ik hoop echt dat we snel van die stomme spruw af zijn, zodat ik ook veel gemakkelijker borstvoeding kan geven en zo snel mogelijk van dat fulltime kolven af kan stappen.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier hielp nystatine idd ook niet, genitaal violet wel. Maar inderdaad; behandel je je tepels en kolf ook? Het hielp hier ook goed om pro biotica te gebruiken. Bij FV moest dit door de fles maar bij BV mag je het zelf slikken.

8. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik kolf op dit moment nog alles. Na elke kolfbeurt was ik alles af met zeepsop en vervolgens gaat het in de magnetronsterillisator.
    Elke dag gebruik ik schone bh, en het meeste was ik op 40 graden, maar strijk ik na het wassen.

Sinds vorige week woensdag gebruik ik gentiaan violet. Het is volgens mij nu wel minder, maar nog niet weg. Het zit alleen achter op haar tong. Nog 2 behandelingen en dan heb ik "rust week". Hopelijk is het dan weg, of neemt het af en niet toe.

Die pro biotica? Bedoel je die abc dolphidus voor mijn dochter? Of yakult voor mij?

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    ABC Dolphius, of Orthiflor start. In dit geval dus voor jou, en het dan via de BV aan je dochter doorgeven. Bij kunstvoeding gaf ik het direct aan mn kindje. De spruw zit namelijk van mond, door de darmen en op de billetjes vaak.

10. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ondertussen zit de eerste week gentiaan violet er op. Ik heb nog wel het idee dat er een lichte aanslag op de tong zit. Dus ik verwacht dat we volgende week nog een klein kuurtje moeten doen.
    Het is me wel meegevallen. Tja, die paarse lippen is iets minder, maar de troep in de kleertjes etc ging er heel gemakkelijk uit.
    Ondertussen zijn we ook begonnen met ABC Dolphius. Deze geef ik gewoon in de afgekolfde melk, aangezien ik toch fulltime kolfde.
    Sinds vandaag ben ik weer begonnen om haar aan de borst te krijgen.

11. Lavalamp

Lavalamp Bekend lid

Feb 9, 2013
    999
    1
    0
    Hier met 1,5 week spruw, ging niet over na een week Nystatine. Toen een week Daktarin, ging ook niet over.
    Toen met een tandenborstel zijn tong poetsen, WERKTE!
    Verder alles schoon en steriel houden.

12. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    Klinkt raar, maar baking soda is het antwoord!
    Mijn dochtertje had het heel erg. M'n moeder boende het weg met het puntje van een een (schone) handdoek met baking soda.
    Het middeltje wat de dokter voorschreef hielp niks.

Geef je baby altijd een slokje water na de fles.
    Melk wat op het tongetje opdroogt is de grootste boosdoener

13. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je het weg kan poetsen met een borstel of een handdoek, is het geen spruw maar flinke melkaanslag. Spruw is echt een schimmel, dat valt niet zomaar weg te poetsen.

14. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    Jawel, het was wel spruw. Volgens de dokter wel en het deed heel erg pijn. Baking soda schijnt een oude middel te zijn (oma's tip)

15. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik ben ondertussen een aantal weken verder. Ik,heb 1 week nystatine en miconazol behandeling gedaan, gevolgd door 1 week gentiaan violet. Na de stopweek heb ik het cb laten beoordelen en die vonden dat er niets zat.
    Ik begin nu steeds meer overtuigd te raken dat de huisarts een verkeerde diagnose heeft gesteld. En dat ik het witte tongetje met melkaanslag als spruw heb gezien en de ha heeft die ook zo beoordeeld. Geen wonder dat ik geeen vooruitgang met nystatine zag.
    En geen wonder dat wij beiden nog geen pijn hebben (gehad)

16. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het wordt idd vaak verkeerd gediagnosticeerd, ook andersom trouwens (dat het dus wel spruw is, maar de arts het aanziet voor melkaanslag). Melkaanslag kan echt enorm hardnekkkg zijn; mijn nichtje had echt een hele dikke, witte laag melk op haar tong telkens, zag er echt uit als spruw, maar was het niet. En de spruw bij mijn dochter zag er juist weer helemaal niet zo erg uit, gewoon een paar kleine, wittige vlekjes, maar wel pijnlijk en absoluut niet weg te poetsen met een doek of zo.

Share This Page