Mijn zoontje krijgt sinds hij zo'n 2 maanden oud is pepti. Een maand terug hebben we eindelijk geprovoceerd in het ziekenhuis. Vorige week is gebleken dat uit deze test niets is gekomen en hij dus volgens de artsen geen KMA heeft. Nu twijfelde ik er zelf ook aan, en dacht ik sowieso dat hij geen zware vorm zou hebben. Maar als hij er wel op zou reageren, verwachtte ik niet dat hij zou reageren tijdens die test (want de test duurt maar een paar uur). Wij zijn in ieder geval na deze uitslag overgestapt op de gewone voeding, nog 50/50 gemengd met de pepti. En na een dag begon toch de onrust weer. Veel jammeren, heel ontevreden en 's nachts zeer onrustig slapen. Hij heeft de hele nacht bij ons in bed gelegen en bleef maar draaien en woelen. Deja vu ten top... En dat terwijl het de laatste tijd juist enorm goed gaat! Een heel blij en tevreden mannetje die volop door de woonkamer heen tijgert. Na het een dag hebben aangekeken en te hebben geconstateerd dat het steeds erger werd (nog steeds 50/50) zijn we weer terug gegaan naar volledig pepti. En nu gaat het weer goed. Binnenkort proberen we het opnieuw, maar ik baal hier best wel van. De voeding krijgen we niet vergoed (nu natuurlijk al helemaal niet meer na die test), maar tegelijkertijd gaat overstappen vooralsnog dus niet goed. Heeft hij nou wel of geen KMA?! Ik snap er niets meer van... Mensen die dit herkennen?
Ha Yulk Hoe gaat het verder? Misschien geen KMA maar moeten wennen aan de vertering van koemelk? Wat om het nog eens te proberen en heel langzaam op- en afbouwen, met 5 procent per keer bijv, en dat een paar dagen? Of kan het ook lactose-intolerantie zijn? Dan geeft de vertering (van koemelk) ook problemen, door gebrek aan een bepaald eiwit geloof ik en het ontbreken van goede lactobacillen. Een tijd probiotica geven kan dan helpen. Klachten bij l-i zijn kramp en winderigheid, of bijv diarree en verstopping afgewisseld. Je kunt het ook nog anders uitproberen: beetje yoghurt gaan geven, naast pepti. Is makkelijker verteerbaar (zeker als het lactose-intolerantie zou zijn) en dan kun je zien of het de koemelk is of iets anders aan de pepti. Misschien voelt hij ook spanning van jullie bij de overschakeling? En ik geloof dat wisselen van voeding sowieso vaak belastend kan zijn? Groetjes!
Bedankt voor je tips babel! Spanning van onze kant kan ik me niet voorstellen omdat ik eigenlijk totaal geen problemen verwachtte. Als het lactose-intollerantie zou zijn, dan zou hij denk ik ook op de provocatietest gereageerd moeten hebben, of niet? Wat betreft enkel het wennen aan de andere voeding: misschien dat dat wel meespeelt. Maar ik had niet verwacht dat dat met deze leeftijd nog zo'n rol zou kunnen spelen. Misschien dat het inderdaad wel gewenning aan koemelkeiwitten is. Ik vind je tips van yoghurt wel een goede, of anders inderdaad veel langzamer opbouwen dan we nu hebben gedaan. Daar ga ik mee aan de slag! Waar kan ik probiotica vinden? Bij de drogist? Apotheek? En welk merk is dan aan te raden?
Ik zou even met de ka bellen en overleggen. Misschien moet je kindje wennen aan de zwaardere voeding. En anders: volgens mij hoeft het niet na een paar uur reactie te geven toch?
Ik zou even contact opnemen met de arts die de provocatie begeleid heeft. Het jammere bij ziekenhuisprovocaties is dat er dan eigenlijk alleen maar gekeken wordt of er binnen 24 of 48 uur een reactie komt. Terwijl het bij sommige kinderen gewoon een paar dagen kost om de reactie weer op te bouwen. Als jij zo duidelijk een verslechtering ziet zonder pepti, houd dan eens een tijdje een dagboek bij van wat je ziet en hoe je kind is als je 2 weken pepti geeft en hoe je kind is als je een week standaard geeft. Noteer vooral dingen als hoe lang je kind onrustig is. Mocht je kind eczeem hebben maak dan foto's. Als je dingen goed vastlegt en je hebt een meedenkende kinderarts dan kan het zijn dat je machtiging toch verlengd wordt.
Bedankt voor de reacties! We zullen inderdaad even bellen. Ik heb alleen tot nu toe niet erg meedenkende kinderartsen getroffen. Ze hebben allemaal genoemd dat veel kinderen die de stempel KMA krijgen, het toch niet blijken te hebben. Ik geloof wel dat het waar is, maar het geeft mij het gevoel dat het allemaal tussen m'n oren zit. En misschien is dat ook wel zo, aan de andere kant ben ik me denk ik meer dan een ander bewust van dergelijke effecten etc. Een tijdje alles opschrijven is daarom wel een goed idee, dan staat het echt duidelijk op papier. Ik vind het alleen nogal moeilijk om een langere tijd standaard te geven als hij een reactie lijkt te vertonen. Omdat ik weet dat hij dan zich ook niet prettig voelt op het KDV en dan weer meer zal huilen daar... Ik ben juist zo blij dat hij nu sterk genoeg is om daar geen last meer van te hebben en zie er dus erg tegenop om zo'n periode weer in te gaan. We hebben trouwens nooit een machtiging gekregen omdat we op eigen initiatief zijn overgestapt op de pepti. Mede daarom zijn ze denk ik ook zo afwijzend. Ze hebben ons ook niet doorverwezen naar een dietist toen we begonnen met bijvoeding, terwijl dat toen dus vervolgens wel heel rommelig verliep. Bah, ik baal er best wel van. De algehele begeleiding is gewoon tekort geschoten waardoor we zelf voor ons gevoel aan het prutsen zijn.
Ik denk maar ff hardop hoor, maar misschien kan je een second opinion aanvragen in een ander ziekenhuis? Weet niet of dat kan maar zou wel fijn zijn als jullie goed begeleid worden en de voeding vergoed wordt!
Ja, lijkt mij ook een goed idee. Als je foto's kunt nemen, maak dan foto's. Die komen minder subjectief over als een verslag van de ouders. Je kunt ook aan het kdv vragen of ze even per dag voor je kunnen noteren of je kind meer of minder huilt dan 'normaal'. Dan heb je ook verslaggeving die niet van jezelf is waardoor je minder snel het verwijt van 'tussen moeders oren' krijgt.
Hier ook een kma kindje en ik verbaas me over hoe moeilijk ze bij jullie doen: hier een machtiging voor 1 jaar zonder provocatietest! Ik vind eerlijk gezegd dat hij wel heftig reageert op de niet-dieet voeding voor een kind 'zonder' allergiën. Second opinion kan altijd, consultatiebureau kan overigens ook een machtiging uitschrijven
@probiotica hebben wij abc dophilus poeder, te koop bij de natuurwinkel (maar soms op, dus even vooraf bellen is handig als je alleen daarvoor gaat). @lactoseintolerantie en wel/niet reageren op provocatietest weet ik niet, want ik weet niet hoe dat werkt, zo'n test?! Geven ze gewoon koemelk en kijken ze naar alle mogelijke reacties? Dan zou het bij l-i ook moeten opvallen lijkt mij idd. De andere reacties lijken mij ook zinnig, blijkbaar is het niet zo zwartwit. Over lactoseintoleranties weet ik nog wel (heb het zelf meermaals tijdelijk gehad) dat er vaak een soort drempel is van de lactose die je nog wel kunt verwerken. Als je meer dan die hoeveelheid krijgt, ga je pas reageren. Dat heeft te maken met de hoeveelheid van de enzymen (?) die je in je lichaam hebt die nodig zijn om de lactose te verwerken: helemaal niets, of toch een beetje. P is "normaal" geboren toch? Geen ks? -> met ks zou het risico op lactoseintolerantie nl wat groter zijn omdat ze geen nuttige bacterien van de moeder meekrijgen in het geboortekanaal PS hier alles goed! Groeit lekker, twee tandjes, zitten, beetje kruipen, wel beetje puberen/veel bozig om luiers wisselen etc . Eet lekker vanalles, maar niet veel. Ik zie je niet meer bij het Rapley-topic, maar vast nog wel lekker aan het knoeien? Hoop dat het snel beter gaat met je kleintje!