Nieuwe fiets: vraagje aan ervaren moeders

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Stella80, 9 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stella80

Stella80 Niet meer actief

Mijn oude fiets is aan vervanging toe. Nu wilde ik een simpele omafietsfiets kopen, maar hoe meer websites ik zie, hoe meer ik begin te twijfelen.

Bijvoorbeeld over handremmen. Ik ben gewend aan een terugtraprem, maar ineens bedacht ik me dat met kinderzitje erbij het misschien wel iets stabieler is met handremmen. En dan zag ik ook nog 'moederfietsen'. Hele slagschepen maar misschien is zo'n lage instap juist wel handig?

Ik fiets straks iedere dag naar het KDV, het station en af en toe een ommetje door de duinen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen! (en crisis, dit moeten toch wel hormonen zijn. Kom op, een fiets!)

2. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Een moederfiets is echt een must! Ik heb er eentje mijn standaard is sterker, de lage instap is ideaal em het stuur is volgens mij ook wel anders dan normale fiets. Vooral als je veel gaat fietsen zou ik een moederfiets kopen!

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik zweer ook bij een moederfiets, kan er nu ook nog makkelijk op met voorstoeltje terwijl ik al een flinke buik heb. Ik heb een montego liberty.

4. clnl

clnl Actief lid

10 jun 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Stella,
    Ik heb na heel lang twijfelen (begrijp je dus goed ;)) voor een moederfiets gekozen. Wat ik met inmiddels 2 kinderen en dus1 voor en 1 achterop de fiets erg fijn vind aan de moederfiets zijn:
    - De veer tussen stuur en frame waardoor het stuur bij parkeren en kind in het voorste zitje zetten gewoon recht blijft staan. Ik zie bij school dat moeders met een gewone fiets vaak een opzij draaiend stuur hebben als zij hun kind in het voorzitje willen zetten.
    - Ruimte tussen zadel en stuur, ook met voorzitje, waardoor ik hoogzwanger met kind voorop makkelijk kon op en afstappen.
    - Zeer stabiele standaard (al is die ook bij de fietsenmaker te koop hoor)
    - De lage opstap is ook prettig.
    Ik heb een moederfiets gekocht toen mijn oudste voor het eerst op de fiets meekon dus kan het niet vergelijken met een gewone fiets.
    Succes met je keuze.

5. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Ik wil nooit meer anders dan een moederfiets. Heerlijke fiets, lekker stabiel en de lage instap is ideaal met een zitje die nog voorop zit.

6. DTtje

DTtje Bekend lid

19 feb 2012
    513
    0
    0
    Begeleider vg
    Ik heb een montega liberty!!super fiets!!!! dit is dus ook een moederfiets! echt een must inderdaad:)

7. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb geen moederfiets. Ik vind ze zo vreselijk lelijk met zo'n lage instap en zo'n groot stuur...precies een Harley Davidson :cool:.

Ik heb een Gazelle Miss Grace. Een stevige fiets, mét een dubbele standaard en mét een stuurslot, maar dus zonder zo'n foeilelijke lage instap en idioot breed stuur. Ik kan er prima mee fietsen met een kindje voorop.

Ik vind een moederfiets dus absoluut geen must. Handremmen vind ik overigens wel fijner dan een terugtraprem. Het remt wat gecontroleerder vind ik.

8. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Hier ook geen moederfiets fanaat. Ik vind ze handig als je kleine stukjes fietst. Ik fiets heel veel en vind dat een fiets gemakkelijk en licht moet fietsen. Ik heb een normale fiets gekocht (trek t700) fietst heerlijk, en er kunnen prima twee stoeltjes op. Nu zelfs met de dikke buik kan ik er tussen, maar dat is niet helemaal handig!
    De moederfiets is een beetje een mode ding vind ik, maar fiets je niet veel kan zo'n degelijke logge fiets wellicht handig zijn.

9. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Ik weet niet of een mama fiets een must is. Maar denk zelf dat een oma fiets in ieder geval een don't is! Het lijkt mij niet dat dit frame stevig genoeg is, er genoeg ruimte is tussen zadel en stuur en t lijkt mij ook zwaar zonder versnellingen. Misschien dat er goede damesfietsen op de markt zijn om te gebruiken maar een oma fiets lijkt mij echt geen optie!

10. Stella80

Stella80 Niet meer actief

Dank juliie wel!

Helpt enorm om zo wat ervaringen te lezen. Vandaag maar eens een knoop doorhakken :)

11. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Ik heb een elektrische fiets, maar ik heb hier een moedercursus op laten zetten! Dat is echt een aanrader! Als je dan weer uit de kinders bent, laat je je andere stuur weer op monteren en dan heb je weer een gewone fiets!

12. Caro1

Caro1 Actief lid

26 okt 2008
    123
    0
    0
    Vind een moederfiets ook lelijk, heb een soort transportfiets gekocht die er cool uit ziet, met handremmen en versnellingen. Ideaal!!! Kinderen met gemak erop, fietst licht, bagage voorop in krat, stuurslot tegen omklappend stuur en het ziet er leuk uit (ik weet het, smaken verschillen dus dat laatste is subjectief :))

13. chupa

chupa Bekend lid

17 jan 2010
    504
    13
    18
    Vrouw
    Groningen
    Ik heb een heeeeeeeerlijke omafiets van Batavus (old dutch), geen poespas met die versnellingen of handremmen waarvan kabeltjes steeds stuk gaan....lekker simpel en hij fiets heerlijk ook als je een heuvel over moet....

Voor mij is er genoeg ruimte tussen het voorstoeltje en het zadel maar goed ik ben gewoon slank van mezelf...misschien dat dat meetelt.

Ik vind die mamafietsen pure geldklopperij een 'normale' fiets voldoet pruma en is nog eens de helft goedkoper...kan je de andere helft mooi uitgeven aan leuke dingen voor de kleine ;)

Maar goed dit is natuurlijk mijn mening:D ieder zijn eigen;)

14. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Ik heb een 'gewone' stevige fiets. Geen lage instap, maar een wel een heel stevig frame. Scheelt igg héél veel in prijs met een echte moederfiets. Inmiddels geen stoeltjes meer maar een fietskar. Toch nooit problemen gehad met 2 stoeltjes hoor :).

15. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    tandartsassistente/preventieassistente
    noord-brabant
    Ik zweer ook bij demoederfiets!
    Ik heb de batavus mambo, echt een hele degelijke fiets!

16. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Ik heb mijn gewone fiets (wel eentje met handremmen en versnellingen) een beetje aangepast door er een dubbele standaard en een stuurslot op te zetten.
    Voor dat korte tijdje dat er een stoeltje voorop de fiets zat, vond ik het niet nodig om een andere fiets aan te schaffen.

Deel Deze Pagina