Hallo, Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn "onderwerp", ik zit even met misschien wel iets raars, maar ik heb er een beetje een raar gevoel van in mijn buik. We hebben mijn schoonzus en mijn zwager gevraagd om peetoom en peettante te zijn, ik ben uitgerekend op 9 augustus 2009, nu is een vriendin van ons ook zwanger en zij is volgende week uitgerekend, nu heeft zij hun vanavond gevraagd om ook peetoom en peettante te zijn, en ze hebben ja gezegd omdat het zo lief werd gevraagd, ik persoonlijk vind het een beetje op het laatste moment om het een week voor de geboorte te vragen, maar dat kan aan mij liggen. Ik vindt het alleen helemaal niet zo leuk dat ze nu ook daar tegen ja hebben gezegd, het kan gewoon aan mij liggen, of misschien wel aan mijn hormonen maar ik vind het gewoon ook een raar idee, om binnen een jaar van 2 kinderen de peetoom en peettante te zijn. Ligt dat nu echt aan mij/hormonen of is het "normaal" dat je dat gewoon vaker wordt. Graag jullie reacties! Groetjessss Edit moderator: Ik heb je onderwerp duidelijker gemaakt.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Misschien zijn die andere mensen laat met vragen maar aan de andere kant, het is niet iets wat je zomaar beslist. Daarnaast maakt het moment van vragen niet zoveel uit denk ik, al zouden ze het op de dag van de geboorte of erna doen. Ik ben ook van mening dat je vaker peetoom of peettante kan zijn. Als je het maar allemaal aankan maakt het toch niet uit? Misschien voel je op dit moment minder speciaal, of vind je dat je kindje nu minder speciaal is. Qua gevolgen denk ik niet dat het veel uitmaakt. Als jullie alle vier iets zou gebeuren zouden jouw kindje en het andere kindje daar samenkomen. Dat is het enige. Hoe groot zou die kans zijn? Dat zijn wel dingen die je mee moet nemen. Zouden ze later alsnog een peetkindje erbij krijgen...zou je met hetzelfde zitten. Je kan je altijd nog bedenken hoor, ook over 5 jaar bijvoorbeeld. Elmo
Ik vind het op zich niet raar dat je 2 keer in een jaar peet oom en peet tante wordt. Het kan soms voorkomen, dat dat net de mensen zijn aan wie jij het zou willen vragen, maar er kunnen natuurlijk meer mensen zijn die dezelfde reden hebben. En ook een week voor de geboorte vind ik niet raar. Wij hebben de peet oom en tante van onze zoon pas gevraagd toen we de doop aan het regelen waren.
ja ik denk dat meeste mensen de term peetoom of tante onderschatten, gewoon een leuke titel met kadootjes voor de kleine e..d maar het is de verantwoording om voor het kind te gaan zorgen als er iets gebeurd met de ouders in principe, vaak word dat niet meer zo nauw genomen en gaat het vooral om de titel (tenminste bij niemand weet vaak werkelijk waar het precies om draait) Ik vind het in die zin raar , ik vind dat ze over zoiets moeten nadenken daar kan je niet zomaar ja op zeggen je bent verplicht hier goed over na te denken als iemand meteen ja zou zeggen zou ik mijn aanbod zelfs intrekken denk ik (zeker als ze erna weer zo makkelijk ja bij iemand anders zeggen) het gaat wel om een kinderleven, geen puppie die je even inlevert denk ik dan. Maar misschien til ik er te zwaar aan hoor, wij doen niet aan peet ooms of tantes voorlopig hebben wij mijn ouders staan mocht ons iets overkomen en wij willen dat straks aanpassen als mijn zusje bv kids krijgt.. (ik moet ook met haar partner kunnen leven en heb dat in het verleden nooit kunnen doen maar haar relatie is nu over)
Ik vind het inderdaad ook een beetje licht nagedacht dat hun nu zomaar ja zeggen, en ik ben misschien niet zo duidelijk geweest met het hele verhaal, maar die andere mensen die praten altijd in de slechte zin over de zus van mijn man, en ik weet dat ze ook andere mensen hebben gevraagd en die hebben dus nu schijnbaar nee gezegd en nu zijn hun op de valreep gevraagd, zo komt het op mij over, en ook op mijn schoonzusje, maar nu zegt ze dus dat die mensen het ZOOO lief hadden gevraagd dat ze wel ja moeten zeggen, en dan denk ik dus inderdaad, ja maar dan denk je er wel heel licht over en dat wil ik niet. Het is inderdaad geen puppy maar een kindje. Haha sorry maar door de emoties is het verhaal de eerste keer misschien niet helemaal duidelijk overgekomen.
Ik vind idd het moment van vragen ook niet zo raar. veel mensen vragen het pas na de bevalling ( ik moet nog steeds iemand verzinnen om te vragen ) Maar kan me wel voorstellen dat het je niet lekker valt. Vind ook dat je zus wel heel snel ja heeft gezegt tegen die vriendin. Ik zou het een eer vinden als mijn zusje me voor peettante zou vragen maar bij andere vrienden zou ik daar toch over na willen denken omdat het idd een hele verandwoordelijkheid is mochten de ouders iets overkomen. Edit: lees nu dat die vrienden vaak negatief praten over je zus en zwager. Vind het dan idd helemaal raar dat ze hun vragen Ik zou dit wel eerlijk met je zus bespreken, dat het je niet lekker zit. Anders komt het misschien wel tussen jullie in te staan en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Succes
Peetoom & peettante is niet degene die voor je kind zorgt als jou iets overkomt. Zij zijn degene die toezien op en ondersteunen bij de (kerkelijke) opvoeding, dat is heel iets anders. Dus als je voogd bedoeld, ja dan is het heel wat. Maar peetoom & peettante lijkt me dat je dat vaker kunt zijn.
Ik vind een peet oom en tante toch echt niet hetzelfde als een voogd. Wij hebben ook een peet oom en tante voor onze zoon, maar dat is voor de kerk en dat betekend niet automatisch dat zij onze zoon krijgen als er wat met ons gebeurd. Onze peet oom en tante zijn ook niet samen, sterker nog het zijn de broer en zus van mijn man, dus het inderdaad maar hoe je de term kent. Als ts het zo dusdanig bedoeld dat haar zus de kinderen opvoed als er wat met haargebeurd, moet ze het er misschien even met haar zus over hebben om te kijken of zij dat ook zo begrijpt. Als ik namelijk een voogd voor mijn kinderen zoek, dan laat ik dat vast leggen bij de notaris en al. Dat vraag ik niet even tijdens de koffie. Daar komt naar mijn idee veel meer bij kijken. Ik denk dat er even besproken moet worden wat iedereen denkt bij de term peet oom en tante, wie weet ziet je zus het wel hetzelfde als mij en dan ontstaan er vervelende situaties. Ik zou je dus als advies mee willen geven, dat je het even met haar bespreekt. Kunnen alle onduidelijkheden weg genomen worden.
Het is bij ons inderdaad de bedoeling dat als ons iets overkomt dat hun dat het kind krijgen, wij hebben ze dit ook duidelijk uitgelegd en ze wisten wat ze te wachten stond, bij het andere stel is dit ook het geval, en daarom zit het me een beetje dwart dat er zo makkelijk over wordt gedaan. Heerlijk he die zwangerschapshormonen!
Als ze dit inderdaad wisten en het van het andere stel ook de bedoeling is, dan vind ik het wel raar dat ze ja hebben gezegd. Je kunt niet ieder kind in huis nemen, is wel een beslissing waar je heel goed over na moeten denken. Wij hebben dit nog steeds niet geregeld voor onze zoon omdat we gewoon niet zeker weten aan wie wij dat willen toevertrouwen. Ik zou het even eerlijk bespreken en zeggen dat het je niet helemaal lekker zit. Ook wil ik je aanraden om het wel officieel te regelen bij een notaris, dat om verwarring te voorkomen. Mijn berichtje was helemaal niet vervelend bedoeld, de verwarring zit hem echt in de interpretatie van het woord peet oom en tante omdat dat bij ons iets heel anders betekend. Ik hoop dat je eruit komt en dat je een goed gevoel aan je beslissing over houdt.,
Hihi, ik heb je berichtje ook helemaal niet als vervelend ervaren, maar ik dacht, ligt het nou aan mij, til ik er te zwaar aan en zijn het de hormonen, of is het inderdaad een beetje licht overdacht. Ik ga haar morgen inderdaad bellen om het haar te zeggen, maar van de andere kant ben ik een beetje bang dat het dan zo overkomt op hun dat ze moeten kiezen, ik bedoel, je moet je juist vereerd voelen omdat ik het vraag en niet verplicht. Bedankt voor jullie tips, morgen even door de zure appel heen bijten en maar even bellen, en hopen dat ze het begrijpen. Welterusten
Willen jullie maar 1 kindje? Zo niet, dan zou ik er goed over nadenken of je wel de kindjes naar peetoom en peettante wilt laten gaan. Meestal zoek je voor een 2e andere peetoom en tante, maar dan heb je wel het feit dat mocht jullie iets gebeuren dat jullie kinderen uit elkaar worden gehaald. Persoonlijk iets wat ik absoluut zou wille voorkomen. Kan je je schoonzus en zwager niet gewoon apart vragen of ze eventueel de voogd willen worden van jullie kinderen? En het andere stel, wie zegt dat hun hun kindje ook naar jouw schoonzus en zwager willen doen als hun iets overkomt. Als het voor hun alleen de naam is en voor jullie een voogd, dan zou het vast niks uitmaken denk ik. Dan snap ik dat je schoonzus daar snel ja op heeft gezegd. Wat betreft de tijd, persoonlijk zou ik het niet laat vragen, omdat mensen zich snel gepasseerd voelen als je het niet gelijk vraagt. Nou gelukkig niet onze peetoom en tante (dat wist ik van te voren) maar bij sommige mensen weet je het maar nooit. Maar het kan prima pas zo laat. * niet ver genoeg doorgelezen, sommige dingen zijn al verteld sorry*
Ik ben peettante van mijn nichtje, maar in het testament van mijn tante staat dat de kinderen naar mijn moeder gaan als hen iets overkomt. Dus als je iemand vraagt, moet je dat ook wel testamentair laten vastleggen....hopelijk realiseren jouw zwager en schoonzus wat er allemaal bij komt kijken! Wij hebben een vriendin van ons gevraagd en hebben in ons testament staat dat ze tot de 23e jaar van onze dochter verantwoordelijk is, zowel in zorg als financieel en dat zij ook de executeur is, dus zorgt dat de rest onder onze familieleden verdeeld wordt zeg maar...mocht er iets te verdelen zijn. Het is dus een hele verantwoordelijkheid, waarvan we uiteraard hopen dat het nooit zal gebeuren, maar toch... Zeker voor die vriendin van jou: zijn zij geen familie van je zwager en schoonzus? Dan komt er nog meer bij kijken. Onze vriendin weet namelijk dat ze niet alleen voor onze dochter (en volgend kindje) moet zorgen, maar ook de familieband met de familie van onze kinderen moet onderhouden. Ofwel, ze krijgt er dan twee families bij! Een hele drukte! Dat geldt dan dus ook voor jouw zwager en schoonzus. Tenzij het hen niet om voogdijschap gaat....maar gewoon om kerkelijke verbinding... Om jouw vraag te beantwoorden of het stom is dat jij het niet leuk vindt: ik weet niet hoe ik zou reageren als mijn vriendin tegen een ander gezin ook ja zou zeggen. Ik hoop dan wel dat ze zich realiseert dat ze misschien zelfs twee gezinnen moet "redden" en dus een heel huis vol kinderen krijgt. Dus dat geldt dan ook weer voor jouw schoonzus en zwager. Dat ze zich realiseren dat het niet alleen jullie kind(eren) zijn, maar ook die van die vrienden. Natuurlijk ga je ervan uit dat het niet gebeurt, maar het zou toch maar gebeuren. Da's wel een enorme belasting, waarin ze dan alle kinderen evenveel aandacht en liefde moeten kunnen geven. Zeker als ze zelf ook kinderen zouden hebben! Ik zou het er gewoon even met je zwager en schoonzus over hebben. Geef ze deze overwegingen mee en vraag of ze zich deze verantwoordelijkheid wel realiseren! Succes!
Ja, ik ben ook van de combi uitgegaan (dit is bij ons thuis namelijk wel zo). Niet zo handig van mij!