Zwanger en Asthmaspray Seretide?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ssgerundt, 28 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ssgerundt

ssgerundt Bekend lid

10 jul 2006
    970
    0
    0
    Verplegster
    Ik ben zwanger en moet bijna elke dag mijn asthmaspray gebruiken. Ik gebruik Seretide, maar nu heb ik gelezen dat je dat tijdens de zwangerschap helemaal niet mag gebruiken.
    Zijn er nog meer moeders die dat asthmaspray gebruiken en wat hebben jullie gedaan, andere spray's of zo.
    Ik moet wel erbij zeggen dat ik het wel tijdens mijn eerste zwangerschap heb gebruikt omdat ik niet wist dat het gevaarlijk is, maar mijn dochter is gezond geboren.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Seretide is niet per definitie gevaarlijk, er is gewoon nog te weinig echt onderbouwde informatie over de effecten tijdens de zwangerschap. Daarom worden bijna altijd andere, vooral veel oudere, medicijnen voorgeschreven aan zwangeren omdat daar meer ervaring mee is.
    Ik heb geen seretide of vergelijkbare medicatie gebruikt, maar ben tijdens de zwangerschappen overgestapt naar het oude vertrouwde salbutamol en beclometason. Werkt een stuk minder goed, maar voor mij net goed genoeg om de zwangerschap door te komen.

Mijn advies: ga nú naar je huisarts (of longarts) die het je heeft voorgeschreven, en vraag welk medicijn jij in jouw situatie het beste kunt gebruiken.

Mama in ademnood is in elk geval schadelijk voor de ongeboren vrucht (én voor jezelf, maar veel zwangeren vinden zichzelf even niet meer belangrijk), dus volledig en zonder overleg met je arts stoppen met medicatie die jij gewoon nodig hebt is onverstandig.

3. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Ik zou ook overleggen met de huis- of longarts.
    Ventolin mag sowieso in de zwangerschap maar is geen ontstekingsremmer zoals de Seretide.
    Ik heb trouwens ook astma maar in de zwangerschap nergens last van, gebruik nu ook helemaal geen puffs!

4. sjak

sjak Niet meer actief

Voledig met Bri eens! het belangrijkste is dat jij niet in ademnood mag zijn, want dat betekent ook te weinig zuurstof voor je kindje! Seretide is niet onderzocht op de werking van het ongeboren kind.
    Ik gebruikte ook seretide, daar ben ik vanaf gehaald en nu heb ik salbutamol (beter bekent als; ventolin) en Qvar (vroeger heette dit becotide en is een ontstekingsremmer) dit helpt minder goed als seretide, maar ook ik kan er prima mee door!

Succes

5. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ik sluit mij aan bij bri en sjak. Ik ben ook overgestapt op oude beproefde medicatie, overigens al ruim voor de zwangerschap.

6. Sas1983

Sas1983 Actief lid

6 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

ook ik gebruik normaal gesproken siretide en ventolin. Ik had het gebruik hiervan vor het stoppen met de pil al afgebouwd tot nul. Ik heb het vooral in het voorjaar en de zomer nodig i.v.m. allegische astma. Ben aan het begin van mijn zwangerschap bij de huisarts geweest om te vragen hoe het met mijn medicijnen zit. Volgens hem kan het op zich geen kwaad om de inhalators te gebruiken, echter met de op merking erbij, hoe minder medicijnen in je lichaam hoe beter het voor de beeb is. Ik heb tot nu toe pas 2 keer vetolin gebruikt en moet zeggen dat ik het tot nu toe aardig red zonder. Heb ook wel eens van anderen gehoord dat door de hormonen tijdens de zwangeraschap astma klachten kunnen afnemen.
    Hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes met je zwangerschap

7. ssgerundt

ssgerundt Bekend lid

10 jul 2006
    970
    0
    0
    Verplegster
    Heb vanmiddag mijn Huisarts gebeld en heb nu als vervanging voor Seretide, Serevent gekregen.
    Hopen dat het goed helpt...

Deel Deze Pagina