Hallo, Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik het heerlijk gevonden om elke dag rauwe worteltjes te eten. Een gezonde snack die niet voor misselijkheid etc zorgde. Omdat er betacarotheen in zit en geen vitamine a heb ik mij geen zorgen gemaakt. Nu zegt een vriendin dat dit toch niet goed is. Verder heb ik gewoon gezond en gevarieerd gegeten. De betacarotheen die je niet nodig hebt wordt toch niet omgezet in vit a maar afgevoerd? We zijn bezig voor een tweede dus ik wil graag weten of ik dit weer kan doen. Bedankt!
Hoi Nepthys, goede vraag: ik weet dat niet precies. Je vraag is dus eigenlijk of het klopt dat je lichaam geen vitamine A aanmaakt uit Betacarotheen als dat niet nodig is. Voor zwangeren belangrijk omdat teveel vitamine A tijdens de zwangerschap zoals we weten gevaarlijk kan zijn voor het kind. Ik weet niet of je lichaam er een automatische stop op zet... Ik vind deze 2 onderstaande dingen op internet en als ik het dan samen bekijk lijkt het mij dat je per dag 300 gram wortelen mag eten. Orthokennis stelt dat tot 25mg carotheen on de zwangerschap moet kunnen en op Wikipedia vind ik dat er in 100 gram wortelen 8 mg carotheen zit. Maar goed, dit is dus niet gebaseerd op adviezen vanuit de Gezondheidsraad, maar boeren verstand. Voor de zekerheid zou je het Voedingscentrum eens kunnen bellen. Die moeten je er meer over kunnen vertellen. Bron 1: Enige voedingswaarden van 100 gram verse peen is: [4] Energetische waarde 173 kJ (41 kcal) Koolhydraten 9,6 gram Eiwit 1 gram Vet 0,2 gram Vitamine C 5,9 mg Bètacaroteen 8 mg Vitamine B1 0,07 mg Vitamine B2 0,06 mg Calcium 33 mg IJzer 0,3 mg (bron: wikipedia) Bron 2: Suppletie met bètacaroteen is waarschijnlijk veilig tijdens zwangerschap en borstvoeding in een dosis tot 25 mg per dag. (bron: orthokennis.nl) Groetjes Brigitte