Wie gebruikt er herbruikbare luiers? Ervaringen?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Syrse, Feb 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Syrse

Syrse Fanatiek lid

Feb 9, 2012
    1,157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een paar vrienden die herbruikbare luiers gebruiken, en er zeer tevreden over zijn. Mij lijkt het ook wel wat, maar ik vroeg me af wat de ervaringen zo zijn? En hoe hou je die best proper overtijd?
    Ik zou sowieso de gewone luiers ook in huis halen, voor snachts, of voor als er babysitters zijn, maar ik wil de herbruikbare zeker wel eens proberen.

Heeft er iemand ervaringen mee? :) Welk merk, heel blij mee of nooit meer, enz?

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Ik ben sinds kort (deeltijds) overgestapt naar luiers van Hamac, wel prijzig, maar erg makkelijk in gebruik. Voor de nacht gebruik ik wegwerp. (Ik heb ook een paar inleggers zelf genaaid, dus dat scheelde wel in de kosten)

Voor mijn dochter van twee heb ik 4 broekjes in maat L en een stuk of 8 inleggers. Daarnaast heb ik nog een pak wegwerpinleggers, maar die heb ik nog niet gebruikt.

Op de inleggers doe ik een vliespapiertje van Popolini, als ze gepoept heeft, kan dat met inhoud en al de wc door, zo niet, dan gaat het mee de was in en kan ik het doekje nog een keer gebruiken.

De vieze inlegger doe ik in een wasnet in de emmer en ik kan een schone inlegger in de Hamac doen.

Om de twee dagen was ik het de inleggers. Eerst een spoelwasje met alleen water en daarna met een eetlepel waspoeder en de rest van de was erbij op 60 graden. Echt maar heel weinig poeder, anders gaat het naar ammoniak stinken.

Poepvlekken verdwijnen als je de inlegger in de zon legt te drogen.

Tot dusver vind ik het een heel erg makkelijk systeem, het vergt geen avonden vouwen en poep schrapen boven een toilet. Ik heb alleen de eerste keer wat lekkage gehad omdat de luier niet helemaal goed zat. Verder helemaal niet, en dat heb ik met een ander merk wel (veel) gehad.

Het is beter voor het milieu dan wegwerp en op termijn ook beter voor je portemonnee. Tuurlijk, het kost water en wasmiddel, maar omdat ik het combineer met mijn gewone was, is dat geen hele grote extra kostenpost.
    Als je twee kinderen kort op elkaar hebt, kun je nog veel meer besparen.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik gebruik bij mn dochter nu 14 maanden wasbare luiers. Voor baby 2 straks ook!! Ik heb voor het gemak even voor je gezocht, er zijn een paar topics over geweest. Heb vandaag niet zoveel tijd om je er veel informatie over te geven, maar ben wel heel enthousiast over wasbare luiers, voor je kindjes billen, het millieu en de kosten!

http://www.zwangerschapspagina.nl/de-babyuitzet/313104-wasbare-luiers.html
    http://www.zwangerschapspagina.nl/de-babyuitzet/257570-welke-wasbare-luiers.html
    http://www.zwangerschapspagina.nl/de-babyuitzet/254022-wasbare-luiers.html
    http://www.zwangerschapspagina.nl/de-babyuitzet/226252-wasbare-luiers-ervaringen.html
    http://www.zwangerschapspagina.nl/de-babyuitzet/190388-katoenen-wasbare-luiers.html
    http://www.zwangerschapspagina.nl/de-babyuitzet/49513-wasbare-luiers.html

Zelf heb ik luiers van Rumparooz, Happy Heynies, Totsbots, Bambinex, oa te koop via Welkom bij Babybum, wasbare luiers en toebehoren voor je baby. Bumaround en Kaatje Katoen, de andere luier

4. Syrse

Syrse Fanatiek lid

Feb 9, 2012
    1,157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Super bedankt allebei! Ik zal eens bijlezen :)

5. Syrse

Syrse Fanatiek lid

Feb 9, 2012
    1,157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Veel leesmateriaal, maar ik ben er door, haha :D

Wat ik wel niet meteen zag staan; hoeveel luiers hebben jullie dan zo gemiddeld? En hoeveel gebruiken jullie er per dag? Als je bijvoorbeeld wil wachten tot je een volle machine hebt om te wassen, moet je er dan meer hebben?

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je kan luierwas gewoon aanvullen met poetsdoeken. handdoeken, hydrofiels, spuugdoekjes etc. Ook zelfs met gewone kleding!

Ik heb zelf zo'n 30 luiers, ik was na 2 a 3 dagen. De eerste weken verschoon je heel veel ( maar toen gebruikte ik gewoon een hydrofiel luier met overbroekje, simpel, snel, goedkoop en doeltreffend ) nu verschoon ik zo'n 5 luiers per dag en was ik er dus vaak 15 ofzo. Maar dat is met een kindje van een jaar en 's nachts een pamper aan. Je moet vaak iets meer verschonen als met wegwerp luiers, dus reken op gemiddeld 6 luiers op een dag.

De eerste maanden, als je nog geen bijvoeding geeft, hoef je geen poep te spoelen of moeilijk te doen, de poepluier incl washandje waar je de billen mee schoonmaakt zo in de luier emmer ( In een kussensloop of waszak, niet inweken, geen laagje water in de emmer, niet uitspoelen boven de wc ) en hoppa, alles in de wasmachine op 40 graden. Eetlepel kleurwasmiddel POEDER (!!) erbij en wassen maar. Als je kindje eenmaal bijvoeding krijgt, dan leg je er zo'n papieren inlegvel in, en toen ben ik wel billendoekjes gaan gebruiken. Billetjes schoonvegen, luier boven de wc uitschudden waardoor inlegvelletje, poep + billendoekjes doorspoelen en je luier met soms wat poeprestjes in de luier emmer. Dan ook weer wassen als normaal. In de zomer bleek je poepvlekken er moeiteloos uit door ze in de zon te hangen te drogen. 's Winters heb ik wat verkleuring in de luiers door poepvlekken maar mij stoort dat nooit, bij de volgende zonnestralen gaan ze weer naar buiten.

Er zijn een aantal verschillende systemen, 2 delig ( luier + overbroekje ) met als voordeel dat ze meer absorberen, vaak iets goedkoper zijn en je de pasvorm kan bepalen met het overbroekje. De luier gaat elke wissel in de was, het overbroekje kan je om en om doen, en na een dag of na 2 dagen alles in de was. All in One AIO is een kant en klare luier, alles moet altijd in de was. Maar droogtijd is langer. Pockets zijn inleggers in een overbroekje geschoven en dan kant en klaar. Na het wassen hang je overbroekjes en inleggers apart te drogen en daardoor zijn ze sneller droog als All in one. AIO en pockets zijn vaak niet goed genoeg voor nachtluiers.

Ik heb een 2e kindje op komst en zal daardoor mn luierstapel straks aanzienelijk uitbreiden, ik heb nu zo'n 30 luiers, straks wil ik er zeker 15 meer hebben want kleine babietjes verschoon je vaak 7-10 keer per dag. Ik zal de eerste maanden gewoon weer hydrofiels en overbroekjes gaan gebruiken, de meeste luiers sluiten namelijk niet meteen aan na de geboorte waardoor je een erg dikke luier aan een klein kontje hebt, en meer lekkage.

Ohja, je kindje heeft een wat dikkere kont bij wasbare luiers. Hou hier rekening mee bij de keuze van je kleertjes, maar dat merk je vanzelf!

7. Syrse

Syrse Fanatiek lid

Feb 9, 2012
    1,157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een super uitleg, bedankt!

Het is allemaal natuurlijk nog vroeg dag, maar ik ben echt wel te vinden voor het hele idee :)

Share This Page