Hey dames, Ik heb een Pol over het volgende dilemma, ik ben benieuwd naar jullie mening/ inzicht. Een Vader heeft 1 dochter, 5 kleindochters en 1 kleinzoon. De vader komt te overleiden en laat dochter alles na (ruim bedrag en mooie villa). Het enige wat vader niet aan dochter nalaat is zijn modelautoverzameling. Vader is ouderwets en vindt dat iets voor jongens dus geeft kleinzoon de hele verzameling nog voor zijn overlijden. Andere kleinkinderen krijgen niets. Hier wordt in de familie nooit moeilijk over gedaan en iedereen accepteert deze verdeling. Kleinzoon besluit een deel van de verzameling te verkopen en krijgt er een ruim bedrag voor. Vinden jullie dat hij het bedrag met zijn zussen zou moeten delen omdat de enige reden dat hij alles heeft gekregen is dat hij een jongen/ man is en een geldbedrag eigenlijk voor alle kleinkinderen wel leuk is.
Nee . Hij heeft het gekregen. Er was geen clausule waarin vermeld wordt dat hij de autoverzameling moet houden neem ik aan. Echt een beetje gezeur vindt ik
Nee volgens de regels natuurlijk niet, maar vanuit vriendelijkheid zou ik als ouder dit zeker met de andere kinderen/neefjes/nichtjes delen. Een mooi aandenken aan opa!
Ik vraag mij vooral af hoe oud de jongen is en of zijn ouders de verzameling niet zelf hadden moeten opbergen. Totdat hij oud genoeg zou zijn om een gedegen keuze te maken om het misschien niet toch te bewaren Ipv te verkopen omdat hij dan snel geld heeft. Maar dat is weer een hele andere discussie.
Nee, omdat hij het heeft gekregen, tenzij opa een clausule heeft opgenomen bij verkoop van de verzameling het geld verdeeld moet worden, want ik kan mij voorstellen dat verkopen niet is wat opa zich had voorgesteld. Dat het netjes is om het wel te doen is iets anders…
Dochter zou hierin kunnen besluiten om iets van gelijke waarde uit haar deel te halen en op spaarrekeningen voor de kleindochters te zetten.
Het voelt misschien niet helemaal “eerlijk” maar het was een kado aan die jongen/man. Dus hij mag kiezen wat hij er mee doet.
Ik ben inmi5 wel benieuwd naar de details. Ben je de moeder van een van de nichtjes of zelf een nichtje
Ik denk niet dat er nichtjes zijn?? Als de opa maar 1 dochter heeft, moeten zowel de kleinzoon als de kleindochters van die ene dochter zijn toch? Broertje en zusjes dus
Nee, hij heeft het zelfs al gegeven toen hij nog leefde, dus het is van kleinzoon. Hij heeft gewoon mazzel… En de rest gaat naar moeder, dus moeder zou hierin wel wat kunnen betekenen met haar erfenis. Daar kan toch best wat gelijkgetrokken worden. Maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de leeftijd van de kleinzoon. Ik neem aan dat hij ook al volwassen is? Anders zou ik als moeder al niet toestaan dat hij die autootjes verkoopt.
Dit is een mooie oplossing. Zo zou ik het doen. Als moeder zou ik nooit willen dat mijn zoon iets van flinke waarde erft en dat ten gelde maakt en mijn dochters dan niets zouden hebben. Mijn zoon kan er niets aan doen, dus die zou ik niet straffen door hem te laten delen. Maar ik zou het zeker zelf rechttrekken met mijn deel van de erfenis.
Nee. De rest had toch ook niks gekregen als hij de verzameling had gehouden. En daar werd zo te lezen niet moeilijk over gedaan. Jammer maar helaas voor de kleindochters.
Ah oké, Ik vind zo’n dure verzameling net zo iets als dure sieraden die dan van vrouw tot vrouw worden doorgegeven. Dat verkoop je niet. Er zit emotionele waarde achter. En nu ik het zo over sieraden heb en het vergelijk met de verzameling modelauto’s is het wel ‘logisch’ dat het naar de man is gegaan. Ik vind het alleen ontzettend zonde dat het dan verkocht word, die opa heeft het niet voor niets aan hem gegeven, toch? Maar waarschijnlijk is mijn opvatting hierin heel ouderwets terwijl het niet zo bedoelt is hoor.
En hoe staat hun moeder erin? Overigens zou ik als kleindochter daar sowieso onderling geen problemen van maken. Kleinzoon kan er ook niks aan doen. En stel kleindochters hadden wel allemaal een voorwerp oid gekregen en daar blijkt waarde verschil in te zitten, so be it. Dan gaat het vaak toch om de emotionele waarde, en die valt nou eenmaal niet af te dwingen. Soms lopen dingen nou eenmaal zo. Mijn broertje kreeg ook de auto van mijn oma, toen ze te oud was om erin te rijden. Kwam bij hem ook goed uit toen. En je kan moeilijk een auto op gaan delen. Dus zo gaan die dingen soms.