Meiden waar zijn jullie!!!!!! Het forum was ineens gesloten en ik kon geen nieuwe vinden, dus ben zelf maar deel 2 gestart.
Bedankt voor het meeleven. Ik zal straks het zh bellen want ondanks dat het niet veel is ga ik er nu wel vanuit dat het deze keer ook weer niet gelukt is. Toch vindt ik het raar dat ik zo'n last van mijn borsten had, terwijl ik door mijn borstverkleining 10 jaar geleden niet heel veel gevoel meer had. Maar ja ik kan er ook niets anders van maken. Moeten maar weer proberen moed te verzamelen voor ronde 28.
Hallo meiden, Jullie kennen me nog niet, maar ik zou graag af en toe met jullie meepraten. Ik zal me even voorstellen: Ik ben 30 jaar, ben in oktober 2008 gestopt met de pil en in Juli positief getest in de vierde serieuze ronde. Tot zover alles okee.. Ik slik medicijnen tegen epilepsie, namelijk depakine (ik weet niet of er misschien meer meiden zijn die dit ook slikken?). Ik heb een behoorlijke dosis per dag, 1500 mg, en daar ben ik ook mee doorgegaan voor en tijdens de zwangerschap omdat ik het te riskant vond om te stoppen en eventueel aanvallen te krijgen. Depakine geeft een verhoogde kans op een open ruggetje en nog meer aangeboren afwijkingen. Met 18 weken en 3 dagen hebben wij een uitgebreide echo gekregen en daarop was te zien dat ons kindje een open ruggetje had. Nou, zoals jullie begrijpen werd de bodem onder onze wereld weggeslagen. Wat was dat vreselijk nieuws! Uiteindelijk hebben we besloten dat het voor ons kindje beter was de zwangerschap af te breken. Ze zou vreselijk gehandicapt zijn geweest, zowel lichamelijk als verstandelijk. Myrthe is met 22 weken geboren en ze was prachtig, echt een volmaakt mensje. Nu is het ruim twee maanden later, en het klinkt misschien gek, maar ik denk al erg veel aan weer zwanger worden. Mijn kinderwens is alleen maar groter geworden. Ik ben moeder geworden, maar ik kan niet voor m'n kindje zorgen, dat voelt zo leeg.. Nu is de depakine natuurlijk een serieus probleem, nog een keer zwanger worden met die dosis is geen optie, dus ben ik sinds gisteren naar 1000 mg. gegaan (in overleg met de neuroloog uiteraard). Ik ben wel erg bang voor een aanval nu, maar ja, er zit echt niks anders op. Het is nu maar even een tijdje afwachten.. Ik weet niet precies welke medicijnen jullie allemaal gebruiken, maar daar kom ik denk ik wel achter als ik het een beetje blijf volgen hier. Is er nog iemand die depakine slikt toevallig? (ik zag al wel dat stoetel iig ook epilepsie heeft, maar volgens mij slik je andere medicijnen of niet?) Hoop dat ik jullie niet al te veel heb laten schrikken met mijn bericht, dat was echt niet de bedoeling, maar lijkt me leuk om met meiden te praten die een beetje in hetzelfde schuitje zitten.
Jeetje kimski wat een verhaal! Wat een moeilijke keuze! Ik heb geen verstand van jouw medicijnen. Ikzelf heb een vorm van reuma en heb helemaal moeten stoppen met de medicijnen op diclofenac na.
Shay ik heb geen idee waarom we gesloten zijn. Ik wou gister reageren op jullie lieve berichtjes maar dat kon niet en toen zag ik dat het gesloten was. Ik hoop dat iedereen ons kan vinden.
Ik heb dit gevonden: De grote onderwerpen op Zwangerschapspagina zorgen, zeker als het druk is, voor enorme traagheid. We hebben daarom besloten dat alle onderwerpen waar meer dan 1.000 berichten in staan automatisch gesloten gaan worden. Je kunt gewoon een Deel 2,3,4 etc van je onderwerp aanmaken wat wellicht niet helemaal handig is maar je kunt dan wel lekker snel lezen en lekker snel berichten plaatsen. Zodra de grote onderwerpen gesloten zijn zullen ze verwijderd worden naar de prullenbak om te voorkomen dat ze in de toekomst voor problemen kunnen zorgen. Lotte
Okee, en wat heeft dat dan voor gevolgen voor de reuma happybest? Heb je daar nu weer veel meer last van?
Kimski: Welkom... Wat een verhaal zeg verschrikkelijk en nee hoor je laat ons er niet mee schrikken ( in ieder geval mij niet) ook dit soort dingen horen er bij... En daarom hebben we een clubje met zwanger worden met medicatie omdat wij allemaal bang zijn dat de medicijnen die we slikken schade kan aanrichten aan onze kindjes... Ik heb een leverziekte en slik op dit moment alleen nog imuran (aziotheparine)... Heb ik ook door moeten slikken tijdens mijn zwangerschap.. Er was niet voldoende onderzoek naar gedaan of het schade aan het ongeboren kindje kon aanbengen maar ze dachten het niet vooral omdat ik een lage dosering slik... Ondertussen ben ik bevallen van een gezonde dochter die vandaag alweer 6 maanden is... Ik mocht alleen geen borstvoeding geven... Heb je trouwens nooit gedacht aan een prenatale screening? die hebben wij laten doen met 12 weken... Geen kritiek hoor alleen een vraag? Happy: hoe is het nu met je meid?
shay01: wat heerlijk dat jullie ondanks de medicijnen een gezonde dochter hebben gekregen! blijft toch spannend denk ik als er nog geen onderzoek naar is gedaan.. die 20-weken echo zal een enorme opluchting zijn geweest. over de prenatale screening; we hebben ook een cominatietest laten doen, maar dat is toch alleen voor down? iig was dit de eerste mogelijkheid om de diagnose spina bifida te kunnen stellen. anders hadden we het zeker eerder laten doen! geeft niet dat je het vraagt hoor, voel me niet aangevallen of beledigd hoor!
Dat is idd wat iedereen denkt dat het alleen voor down syndroom is maar dat is niet waar... Ze kijken ook naar open ruggetje en of alles erop en eraan zit... ook al ben je dan nog maar 12 weken ze kunnen dan al veel zien... Anders moet je het eens op google opzoeken bij prenatale screening...
Hey Kimski, welkom hier! Ik heb inderdaad ook epilepsie. Toen dat bij mij geconstateerd werd ben ik begonnen met Depakine. Daar werd ik helaas zwaarder van.:x Daarna ben ik overgestapt naar Keppra. Nu heb ik met mijn neuroloog overlegd hoe het nu gaat met zwanger worden. Ik moest Keppra 2 weken afbouwen, daarna 2 weken zonder, toen mocht ik stoppen met de pil. Tegelijkertijd moest ik Lamictal opbouwen. Ik moet nu 75mg+50mg per dag innemen. Van Depakine moest ik toen 1000mg. Dat scheelt veel he! Volgens mijn neuroloog is Lamictal de meest geschikte en gebruikte antiepileptica voor zwanger wordende of zwanger zijnde. Mocht ik zwanger raken, dan moet ik afwachten wat de epilepsie doet. De aanvallen kunnen wegblijven, maar kunnen ook toenemen. Dan zou de dosis omhoog moeten. Normaal moet je 0,4/0,5mg foliumzuur innemen, ik moet 1,0 mg innemen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Liefs Stoetel
@ Shay Ik probeer mezelf maar weer een schop onder de komt te geven voor ronde 28. Ben vanmorgen bij gyn geweest en mag niet beginnen met puregon spuiten omdat ik weer eens een volgelopen folikel heb. Ik krijg er zolangzamerhand een punthoofd van. @Kimski, het probleem is inderdaad dat ik nu erg veel pijnklachten heb, wat het erg moeilijk maakt. Ook heb ik nu meer kans op blijvende schade. Maar ik heb het er voor over en ik hoop dat als ik eindelijk zwanger mag worden ik alles weer vergeten ben.
Heey meiden, ook ik heb jullie gevonden!!! Kimski welkom hier, en wat een verhaal zeg! We hopen op meer geluk voor jullie in de toekomst. Onze oudste dochter heet trouwens ook Mirte (net iets anders geschreven), het kan wel eens zijn dat ik haar naam hier neer zet, hoop niet dat je dat vervelend vindt. Happybest, daz balen, het zag er zo gunstig uit! heeft de menstruatie nu echt doorgezet? Ik heb gisteren het anticonceptiestaafje (Implanon) in mn arm laten plaatsen, ben heel benieuwd of ik hier tegen kan, wel relaxed je hoeft echt nergens aan te denken, nu nog afwachten of de ongesteldheid ook weg gaat blijven, dat zou ideaal zijn! Kimski, ik heb trouwens reumatoide artritis, wel in een pril stadium (vergeleken met wat andere meiden hier), maar ook ik slik hiervoor medicatie. Nu slik ik MTX en dan mag ik absoluut niet zwanger raken, dus mede daardoor gekozen voor het staafje, die is, mits goed geplaatst, het meest betrouwbaar, of je doet aan geheelonthouding natuurlijk, daz 100% veilig . Fijn weekend allemaal, ik zal de anderen anders even opsporen en ze een berichtje doen!
@shay: ja, ik wist inderdaad dat het ook een soort van chromosoomonderzoek is die combinatietest, maar daar is verder niks uitgekomen, dus dat betekent dan dat het waarschijnlijk geen chromosomale oorzaak had. die uitgebreide echo was helaas echt de vroegste mogelijkheid @stoetel: wat spannend voor je joh! dat je nu in de eerste ronde zit, hopelijk ben je snel zwanger van een kerngezond klein stoeteltje. waarschijnlijk heb je een andere vorm van epilepsie (ik heb juveniele myoclonische epilepsie....jaja een hele mondvol) want mijn neuroloog heeft voor de zwangerschap aangegeven dat er eigenlijk geen ander medicijn dan depakine is dat helpt. heb jij ook echt grote aanvallen? @happybest: wat vervelend dat je nu zoveel pijnklachten hebt, je moet er wel een hoge prijs voor betalen om zwanger te worden dus. Ik zie ook aan je onderschrift dat het zwanger worden op z'n zachtst gezegd niet makkelijk gaat. Ik hoop ook voor jou dat je supersnel een klein beebje in je buik hebt. Ik ga in ieder geval heel hard voor je duimen! @daiquiri: ben je tijdens de zwangerschap van Celine gestopt met de MTX? of slikte je dat toen nog niet? van zo'n staafje had ik nog nooit gehoord, haha, lijkt me ideaal zeg! wij zijn nu aan het klungelen met condooms, omdat ik nu echt niet per ongeluk zwanger wil raken met depakine. Dat vind ik toch echt nog steeds onhandig... Ja, Myrthe of Mirthe, ik ben heel erg blij met de naam, iedereen vind 'm ook oprecht mooi volgens mij (weet niet of ze het anders zouden zeggen). Natuurlijk vind ik het niet erg als je haar naam noemt, ik denk toch wel vaak aan d'r. Celine vind ik ook mooi trouwens, waarschijnlijk hebben we een beetje dezelfde smaak qua namen!
@ Kimski, ik heb ook epilespie en slik Lamictal omdat dit dus vrij gunstig is om zwanger mee te raken. Ik hoop over een paar weken een gezonde zoon op de wereld te zetten! Heel heftig je verhaal, het raakt me omdat een kennis van mij ook moeder is geworden van een kindje van 24 weken en ik weet hoe moeilijk ze het heeft. Hier gaat het weer rustig. Het heeft echt flink gerommeld maar nu al dagen niets. Mijn dochtertje zit thuis met flinke koorts en waterpokken....gossie...zo zielig!!!!
Ik heb tonisch clonische aanvallen. Vallen, schudden, schuim op mijn mond en heel raar kreunen. Ook bijt ik altijd hard op mijn tong. Daarna ben ik doodmoe en slaap uren. Mijn aanvallen zijn niet heel groot, het duurt altijd maar even. Hoe uiten jouw aanvallen zich? Ik heb namelijk nooit van juveniele myoclonische epilepsie. Komt denk ik omdat ik een andere vorm heb. Liefs
Dai, bedankt voor je berichtje! Ik was ons al helemaal kwijt. Happy, ik zie dat je banner weer op dag 2 staat. Dikke knuff en duimen dat de volgende keer wel goed gaat! Ronde 28 alweer.... pfff gaat je niet in de koude kleren zitten he. Kimski, welkom bij ons clubje. Wat een vreselijk verhaal. Heb er kippenvel van gekregen. Ik heb ook epilepsie en slik 2x300 mg depakine per dag. Dit had ik bij Esmee ook. Bij haar ben ik een maand voor ik zwanger raakte al begonnen met foliumzuur. Halverwege moest ik er een tabletje bij hebben omdat ik absences kreeg. Gelukkig is ze helemaal gezond ter wereld gekomen. Dit keer ben ik onverwacht zwanger geraakt en heb de eerste weken gewoon 2x300 mg geslikt zonder foliumzuur. Ben best angstig dat er wat mis is en zit ook deze keer niet op de roze wolk voor ik weet dat alles wel goed is. Datgeen waar ik zo bang voor ben is werkelijkheid geworden voor jou. Hoe is je man eronder? Erg knap hoe je ermee om lijkt te gaan en dat je alweer aan een nieuwe zwangeerschap denkt. Ook wel begrijpelijk trouwens. Sorrie voor m'n lange verhaal!! Het lijkt me leuk als je mee blijft kletsen. Ik mocht trouwens gewoon bv geven. Heb ik uiteindelijk niet gedaan, maar dat had andere redenen. Ieder topic met meer dan 1000 pagina's wordt vanaf nu automatisch gesloten ivm traagheid. Oh, staat er al! hahaha Dai, nooit gehoord van dat staafje. Hoe werkt dat precies? Debbie, beterschap met je dochtertje! Hou je het nog een beetje vol?
@ Stephanie, graag gedaan! @ Kimski, die van ons is dan nog zonder H ertussen he, zoveel variaties zijn er op Mirte te bedenken, maar de klank blijft meestal wel het zelfde. Celine zijn we heel laat in de zwangerschap op gekomen, en heel maf, maar ik zag deze naam staan bij de familieberichten in de krant. Dat staafje werkt heel simpel op zich (want je hoeft niets te doen). Je laat hem zetten door een (ervaren) huisarts. Hij wordt aan de binnenkant van je bovenarm net onder de huid in gebracht, tiz net een luciferstokje. Belangrijk blijft dat je hem moet kunnen voelen, dus hij moet niet 'kwijt' zijn. De kans op een zwangerschap is dan 0,03%, en dat is betrouwbaarder dan de pil. Hier zit verder geen hormoon in en dat leek me wel prettig. Dus we gaan het wel zien hoe het zich gaat ontwikkelen. Het plaatsen valt erg mee hoor, je krijgt een verdoving en dan jenst de arts dat ding erin. Op de site anticonceptiemethoden (met de www ervoor en nl erachter) staat meer info. Kimksi, ik ben wat eerder zwanger geraakt van de tweede, zodat ik daarna aan de MTX kon. in maart 2008 is officieel reuma bij me vastgesteld en toen vroeg mn arts of we nog kinderen wilden, maar Mirte was net een half jaar! Toch maar iets eerder gestopt met de pil, na 5/6 maanden was het raak en vanaf half november slik ik MTX en het gaat eigenlijk gewoon helemaal top!