Zwangerschapsgym, wel of niet?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Brabantsmeisje, Mar 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

Jul 13, 2012
    923
    46
    28
    Female
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Hoi dames,

Gisteren vroeg mijn vk of ik zwangerschapsgym wilde doen, nu heb ik wel wat overgewicht dus misschien is het helemaal geen slecht idee, maar ik heb nooit echt aan sport gedaan en ben zo stijf als een hark.
    Maar voor de sociale contacten zou ik het opzich toch wel willen doen.

Hebben jullie ervaring met zwangerschapsgym? Wat moet ik me erbij voorstellen?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zwangerschapsgym geen ervaring mee.

Bij Aiden heb ik zwangerschapsyoga gedaan. Dat was op zich wel leuk en gezellig, alleen kon ik de laatste paar keer niet heen vanwege zwangerschapsperikelen. Heb er verder ook geen contacten aan over gehouden ofzo en vind dat ook niet erg.

Het was heerlijk ontspannend trouwens.

Dit keer niks van zwangerschapsyoga of iets dergelijks en ik mis het ook niet.

3. NienT

NienT Bekend lid

May 12, 2012
    622
    56
    28
    Ik ben net klaar met de zwangerschapsgym. Eigenlijk klopt de naam niet helemaal want je gaat helemaal niet gymmen.
    Voornamelijk leer je oefeningen en houdingen om zo goed mogelijk zonder pijn de lopen, traplopen, bukken enz.. Ook krijg je oefeningen om te ontspannen.
    Verder kregen wij veel informatie over hoe je lichaam werkt en de bevalling.

Ik vond het erg leuk en gezellig!

4. Username

Username Niet meer actief

Ik doe een cursus gebaseerd op mensendieck. Moet zeggen dat ik het achteraf echt niet nodig had gevonden. Het is wel leuk, maar om nu te zeggen dat ik er nieuwe dingen heb geleerd... Nee. En qua sociale contacten verwacht ik er ook niet veel van, maar dat moet misschien nog blijken. Ik vind het tot nu toe het geld niet waard.

5. NienT

NienT Bekend lid

May 12, 2012
    622
    56
    28
    De zwangerschapsgym die ik gedaan heb was ook gebaseerd op mensendieck. Deze werd bij mij daardoor volledig vergoed door de zorgverzekering.
    Heb met 2 meiden nog wel contact (via facebook) En al afgesproken elkaar bij babyzwemmen weer te treffen.

6. didi77

didi77 Actief lid

Nov 9, 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de 1ste samen bevallen. Bij de 2e zwangerschapsgym van zuidzorg (standaard), 3e zwangerchapsyoga en zwemmen, 4e tit 33 wk normaal yoga 2x per week en daarna zwangerschapsyoga.

Even een momentje in de weekn voor jezelf en je kindje, welke vorm maakt vast niet zoveel uit. Als je partner ervoor openstaat, dan kan ik samen bevallen wel aanbevelen!

7. Felice88

Felice88 Actief lid

Feb 2, 2012
    359
    1
    0
    Tilburg
    Ik heb er geen ervaring mee (1e zwangerschap) maar ik heb me van de week toevallig wel aangemeld. Ik ben altijd wel sportief geweest en sport nu ook gewoon door, maar denk dat zwangerschapsgym juist heel goed is omdat het ook gericht is op de bevalling enzo. Daarbij hoor ik van verschillende mensen dat die bekkenbodem oefeningen en puftechnieken echt goed van pas komen ;)

Ps. Brabants meisje zie ik....toevallig omgeving Tilburg :)?!

8. Flipske

Flipske Fanatiek lid

Mar 25, 2011
    1,330
    0
    36
    overijssel
    Ik heb zwangerFit gedaan bij de fysio. Ik vond het erg leuk en heb tijdens de bevalling ook echt wat eraan gehad.

Ik ben ook niet heel sportief en daardoor een beetje bang aan de bank vast te roesten. Daarom wilde ik juist lichamelijk bezig zijn en niet al te rustgevend of informatief.

9. Brabantsmeisje

Jul 13, 2012
    923
    46
    28
    Female
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Dank jullie voor het verduidelijken, ik zal eens naar de zuidzorg bellen en kijken wat ze aanbieden.

@Felice, nee niet Tilburg, maar Geldrop (bij Eindhoven)

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb mij ook hiervoor ingeschreven! Het is ook mijn eerste kindje en ik had zoiets van: we zien wel, als het niks is, dan weet ik dat snel genoeg en anders ben ik er na 8x wel weer vanaf. Ik weet het verder ook niet. Mijn ene vriendin zegt: doen, mijn andere vriendin zegt: nou beter van niet.

Ik zie het wel. Ik hoop stiekem wel wat sociale contacten er aan over te houden, maar anders is het ook prima. Het is voor de baby en misschien leer ik zelf wel iets bruikbaars, en dat is voor mijn gevoel altijd goed. Slechter kun je er volgens mij niet van worden.

11. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ik doe een zwangerschapscursus bij de kraamvereniging en daar zit ook altijd een stukje 'gym' in, soort aerobics, en als afsluiting ontspanningsoefeningen. Tussendoor krijg je dan wat theorie over zwangerschap en bevallen. Ik vind het erg leuk, zeker ook voor de contacten. Maar dan moet je natuurlijk wel geluk hebben met je groep, en bij mij zitten er eigenlijk allemaal leuke meiden op dus dat is fijn :)

12. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

Jan 1, 2010
    1,533
    6
    38
    Ik heb bij de oudste zwangerschapszwemmen gedaan maar daar kreeg ik juist last van mijn bekken van.
    Bij de tweede zwanger en Fit van de bekkenfysio.
    Hier kwam echter de bekkenfysio maar af en toe en de juf die de gym gaf was net 20 en had dus geen flauw idee wat een zwangere wel of niet kan.
    Ook waren er dames die minder ver, op het eind zaten of net bevallen waren. Het niveau wisselde dus wel.
    Ik ben maar drie keer geweest, toen was ik er klaar mee.

Deze keer zie ik wel wat ik ga doen. MIsschien wel yoga.

13. glimworm

glimworm Niet meer actief

Bij de eerste heb ik het wel gedaan, eigenlijk vond ik alleen de ademhalingsoefeningen echt nuttig. Maar als je aan het bevallen bent denk je niet bij elke wee: "oh ik moet nu dit of dat doen," het gaat eigenlijk allemaal vanzelf en iedere vrouw heeft daar haar eigen manier in.
    De sociale contacten viel hier erg tegen. er zijn wel mailtjes rondgegaan toen iedereen bevallen was, maar daarna noit meer wat van elkaar gehoord

voor de 2e ga ik dus niet.

14. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Ik heb ook mensendieck gedaan. 10 Lessen voor de bevalling, 6 lessen erna.
    Ik heb er superveel aan gehad!
    Van hoe je goed uit moet plassen tijden de zwangerschap (om blaasontsteking te voorkomen), tot aan oefeningen om mijn bekkenbodem te herstellen na de bevalling.

Heb je de (financiƫle) mogelijkheid, zeker doen!

15. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,646
    3
    0
    Ik heb de cursus "baby op komst" gedaan. Wat oefeningen ter voorkoming van klachten, ontspanningsoefeningen, ademhalingstechnieken en informatie over bevallen en de kraamtijd. Op zich wel leuk en ook wel nuttige info gehad maar echt fitter werd ik er niet van.

16. Es85

Es85 Niet meer actief

Bij de eerste een reguliere zwangerschapscursus gedaan, dit keer zwangerfit. Vind het vooral prettig om een keer per week bewust met dat kleintje in mijn buik bezig te zijn. Daarnaast is het leuk om met vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten gezellig over het zwanger zijn en alles wat daarbij hoort te kletsen.

17. Ann77

Ann77 Bekend lid

Feb 9, 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik was wel emigszins sportief maar was weer even gestopt. Hoorde idd dat gym niet heel fanatiek is, zat zelf al op yoga dus ik doe zwangerschapsyoga erbij, fijn maar weinig contacten. Ook elke wk aan het zwemmen en wil met mooier weer weer wandelen....

18. Mellbee

Mellbee Actief lid

Aug 28, 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    #18 Mellbee, Mar 29, 2013
    Last edited: Mar 29, 2013
    Ik heb gym gedaan bij een fysiotherapie praktijk. Wild gymmen deden we niet, maar we kregen wel veel uitleg over geschikte houdingen, als je ergens een pijntje had kon je dat bespreken en kreeg je vaak tips en het was erg leuk om elke week even bij te kunnen kletsen met meiden die in dezelfde fase van hun leven zitten. Wij als zwangerschapsgymgroep zien elkaar mog zo nu en dan. Dan spreken we af en gaan we elkaar kindjes bekijken en bijkletsen. Ook hebben we tussendoor regelmatig mailcontact over hoe we dingen doen. Erg leuk dus!

19. Brabantsmeisje

Jul 13, 2012
    923
    46
    28
    Female
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Hoi meiden, ik heb mezelf net aangemeld bij Fit zwanger van de zuidzorg.
    Baad het niet dan schaad het niet ;) Thanks voor jullie ervaringen!

Share This Page